Bijzondere opera première hoofd afdeling Oude Muziek Johannes Boer

All projects

May 28th 2018

Nieuwe muziek brengt Monteverdi tot leven

Johannes Boer, hoofd van afdeling Oude Muziek, promoveert dit jaar aan ACPA Leiden met zijn onderzoek naar de muziek van Monteverdi en specifiek de uitvoering hiervan. Centraal staat de vraag hoe de huidige uitvoeringspraktijk aansluit bij de oorspronkelijke intentie van de componist. Hoe dit onderzoek beter tot uiting te brengen dan door de muziek uit te voeren, toch? Vandaar dat op 15 juni La Tragedia di Claudio M in première gaat in De Nieuwe Regentes, Den Haag. Later is de opera van Stichting Musica in Scena nog te zien in AINSI (Theater aan het Vrijthof) Maastricht, op het CPH Opera Festival in Kopenhagen en in Italië.

Verhaal
In de opera is het publiek getuige van een rampjaar voor Claudio Monteverdi. Het begint met het overlijden van zijn vrouw en eindigt met de ontdekking van opera als samensmelting van muziek en theater in L’Arianna. De dramatische momenten staan in schril contrast met de commedia dell’arte-taferelen van het gezelschap “I comici fedeli” dat keer op keer op grappige wijze zijn pad doorkruist.

Commedia dell’arte
Het gezelschap “I comici fedeli” is een gezelschap uit Venetië. Zij zijn specifiek bekwaam in de commedia dell’arte wat bijdraagt aan het benaderen van de manier waarop Monteverdi’s werken oorspronkelijk uitgevoerd zouden worden. Kenmerkend aan deze vorm van theater is onder andere het gebruik van de zelfgemaakt maskers waarmee de acteurs de rollen vertolken.

Minotauro
Minotauro - La Tragedia di Claudio M

Muziek
Van Monteverdi’s Arianna is alleen het Lamento in de overdracht bewaard gebleven. Op basis hiervan heeft een componisten collectief onder leiding van KC-docent Cornelis de Bondt nieuwe muziek gemaakt. Cristiano Melli, een van de componisten:

“From the beginning, this exciting idea of discovering new ways for interpreting such a renowned work took the front line also in composing this musical building today presented; it houses questions being developed for almost 400 years. […] The soundscape of Arianna’s only existing fragment was reworked, stretched, inverted and loved, impregnating our own ideas, startling our minds as fresh as it was when first performed. From this “maculate conception” between the earliest and latest musical lives, the new-born result will now be on stage.”

Meer informatie & tickets