Spring Festival 2022

Van 4 t/m 8 april organiseert de afdeling Compositie van het Koninklijk Conservatorium de 55ste editie van het jaarlijkse Spring Festival, boordevol met premières van studenten en werken van (oud)docenten, voor het eerst in het spectaculaire Amare en in het Korzo Theater.

De Ensemble Academy van het Koninklijk Conservatorium presenteert zich met composities van docenten Tsoupaki, Strootman en Padding. De hechte samenwerking tussen studenten van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten krijgt vorm in een theatraal concert in Korzo. Zangers en jonge componisten werken samen in een volledig vocaal programma zowel voor solostem met begeleiding als voor vocaal ensemble. Slagwerkers en componisten opereren in teams onder toeziend oog van Slagwerk Den Haag in een nieuw Konstrukt programma waar experiment en de zoektocht naar nieuw instrumentarium voorop staan.

Na het succes van de ‘Wagenaar-Janssen express’ van vorig jaar, een avond volledig gewijd aan het piano-oeuvre van genoemde maestri, vervolgen we de samenwerking met de pianoafdeling van het Koninklijk Conservatorium dit jaar met The Garden of Ryoan-gi, een retrospectief van het nagenoeg complete piano (keyboard) oeuvre van de dit jaar overleden Louis Andriessen. Naast sleutelwerken als Trepidus en Image de Moreau worden vele onbekende korte Andriessen-werken uitgevoerd door de studenten van de pianoafdeling. Uniek op het programma is de uitvoering van de verpletterende compositie De Staat voor twee piano’s door Gerard Bouwhuis en Ellen Corver. Er bestaat geen officiële uitgave van deze versie gemaakt door alumni Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland die de nadrukkelijke goedkeuring kreeg van de meester.

Het festival wordt afgesloten met een flitsend concert van het New European Ensemble, een vaste partner van onze afdeling, met nieuwe studentenwerken. En als klap op de vuurpijl de afterparty met scheidend docent, meester improvisator Guus Janssen die zijn opwachting maakt met alumnus Huib Emmer als nieuw (DJ) duo genaamd De Grove Korrel.

Het Spring Festival en het Haagse Rewire Festival willen hun programmering meer op elkaar laten aansluiten. Van 8 t/m 10 april staat bij Rewire het werk de van Amerikaanse componiste Meredith Monk centraal in een divers programma waarbij zij zelf aanwezig is. Meer informatie over Rewire.

Niet te missen!

Voor het concert in Korzo (dinsdag 5 april) is het nodig om tickets te bestellen via korzo.nl. Voor alle andere concerten is registratie niet nodig.

Programma

De Ensemble Academy van het Koninklijk Conservatorium presenteert zich met composities van docenten Tsoupaki, Strootman en Padding.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Programmatoelichting
This year, the opening night of the Spring Festival will be dedicated to three composers, dear to the Royal Conservatoire. The Ensemble Academy will in fact perform a special and varied program, paying homage to compositions by Martijn Padding, Calliope Tsoupaki and Aart Strootman.

Virtuoso pieces, intimate and touching atmospheres, freshly composed music and home-made instruments: the opening night of this Spring Festival 2022, for the first time in the majestic Conservatoriumzaal of Amare, will surprise and amaze you.

The two virtuoso pieces by Padding Last Words (cello and ensemble) and White Eagle (violin and ensemble), which will also be recorded in a studio session in mid-April, will be performed under the baton of Gregory Charette; Classical Department students Yuchen Richard Zhang (violin) and Diederik Smulders (cello) play as soloists.

The touching composition by Tsoupaki Thin Air, an ode to compassion and solidarity composed during the Covid-19 pandemic, will be exceptionally performed on solo doublebass.

Strootman’s lectorate research on converging the two aspects of composing new music and developing (and building!) new instruments to play it, will find space to be performed in a composition for diamond marimba and tubular bells.

