Wiecher Mandemaker

Wiecher Mandemaker is dirigent van de Laurenscantorij, het Laurens Collegium Rotterdam en het Rotterdam Symphony Chorus. Ook is hij als hoofdvakdocent koordirectie verbonden aan Codarts en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag

Mandemaker studeerde koordirectie, orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman, Ben van Oosten en Arie J. Keyzer. Hij volgde masterclasses bij onder meer Uwe Gronostay en Eric Ericson. In 2005 nam Mandemaker het artistiek leiderschap van de Stichting Laurenscantorij over van Barend Schuurman. In die hoedanigheid werd hij de vaste dirigent van de drie bovengenoemde koren. Bij deze koren dirigeerde hij talloze producties. Als koordirigent werkte samen met dirigenten als Frans Brüggen, Jaap van Zweden, James Gaffigan, Arie van Beek, Ton Koopman, Jan Willem de Vriend, Pablo Heras-Casado, Harry Christophers en Cristian Măcelaru.

Mandemakers repertoire strekt zich uit van de renaissance tot heden. De koormuziek van J.S. Bach neemt een prominente plek in. Maandelijks dirigeert hij een Bach-cantate en ieder jaar voert hij Bach’s Matthäus-Passion uit in de monumentale Laurenskerk te Rotterdam.

Recente hoogtepunten waren de uitvoeringen van Bach’s Mis in b, Brahms’ Ein Deutsches Requiem met het Residentie Orkest en de uitvoering van Die Schöpfung van Haydn met het Orkest van de Achttiende Eeuw. In februari 2015 leidde Mandemaker de première van vier Choruses uit John Adams’ Death of Klinghoffer in een bewerking van Bob Zimmerman in de Grote Zaal van de Doelen. In 2014 dirigeerde hij de opera Boris Godoenov van Moessorgski en trad hij op in Istanbul met de Mis voor dubbelkoor van Frank Martin.

Docent bij de studies