Spring Festival 2024

Programma Spring Festival 2024

Ensemble Royaal komt weer tot leven met Boulez' Dérive als middelpunt en andere nieuwe stukken.
Tickets voor Dérive

Na een aantal edities een andere vorm te hebben aangenomen, en een aantal edities afwezig te zijn geweest, komt het Ensemble Royaal terug in haar originele vorm. Een stuk uit de recente hedendaagse klassieke muziek wordt als centraal stuk gepresenteerd en op basis van de bezetting van dat stuk worden nog drie nieuwe werken gecomponeerd door studenten.

Dit jaar wordt Dérive 2 van Boulez als hoofdrolspeler genomen, een stuk dat veel vraagt van de uitvoerende gezien de lengte, de intensiteit en andere uitdagingen. Boulez zou een keer voor een concert tegen de musici hebben gezegd: ‘Woah, tonight Dérive 2, oof, buckle up, roll up your sleeves.’ Dit jaar krijgen Jasper de Bock, Thijmen Krijgsman en Aaron Levin de kans om naast dit monumentale stuk een nieuwe compositie te schrijven.

Het hele programma wordt uitgevoerd door musici van de afdeling Klassieke Muziek.

Componisten
Jasper de Bock, Thijmen Krijgsman, Aaron Levin

Musici
Zoë Loxley Slump (engelse hoorn), Mariëtte Koens (klarinet), Sílvio Lopes Soares Almeida (fagot), Isabel Guantes (viool), Sergio Sánchez Perera (altviool), Sigrid Angelsen (cello), Ana Muñoz Koniarska (hoorn), João Pedro Pereira Borralho (vibrafoon), Miguel Pissarra Correia Pinto Varela (marimba), Alba Franco Trancon (harp), Michele Guerrieri (piano)

Soundscape's Madame Citron presenteert interdisciplinaire voorstellingen die het resultaat zijn van de samenwerking tussen studenten van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten.
Tickets voor Madame Citron

Soundscape is een interdisciplinair samenwerkingsprogramma tussen studenten van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Ieder jaar resulteert het lab in een performance-avond in Korzo Theater tijdens het Spring Festival. Soundscape nodigt studenten van beide instituten uit om samen te werken en nieuwe manieren te verkennen om sonisch en visueel materiaal samen te brengen. Dit resulteert in een serie korte voorstellingen waarin scenografisch ontwerp en compositie worden gecombineerd.

Deelnemende studenten
Delara Navaey, Livia Malossi, Thomas Wenas, Lai Keng Lam, Kaat Vanhaverbeke, Arefeh Hekmatpanah, Jim van der Steege, Alper Çekinmez, Stefanos Constantinides, Tim Dekker, Panna Drenkó, Loona Dusser, Yicheng Geng, Basia Jagiello, Klara Kovačič, Beverly Lau, Maja Mikulska, Laura Modoni, Mads Rosairus, Suzie Veldhuijzen, Julia Wlazłowska, Isa Zichterman

Een avond vol vocale en theatrale ontdekkingen.
Tickets voor Lalala

Het curriculum van de afdeling Compositie biedt studenten gedurende hun studie een gevarieerd palet aan samenwerkingen, zodat ze aan het einde van hun opleiding een breed scala aan ervaringen hebben om de professionele wereld te betreden.

De eerste samenwerking in het eerste jaar van de bachelor is die met een zanger of zangeres. Duo’s van zangers en componisten worden gevormd. De componist bedenkt ook welke instrumenten het stuk zullen uitvoeren, en zoekt zelf de bijbehorende musici.

Dit resulteert in dit concert: een avond met een diversiteit aan muzikale en vocale samenstellingen, vaak ook met theatrale elementen. Daarnaast worden tijdens deze avond werken uitgevoerd door een vocaal ensemble, samengesteld door studenten van de afdeling Zang. Drie componisten uit de hogere jaren krijgen de kans om voor dit ensemble te componeren.

