Een terugblik op Dag in de Branding

27 mei 2022

Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia en ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Voor editie 64 selecteerden zij drie getalenteerde alumni van het Koninklijk Conservatorium als artists-in-residence: componisten Thomas van Dun en Julian Maple-Oliveira, en harpiste Michela Amici. Van 20 tot 22 mei klonk hun muziek op verschillende locaties in Den Haag.

Michela Amici gaf een concert in de Barthkapel in Den Haag. Michela studeerde in 2018 af aan het Koninklijk Conservatorium - Master New Audiences and Innovative Practice (NAIP) - en volgde daarna nog een studie in Oude Muziek. Ze werkte samen met Amarante Nat (student Compositie aan het Koninklijk Conservatorium) en Julia Beth (schrijver) aan een nieuw stuk. Daarnaast voerde ze stukken uit van de alumni componisten Karmit Fadael, Eva Beunk en Rob Jones en van compositiedocent Calliope Tsoupaki.

‘In mijn residentie borduurde ik voort op iets waar ik tijdens mijn Master NAIP aan ben begonnen. Een onderzoek naar de relatie tussen hedendaagse muziek en ruimte. Hoe kan de ruimte benaderd worden als een element van de compositie? Ik gebruikte mijn residentie bij Dag in de Branding om dit onderzoek naar een volgend niveau te tillen. Daarnaast wilde ik kijken naar het werken met tekst. Hoe kan je een historische tekst gebruiken? Welke elementen moeten worden aangepast en wat is tijdloos?

Michela
Foto: Wouter Vellekoop, Festival Dag in de Branding

Ik werd op twee gebieden gecoacht. Op artistiek vlak, maar ook in het leiden van een samenwerkingsproject. Waarin ik eigenlijk een curator of artistiek leider was. Hoe vorm je een team van verschillende kunstenaars en zorg je ervoor dat iedereen genoeg ruimte heeft voor zijn eigen stem en visie?

In mijn residentie probeerde ik hier een soort methode voor te vinden. Het gehele proces was heel belangrijk. Het uiteindelijke concert maar een topje van de ijsberg.
Ik heb een koffer vol kennis opgedaan, die ik kan gebruiken in mijn volgende projecten en misschien ook kan delen met andere musici die hierin geïnteresseerd zijn.’

Foto: Wouter Vellekoop
Foto: Wouter Vellekoop, Festival Dag in de Branding

Thomas van Dun werkte samen met ensemble Klang, organist Geerten van de Wetering en visueel kunstenaar Frouke ten Velden aan ‘Light Mass’. In twee uitverkochte concerten werd het publiek gevraagd plaats te nemen op ligbedjes in de Kloosterkerk, waarna ze werden ondergedompeld in lichtprojecties en muziek.

Thomas: ‘Het traject van de residency stond heel erg in het teken van het ontwikkelen van je kunstenaarschap en het leren van nieuwe technieken. Voordat ik begon met het opzetten van het project, hebben we samen met Dag in de Branding gekeken welke leerpunten ik wil ontwikkelen en uitproberen. Hierbij kwamen punten naar voren als werken met multimedia, ensemble, orgel, alternatieve notatie, electronics, ruimtelijke opstellingen en alternatieve publiekservaringen. Dit waren allemaal dingen die ik nooit of amper eerder had uitgeprobeerd. Het was wat dat betreft echt een buitenkans om al die dingen te mogen onderzoeken met de expertise van alle betrokken partijen.

Na de première was ik onwijs opgelucht dat alles goed was gegaan, maar ik was ook echt helemaal op. Dit project was voor mij echt een gigantische pressure-cooker, en stress ervaar ik sowieso al altijd bij al mijn uitvoeringen. Na de tweede uitvoering ging ik ook echt als een zombie naar huis en pas de ochtend erna was ik weer een beetje in de wolken zoals men wel vaker heeft na een concert.'

Julian Maple Olivera studeerde zowel Compositie als Sonologie aan het Conservatorium van Den Haag. Voor Dag in de Branding werkte hij samen met sopraan en alumna Gita Rebeka en met het New European Ensemble.

‘Voor het project bij Dag in de Branding ontwikkelde ik een serie van vijf muzikale experimenten in de vorm van liederen voor stem, elektronica en instrumentaal ensemble. Dit project combineert mijn liefde voor cartoons en hedendaagse muziek. Door deze twee liefdes aan elkaar te koppelen, heb ik een persona gecreëerd genaamd Oliver Maple – een stripfiguur die muziek schrijft en fantastische (en leuke) avonturen beleeft.'

Julian
Foto: Wouter Vellekoop, Festival Dag in de Branding

Dag in de Branding is op dit moment op zoek naar een nieuwe Composer in Residence. Componisten hebben nog tot 2 juni om hun plan in te sturen.
Meer informatie