Kathryn Cok

Hoofd Master Research, Docent Historical Keyboard Skills, Docent Critical Music Studies Early Music

Kathryn Cok heeft een veelzijdige carrière als klavecinist, fortepianist en academica aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. Ze is een veelgevraagd soliste en continuo speler. Geboren in New York in the VS, woont Kathryn nu in Den Haag, waar ze haar Master heeft behaald aan het Koninklijk Conservatorium. Ze haalde haar doctoraal aan de Universiteit van Leiden met als onderwerp Basso Continuo sources from the Dutch Republic 1620-1790 (Basso Continuo bronnen van de Republiek der Nederlandse Provinciën 1620-1790).

Kathryn won de eerste prijs in het eerste solo concours voor barok instrumenten in Brunnenthal (Oosternrijk). Ze treedt geregeld op als soliste en continuo speler met het Amsterdam Barok Orkest en andere vooraanstaande oude-muziek ensembles in Europa zoals Het Nederlands Kamerkoor, Het Tulipa Consort, Musica Temprana en Harmonie Universelle. Daarnaast werkt Kathryn met gerenommeerde symfonieorkesten zoals Het Concertgebouw Orkest, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin en de Berliner Philharmoniker. Kathryn treedt regelmatig op als soliste in veel van de belangrijke concert series van de wereld en oude-muziek festivals zoals het Festival Oude Muziek in Utrecht, Brunnenthaler Konzert Sommer, het Amherst Early Music Festival en het Bodensee Festival.

Kathryn is mede-oprichter van het Caecilia-Concert, een dynamische internationale groep instrumentalisten, die zich specialiseren in het uitvoeren en onderzoeken van de zeventiende-eeuwse muziek voor instrument en stem. Ze is tevens oprichter van het Concerto Delaborde, dat zich richt op achtiende-eeuwse repertoire voor blazers en strijkers. Daarnaast vormt ze een duo met haar echtgenoot, de fagottist Wouter Verschuren, die bekend en minder bekend werk voor historische fagot en klavecimbel/fortepiano uitvoert.

Kathryn geeft les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze ook de functie Head of Master Research bekleedt. Ze geeft regelmatig lezingen over haar eigen research, en levert bijdragen aan muziektijdschriften en publicaties zoals Harpsichord and Fortepiano magazine, Tijdschrift Oude Muziek, and Early Music America.