Royal Research Series


Van 7 tot en met 11 april 2025 vindt het jaarlijkse Master Research Symposium plaats aan het Koninklijk Conservatorium. Tijdens deze bijzondere week presenteren masterstudenten hun artistieke onderzoeksprojecten in diverse vormen. Denk aan inspirerende uitvoeringen, beelden en video’s die hun artistieke zoektocht illustreren.

Als opwarmer voor het Symposium geven vier studenten een voorproefje van hun onderzoek in de Centrale Bibliotheek. Hieronder lichten zij hun onderzoeksproject toe. Laat u verrassen door hun unieke inzichten en vernieuwende perspectieven. Mis het niet!

De presentaties zijn Engelstalig.

Foto: Alex Schröder

Programma

Donderdag 20 februari

'Experimental music for children' onderzoekt hoe je een workshop experimentele muziek voor kinderen kunt vormgeven. Dit praktijkgerichte onderzoek is gebaseerd op acht workshops die tussen februari 2024 en januari 2025 plaatsvonden in Noorwegen en Nederland. Samen met twee collega-muzikanten heb ik onderzocht hoe we een inspirerende en open omgeving kunnen creëren waarin kinderen muziek maken, luisteren, tekenen en in gesprek gaan. Ons doel was om ruimte te geven aan hun creatieve proces en hun verbeeldingskracht te stimuleren.

Donderdag 6 maart

Dit onderzoek verkent hoe Choreomania – het historische fenomeen van onbedwingbare, collectieve danswoede dat teruggaat tot de Middeleeuwen in Europa – mijn artistieke proces kan beïnvloeden en transformeren. De centrale vraag in deze studie luidt: Hoe informeert het fenomeen Choreomania mijn creatieve proces en beïnvloedt het de manier waarop ik een performance vormgeef?

De studie combineert een analyse van historiografische bronnen met een diepgaande observatie en documentatie van de artistieke processen van vijf artists-in-residence die Choreomania onderzoeken. In de volgende fase wordt een experimenteel laboratorium opgezet met drie try-outs, elk zorgvuldig gedocumenteerd, geanalyseerd en gereflecteerd. Deze try-outs dienen als middel om de zich ontwikkelende vorm van de performance te verkennen.

De uiteindelijke performances ontstaan uit een dynamische samensmelting van klassieke piano, improvisatie, beweging, stem, samenwerkingen met andere kunstenaars en de onvoorspelbare elementen van Choreomania. De studie wordt afgesloten met een diepere reflectie en synthese van het gehele proces.

Donderdag 20 maart

Voor veel jonge componisten blijft het een uitdaging om een publiek te vinden waarmee ze zich werkelijk kunnen identificeren. Met een vergrijzend klassiek muziekpubliek en de voortdurende worsteling om jongere generaties naar operahuizen en concertzalen te trekken, moeten we ons afvragen: voor wie schrijven we eigenlijk?

Mijn opera Serenoid, die in september 2024 in Londen in première ging, is gebaseerd op een idee voor een stuk Star Trek fanfiction. Dit werk onderzoekt hoe opera aansluiting kan vinden bij een nichepubliek binnen de queer en disabled geekcultuur, door actief de verbinding te zoeken met online fandomgemeenschappen. Mijn onderzoek beschrijft het proces en de uitkomsten van dit experiment.

Donderdag 3 april

Space is the place. Het is de enige plek die ooit heeft bestaan, bestaat en zal bestaan. Maar ruimte krijgt pas betekenis wanneer er objecten in aanwezig zijn; zonder referentiepunten houdt ruimte op te bestaan.

Muziek is onlosmakelijk verbonden met ruimte; muziek vindt plaats in een ruimte. Toch heeft muziek door de geschiedenis heen vooral de nadruk gelegd op wat er gebeurt en wanneer, en minder op waar iets gebeurt.

Met de komst van Virtual Reality, Dolby Atmos, binaurale opnames en surround sound ontwikkelen geluidskunstenaars, musici en luisteraars een verfijndere gevoeligheid en creativiteit ten aanzien van geluidslokalisatie en ruimtelijkheid. De rol van ruimte in hoe we muziek waarnemen en conceptualiseren wordt steeds belangrijker. Daarnaast heeft de introductie van de koptelefoon op de audiomarkt een grote invloed gehad op hoe we muziek beleven.

Koptelefoons creëren een nieuwe ruimte – een persoonlijke ruimte. Muziek die zowel voor koptelefoons als speakers is gecomponeerd, kan ons nieuwe perspectieven bieden op hoe we ons verhouden tot onze sonische omgeving, en specifiek hoe we ‘interne’ en ‘externe’ geluiden ervaren. Dit soort muziek kan ook reflecteren op de mate waarin we ons isoleren van anderen en hoe onze persoonlijke ruimte zich verhoudt tot de ruimtes van anderen.

Ik hoop dat dit werk nieuwsgierigheid opwekt, inspireert tot creatie en aanzet tot reflectie over de betekenis van ruimte, verbinding en afzondering.

Details

Datum

20 februari 2025 12.30 - 13:15

Locatie

Podium B, Centrale Bibliotheek Den Haag

Entree

Gratis toegang

Datum

6 maart 2025 12.30 - 13:15

Locatie

Podium B, Centrale Bibliotheek Den Haag

Meer info

Meer informatie over registratie volgt t.z.t.

Datum

20 maart 2025 12.30 - 13:15

Locatie

Podium B, Centrale Bibliotheek Den Haag

Meer info

Meer informatie over registratie volgt t.z.t.

Datum

3 april 2025 12.30 - 13:15

Locatie

Podium B, Centrale Bibliotheek Den Haag

Meer info

Meer informatie over registratie volgt t.z.t