Festival Dag in de Branding - Rage d’Amours en Hysteria

Festival Dag in de Branding gaat op 10 april terug naar een van de favorieten uit het festivalarchief: de opera Rage d’Amours van Rob Zuidam, uitgevoerd door het Residentie Orkest in 2010. In deze online editie van het festival wordt de video van de uitvoering getoond, en samen met Zuidam wordt in een online interview teruggekeken op die mooie opera.

Daarnaast heeft het festival aan Eva Beunk, student Compositie van het Koninklijk Conservatorium, gevraagd om een kort nieuw werk te schrijven als reactie op Rage d’Amours. Eva schreef de compositie Hysteria speciaal voor deze online editie van Festival Dag in de Branding. In dit nieuwe werk is Johanna de Waanzinnige het uitgangspunt, als reactie op de opera Rage d’Amours van Rob Zuidam. Eva stelt de vraag aan de orde hoe ‘waanzinnig’ Johanna nu eigenlijk was.

Eva Beunk: 'Ik was vanaf het begin super gefascineerd door het onderwerp. Ik kon me heel makkelijk verplaatsen in Johanna de Waanzinnige en de ideeën kwamen snel. Ik werd door het stuk gegrepen en kon bijna niet stoppen eraan te werken.' Lees het interview met Eva hier.

Eva gebruikt in deze compositie opnames van haar stem en trompet. Haar stem vormt de basis van het stuk. De trompet en gezongen en gesproken tekst mengen en interacteren hiermee. De video is helemaal opgenomen in één kamer. Hierin staat de eenzaamheid en het gevoel van isolatie centraal. Meer info & tickets

Dit online programma biedt Festival Dag in de Branding aan met zogenaamde 'pay what you want' tickets. De minimale prijs is 1 euro, maar het staat bezoekers vrij om daar een eigen bedrag van te maken en het festival daarmee te steunen.

Foto: Karoly Effenberger

Details

Datum

10 april 2021 20.00

Locatie

Online