Historische Klarinet

De studie draait hoofdzakelijk om de klassieke vijf- of zeskleppige Besklarinet, zoals vereist in muziek uit Wenen rond 1800 en de rest van Europa waar het een gelijke positie veroverde met de andere houtblaasinstrumenten. Eric Hoeprich begon het hoofdvak ongeveer twintig jaar geleden en onderwijst het nog steeds in Den Haag. De musici die hij daar opleidde bekleden inmiddels belangrijke posities in ensembles en orkesten in Europa en daarbuiten en onderwijzen historische klarinet in Duitsland, Oostenrijk, Spanje en België.

 

Behalve het Klassieke repertoire (Haydn, Mozart, Beethoven, Mannheimers en verschillende Duitse en Franse componisten) werken studenten in de Bachelor zowel met de Méthode de Clarinette van Xavier Lefèvre, als aan overige werken, zoals soloconcerten, kamermuziek, Harmoniemusik en orkstrepertoire. Het gebruik van de drie types klarinet (C, Bes & A) wordt aangemoedigd, net zoals de bassethoorn.

 

Het Koninklijk Conservatorium verkeert in de gelukkig omstandigheid dat het een uitgebreid curriculum fortepiano met veel studenten heeft, waardoor er gelegenheid is om een zeer gevarieerd scala aan kamermuziek te studeren. Conservatorium orkestprojecten varierend van Gluck tot vroege Beethoven bieden gelegenheid de partijen in hun context uit te voeren.

 

Studenten worden aangemoedigd om vanuit het standaardinstrument rond 1800, zowel de vroegere types zoals chalumeau en barokklarinet, als de latere uit de Romantische periode stammende instrumenten tot en met de 12-kleppige in hun studie te betrekken. In uitzonderlijke gevallen worden werken van Schumann of Brahms bij de kop genomen, dit meestal alleen in de Masters. Verschillende studenten hebben de kans gegrepen om aan de Technische Hogeschool Delft (nu de TU Delft) te leren om historische klarinetten te bouwen. Samen met Eric Hoeprich, hebben zij goede instrumenten gebouwd en sommigen afgestudeerden zijn doorgegaan met het bouwen van instrumenten.

 

Toelatingseisen

Bachelor

Master

Docenten