Het New European Ensemble met nieuw werk en La Arqueologia del Neon van composer in residence Oscar Bettison.
Tickets voor La Arqueologia del Neon

Het New European Ensemble is een graag geziene gast op ons festival, en we zijn opnieuw dankbaar dat er dit jaar een samenwerking is met dit ensemble. In het najaar vindt jaarlijks een speeddate plaats met het ensemble. Een grote groep studenten componeert dan een stukje van 2 à 3 minuten voor het ensemble. Op de dag van de speeddate krijgt elke componist 20 minuten de tijd om met het ensemble te werken. Na afloop van deze sessies selecteert het ensemble een aantal studenten die een langer stuk mogen componeren. Deze werken worden vervolgens uitgevoerd tijdens het Spring Festival.

Vanavond staat ook een stuk van Oscar Bettison op het programma. Oscar Bettison is alumnus van de afdeling Compositie en heeft internationaal een mooie carrière opgebouwd. Een goede reden om hem uit te nodigen als composer in residence. Tijdens zijn verblijf in Den Haag heeft hij masterclasses gegeven aan de studenten van de afdeling Compositie.

Componisten
Aaron Levin, Annija Zarina, Hesce Mourits

Musici
Felicia van den End (fluit), James Meldrum (klarinet/basklarinet), Pepe Garcia (slagwerk), Malgorzata Walentynowicz (piano), Rada Ovcharova (viool), Emlyn Stam (altviool), Willem Stam (cello)

Quad - Carte Blance voor vier vrije geesten.
Fin - Een afterparty met Maud.
Tickets voor Quad & Fin

Projecten zijn een fundamenteel onderdeel in het curriculum van de afdeling Compositie. De meeste elementen van deze projecten worden voor de studenten bepaald en georganiseerd. Het is echter ook belangrijk dat de studenten hun eigen projecten kunnen creëren en ontwerpen, dus besloten de docenten om ze carte blanche te geven. Voor deze laatste avond stuurden we een oproep naar studenten om hun plannen voor de avond in te dienen, en vier van deze studenten werden geselecteerd om hun ingediende plannen te realiseren.

Aan het eind van het programma word je uitgenodigd in de foyer voor een afterparty met Maud.

Componisten

Delara Navaey, Samo Vidic, Julian de Looff, Jim van der Steege

Over het Spring Festival

Het jaarlijkse Spring Festival voor nieuwe muziek, georganiseerd door de afdeling Compositie van het Koninklijk Conservatorium, is al decennia een begrip in Nederland en daarbuiten. De wortels van het festival gaan terug naar 1967 toen Dick Raaijmakers zijn eerste Rehearings in het toenmalige Conservatorium op de Beestenmarkt organiseerde. Het multidisciplinaire karakter van het evenement was zijn tijd ver vooruit. Performances, experimentele films en uitvoeringen van open-vorm composities van Stockhausen, werden opgevoerd naast werk van jonge, baanbrekende componisten als Gilius van Bergeijk en Diderik Wagenaar, die later als docent verbonden waren aan het Koninklijk Conservatorium.

Het festival nam in de loop der jaren verschillende gedaantes aan en opereerde onder wisselende namen. Het was het thuishonk van de Haagse School, die een grote aantrekkingskracht had op internationale studenten. En nog steeds is het festival alive and kicking. Ieder jaar presenteert de jongste generatie compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium zich met werk gespeeld door henzelf, of door hun medestudenten. Zij laten door hun performances, installaties, concerten en spektakels zien dat de afdeling Compositie in al die jaren niets van zijn radicaliteit en onderzoekende houding heeft verloren.

Dit project wordt ondersteund door studenten van de afdeling Art of Sound.

Details

Datum

22 april 2024 19.30 - 26 april 2024 19.30

Locatie

Koninklijk Conservatorium en Korzo Theater, Den Haag

Meer info

Tickets voor Dérive (22 april, Conservatoriumzaal)
Tickets voor Madame Citron (23 april, Korzo Theater)
Tickets voor Lalala
(24 april, Conservatoriumzaal)
Tickets voor La Arqueologia del Neon
(25 april, Conservatoriumzaal)
Tickets voor Quad & Fin
(26 april, Conservatoriumzaal)

Entree

Gratis toegang, wel is het nodig een ticket te reserveren