Transformations


Transformations is een twee uur durend feest, maar onder de oppervlakte schuilen diepe en uitdagende thema's. Het is een kans om plezier te hebben, maar tegelijkertijd onszelf uit te dagen om kwetsbaar te zijn.
Sam Weller

Conrad Susa – Transformations, an entertainment in two acts from the book of Anne Sexton

Sam Weller, dirigent

Rennik-Jan Neggers, regisseur

De afdeling Klassieke Muziek en DNOA presenteren op 7, 8, 10 en 11 februari de kameropera Transformations onder leiding van Sam Weller en regisseur Rennik-Jan Neggers. Het is een voorstelling van de Amerikaanse componist Conrad Susa met een libretto van tien gedichten van Anne Sexton uit haar boek Transformations uit 1971, een verzameling gedichten gebaseerd op verhalen van de gebroeders Grimm. In opdracht van Minnesota Opera beleefde het werk, dat door de componist wordt omschreven als “An Entertainment in 2 Acts”, zijn wereldpremière op 5 mei 1973 in het Cedar Village Theatre in Minneapolis, Minnesota. Het is uitgegroeid tot een van de meest uitgevoerde opera’s van een Amerikaanse componist.

Rennik-Jan Neggers schrijft: 'Transformations belooft een avond vol 'kleine komische meesterwerken' met groteske, erotische, sluwe en speelse elementen. Dichter Anne Sexton, de zelfbenoemde 'moeder van de waanzin', herschiep Grimm-sprookjes in haar eigen poëtische taal. Haar scherpe en duistere humor plaatst de sprookjes in het licht van haar mentale toestand en sociale context, zonder de sinistere rauwheid van de Grimm-sprookjes te verliezen. Conrad Susa zette Transformations op muziek, waardoor de sprookjes een nieuwe theatrale dimensie krijgen. Deze productie speelt zich af in een intieme kamersetting, waar het publiek zowel fysiek als intellectueel dichtbij kan komen.

In het verhaal verschijnt Anne Sexton als de Verteller van Transformations. Ze is de moeder van de waanzinnigen en wil hun een paar verhalen vertellen. Ze wil enkele vreemde verhalen delen uit de gebroeders Grimm die ze zelf heeft getransformeerd zoals De Gouden Sleutel, Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. Voordat ze de verhalen vertelt, presenteert ze klinische gevallen in korte prologen, die de sprookjes transformeren en moderniseren. De prologen en sprookjes raken steeds meer verweven, waardoor het onderscheid tussen fantasie en realiteit vervaagt. Leeft Anne in een fantasie, of zijn de fantasieën haar realiteit?'

In dit interview zegt dirigent Sam Weller: 'Sinds november dompelen de zangers van De Dutch National Opera Academy en ik ons onder in een uniek muzikaal landschap gecreëerd door Conrad Susa.

Het is een zeer vermakelijke en humoristische productie. De klassieke muziekliefhebbers in het publiek kunnen veel muzikale verwijzingen ontdekken, van Stravinsky tot romantische muziek. Deze opera is een wilde rit, maar gebaseerd op sprookjes die mensen kennen.
Ik zie het als een twee uur durend feest, maar onder de oppervlakte schuilen diepe en uitdagende thema's. Het is een kans om plezier te hebben, maar tegelijkertijd onszelf uit te dagen om kwetsbaar te zijn. Deze voorstelling is echt een beetje alles in één.'

Productie ondersteund door het Cultuurfonds.

Details

Datum

7 februari 2024 19.30

Locatie

Conservatoriumzaal Amare, Den Haag

Datum

8 februari 2024 19.30

Locatie

Conservatoriumzaal Amare, Den Haag

Datum

10 februari 2024 19.30

Locatie

Conservatoriumzaal Amare, Den Haag

Datum

11 februari 2024 14.15

Locatie

Conservatoriumzaal Amare, Den Haag