Padding - Last Words
Strootman
- tba
Tsoupaki
- Thin Air
Padding
- White Eagle

Slagwerkers en componisten opereren in teams onder toeziend oog van Slagwerk Den Haag in een nieuw Konstrukt programma waar experiment en de zoektocht naar nieuw instrumentarium voorop staan.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Soundscape: Madame Jambon

Soundscape's performance Madame Jambon is a collaboration project between the Royal Academy of Art and the Royal Conservatory of The Hague.

This project is inspired by the famous Triadisches ballet by Oskar Schlemmer, a teacher at the Bauhaus. The participants of this performance are invited to design non-existing, wearable, musical instruments.

Participating KC:
Alberto Tombelan, Arefeh Hekmatpanah, Marie Lavie, Katherine Teng, Alice Hoi Ching Yeung, Carmel Freeman, Juan Montero Palma, Kirstin Norderval, Delara Navaey, Lai Keng Lam, Isaac Barzso, Liza Elizaveta Kuzyakova

Participating KABK:
Sarah Hoogman, Britt van den Boogaard, Juliette Hengst, Francisco Sebire Munk, Janīna Bahvalova, Tala Abdelhadi, Léonie von Saldern, Marie Lucy Vital, Daaf Brouwers, Myra-Ida Van der Veen, Elisa de la Serna Gallego, Anja Hertenberger, Paul van Blokland, Shelene Low Shi Ning, Lina Schweizer

Gratis toegang, tickets via korzo.nl

Programmatoelichting door Rose Connolly
'I grew up on the border between Northern Ireland and the Republic or Ireland. During the troubles, from 1969 until around 1999, British military 'checkpoints' were situated on either side of my house, causing a great deal of indignation from Catholic families, like my own. The Troubles is the term given to the conflict between Nationalists (catholics) and Loyalists (protestants) in Northern Ireland. Nationalist activists demanded civil rights for housing and employment and in 1969, a march by a civil rights group was attacked by Loyalist hardliners and member’s of the B Specials. This would be the beginning of 30 years of war in Nothern Ireland, and 30 more years of division.

Over the past few months I have collected and recorded stories, conversations and 'ceili's' with friends and family from around the border that I grew up in, Newtownbutler.

This piece tries to delineate the unseen hurt and post-traumatic stress caused by the unfair treatment of the British Soldiers to Catholic families around the border, during the Troubles. Most of all, the piece highlights the obscurity and ambiguous nature of an 'invisible' border and what an immense trouble and impact it can have on the people living near it. This story not only touches on the historical but on the continuous influence it has - that is, until we see it go.

Throughout the piece, I, Rose, the creator will be present, by sampling and manipulating sounds through electro-acoustic means, from the recorded interviews, whilst also improvising Irish melodies composed in the locality of Newtownbutler.

The piece will be accompanied by moving and hypnotic images on all four walls on the room; capturing the invisibility of each border running through back-roads, lakes, valleys and winding rivers.'

Gratis toegang, registratie niet nodig

Zangers en jonge componisten werken samen in een volledig vocaal programma zowel voor solostem met begeleiding als voor vocaal ensemble.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Programmatoelichting
Vocalists and composers are joining forces to dive into new adventures in creative collaborations. Ten young composers and ten young singers created short pieces together, challenging and influencing each other, exploring a myriad of melodic, harmonic, linguistic, visual and theatrical ideas. Come join us!

The Student Concerts offer students from the composition department the opportunity to perform a piece on which they have been working individually and are not part of any project.

The result is a rich programme with a wide variety of pieces, from solo pieces to multimedia pieces, and from instrumental music to electronic music.

Free entrance. No registration required.

