PIBO – Programma Inleidend Blokfluit Onderwijs

 

Het muziek maken begint elke week in de BMO-les. In deze les zitten de PIBO- en de PIVO(viool)kinderen met de PICO(cello) kinderen bij elkaar. BMO staat voor Brede Muzikale Ontwikkeling en tijdens deze lessen wordt er gezongen en gedanst, gespeeld en geluisterd.

 

Vervolgens krijgen de kinderen in kleine groepjes muziekles op hun eigen instrument.  Ook in de blokfluitles staat het samen muziek maken centraal. Dit gebeurt geheel op het gehoor, want muziek maken doe je met je oren. De onderwerpen uit de BMO-les worden geïntegreerd in de blokfluitles. De liedjes die in de BMO-les gezongen zijn worden in de blokfluitles op het gehoor uitgezocht op het instrument. Door middel van muzikale spelletjes en oefeningen wordt ook een degelijke basis gelegd voor de techniek van het blokfluitspelen. Dit gaat hand in hand met de algemene muzikale ontwikkeling van het kind.

 

Zowel in de BMO-les als in de blokfluitles is in principe ten minste één ouder aanwezig. De ouders worden vaak actief bij de les betrokken en er wordt van hen verwacht dat zij gedurende de week thuis ook een actieve rol vervullen door samen met het kind te oefenen en door het kind te stimuleren om muziek te maken.

 

Instrument

Voor deelname aan PIBO is het noodzakelijk dat de kinderen vanaf de eerste les thuis kunnen spelen op een geschikt instrument. Blokfluiten worden in overleg met de docent aangeschaft.

 

PIBO 1

PIBO 2 en 3

Docenten