Bach en het lamento

Overzicht

30 september 2017

  • Oude Muziek

Mike Fentross, dirigent

Antonio Vivaldi – Concert voor strijkorkest in g RV 156
George Frideric Handel – uit Agrippina: Voi che udite il mio lamento
Henry Purcell - uit Dido and Aeneas: Dido's lament en With drooping wings
Johann Sebastian Bach - Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, cantate BWV 12  

Bach componeerde in 1714 de cantate Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen. Prins Johann Ernst von Sachsen-Weimar was twee jaar daarvoor, na twee jaar studie in Utrecht, teruggekeerd in Weimar met een koffer vol vers van de pers in Amsterdam uitgegeven partituren van Vivaldi. Bachs kennismaking met en het bewerken van de Vivaldi concerti zou een grote invloed hebben op zijn ontwikkeling als componist.
Het eerste deel van het Vivaldi concerto grosso is gebaseerd op een zogenaamde lamento bas. Een dalend tetrachord, al dan niet met chromatische tussennoten, van de tonica naar de dominant. Het openingskoor van Bachs cantate (in feite een klaagzang) en Dido's lament zijn ook op zo'n baslijn gecomponeerd.
Henry Purcell, de Britse Orpheus, meester van de ground, componeerde op 21-jarige leeftijd met Dido's lament een van de meest ontroerende klaagzangen ooit in de muziekgeschiedenis. Het Lamento van Ottone uit Handels opera Agrippina is hartverscheurend en krijgt nog meer diepte en kracht door de klagende hobo-partij. Handel zou volgens de overlevering tijdens het componeren geregeld van emotie in tranen zijn uitgebarsten. Het programma eindigt dankzij Bach toch nog positief en troostvol: de trompet speelt plotseling de koraalmelodie Jesu meine Freude dwars door de nog half lamenterende tenor heen. De cantate sluit af met het koraal Was Gott tut, das is wohlgetan.

Details

Locatie

Grote Kerk Alkmaar, Koorstraat 2, Alkmaar

Datum

zaterdag 30 september 2017 16:30

Entree

Gratis