ArtScience alum Philip Vermeulen verkent in zijn eerste museale solotentoonstelling 'Chasing the Dot' in het Rijksmuseum Twenthe met zijn kinetische installaties grenzen, onder meer tussen gevaar en aantrekking. Zijn zes kunstwerken vullen hele zalen. Hoe fysiek overweldigend ook, een groot deel van wat je ziet speelt zich toch echt in je hoofd af. ‘Je moet leren aanvoelen wat de installatie wil.’
In zijn werken, die ieder een eigen zaal worden gepresenteerd, verkent Vermeulen via beweging, licht, trillingen en geluid de fundamenten van de menselijke waarneming. Wat doet licht met onze hersenen, hoe registreren we beweging, hoe voelt geluid, en zien we eigenlijk wel wat we denken te zien? Vermeulen's ruimtevullende installaties, die hij zelf 'hypersculpturen' noemt, lijken voor de ogen van de toeschouwer te transformeren, waardoor een unieke en betoverende ervaring ontstaat.
Philip Vermeulen studeerde in 2017 summa cum laude af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Zijn oeuvre is doordrongen van een speelse en onderzoekende experimenteerdrift, waarbij hij natuurkundige fenomenen als licht en geluid verkent. Sinds zijn afstuderen heeft Vermeulen internationaal succes geboekt, met tentoonstellingen en performances in vooraanstaande musea, festivals en clubs - van Schevening tot Rio de Janeiro. In 2020 werd hij genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en zijn installatie More Moiré2 werd genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie Best Interactive.
'Chasing the Dot' is tot en met 5 januari 2025 te zien in Rijksmuseum Twenthe.
Lees meer over Philip:
Website Philip Vermeulen
Website Rijksmuseum Twenthe
Interview met Maarten Buser in Metropolis M