Na het succes van de ‘Wagenaar-Janssen express’ van vorig jaar, een avond volledig gewijd aan het piano-oeuvre van genoemde maestri, vervolgen we de samenwerking met de pianoafdeling van het Koninklijk Conservatorium dit jaar met The Garden of Ryoan-gi, een retrospectief van het nagenoeg complete piano (keyboard) oeuvre van de dit jaar overleden Louis Andriessen. Naast sleutelwerken als Trepidus en Image de Moreau worden vele onbekende korte Andriessen-werken uitgevoerd door de studenten van de pianoafdeling. Uniek op het programma is de uitvoering van de verpletterende compositie De Staat voor twee piano’s door Gerard Bouwhuis en Ellen Corver. Er bestaat geen officiële uitgave van deze versie gemaakt door alumni Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland die de nadrukkelijke goedkeuring kreeg van de meester.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Programme
16.30 -17.00: Recplay
17:00 - 17.30: Inhale by Simon Barette
17.30 - 18.00: Phosphene by Armand Lesecq

Recplay:
Since 2001, RecPlay is the ArtScience improvisation ensemble. By use of conventional and unconventional instruments, RecPlay addresses improvisation structures, noise art, feedback in image and sound, real-time composition systems, spatial compositions, play and listening.

Inhale by Simon Barette:
Inhale is a kinetic and sound sculpture acting as a sensing catalyzer. Originally inspired by meditative experiences, this object is using the inner choreography of aluminium’s materiality to give an insight into the psychological state that the practice of meditation can provide.

Phosphene by Armand Lesecq:
Phosphene is an audiovisual piece - a film for closed eyes - using a projection on the audience’s eyelids, a multichannel sound setup and a motorized hyper-directive loudspeaker. The project aims to explore varieties of inner spaces. Inspired by dreams, neurosciences and hypnosis, it tries to reach those liminal spaces between the surface of the senses and our interpretation of reality. On the edges of imagination, doubts, alienation or curiosity, the awareness navigates.

Free entrance.

Programmatoelichting door Rose Connolly
'I grew up on the border between Northern Ireland and the Republic or Ireland. During the troubles, from 1969 until around 1999, British military 'checkpoints' were situated on either side of my house, causing a great deal of indignation from Catholic families, like my own. The Troubles is the term given to the conflict between Nationalists (catholics) and Loyalists (protestants) in Northern Ireland. Nationalist activists demanded civil rights for housing and employment and in 1969, a march by a civil rights group was attacked by Loyalist hardliners and member’s of the B Specials. This would be the beginning of 30 years of war in Nothern Ireland, and 30 more years of division.

Over the past few months I have collected and recorded stories, conversations and 'ceili's' with friends and family from around the border that I grew up in, Newtownbutler.

This piece tries to delineate the unseen hurt and post-traumatic stress caused by the unfair treatment of the British Soldiers to Catholic families around the border, during the Troubles. Most of all, the piece highlights the obscurity and ambiguous nature of an 'invisible' border and what an immense trouble and impact it can have on the people living near it. This story not only touches on the historical but on the continuous influence it has - that is, until we see it go.

Throughout the piece, I, Rose, the creator will be present, by sampling and manipulating sounds through electro-acoustic means, from the recorded interviews, whilst also improvising Irish melodies composed in the locality of Newtownbutler.

The piece will be accompanied by moving and hypnotic images on all four walls on the room; capturing the invisibility of each border running through back-roads, lakes, valleys and winding rivers.'

Gratis toegang, registratie niet nodig

Het festival wordt afgesloten met een flitsend concert van het New European Ensemble, een vaste partner van onze afdeling, met nieuwe studentenwerken.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Als klap op de vuurpijl de afterparty met scheidend docent, meester improvisator Guus Janssen die zijn opwachting maakt met alumnus Huib Emmer als nieuw (DJ) duo genaamd De Grove Korrel.

Gratis toegang, registratie niet nodig

Details

Datum

4 april 2022 19.30 - 8 april 2022 19.30

Locatie

Amare en Korzo Theater, Den Haag

Meer info

Voor het concert in Korzo (dinsdag 5 april) is het nodig om tickets te bestellen via korzo.nl

Voor alle andere concerten is registratie niet nodig.

Entree

Toegang gratis