Slagwerkdocent Pepe Garcia werd gevraagd om de muziek voor In het Droomhuis, van het festival Winternachten, te cureren. Tien slagwerkstudenten zullen het concert ten gehoren brengen op 19 juni. We maken van deze gelegenheid gebruik om Pepe te vragen naar zijn visie op het docentschap en de slagwerkafdeling.
Zelf speelt Pepe Garcia deze week een voorstelling op Oerol met zijn ensemble Slagwerk Den Haag. Maar hij vertrouwt er volledig op dat zijn studenten een professioneel concert zullen neerzetten.
'Het is heel belangrijk voor me om ook actief te zijn als musicus. Ik kan steeds nieuwe ideeën, die ik tegen ben gekomen in mijn eigen projecten, meenemen naar de lessen. Maar de studenten geven mij ook heel veel terug. Dit komt ook door de manier waarop ik probeer les te geven: ik vind het belangrijk dat ze hun eigen denken ontwikkelen, hun eigen manier voor het benaderen van muziek. Hoe sneller ze hun eigen ideeën ontwikkelen, hoe sneller ze onafhankelijke musici zullen zijn. Wanneer ze klaar zijn met het conservatorium, zijn ze klaar om hun eigen projecten te creëren.'
Writers Unlimited organiseert al sind 1995 het internationaal literatuurfestival Winternachten in Den Haag. Het festival brengt schrijvers, dichters, denkers en wetenschappers van over de hele wereld samen om te discussiëren over literatuur, kunst, wetenschap en de samenleving. Dit jaar zijn meerdere musici van het conservatorium deel van het festival. Het motto van het festival is Whose House is This?
Natuurlijk vroeg Pepe zijn studenten ook om mee te denken bij het samenstellen van het programma voor In het Droomhuis.
'Het is heel belangrijk dat ze zich eigenaar voelen van het programma, want dan zijn ze veel meer betrokken bij de muziek. Ik heb hun suggesties echt nodig. We overleggen over wat waar komt en ik vraag naar hun mening over mijn ideeën. Dit samen brainstormen is een win-win situatie voor ons allemaal.
Winternachten is een literatuurfestival, dus het is deels onze taak om nadruk te leggen op de tekst van de gedichten die in het concert zullen worden voorgedragen. Ze zullen stukken spelen van John Cage en Phillip Glass, maar ze zullen ook muzikale atmosferen creëren om de gedichten muzikaal te illustreren.
We werken met de ruimte. Als mensen binnenkomen staan de musici niet alleen op het podium, maar ook middenin het publiek.
Het is heel goed voor de studenten om dit project te doen. Ze leren ontzettend veel. Niet alleen over het muziek maken, maar ook over op tijd zijn in de repetities en het werken met een regisseur.'
'De slagwerkafdeling is heel divers en inclusief. De studenten hebben allemaal verschillende achtergronden, verschillende manieren van denken, en verschillende manieren van omgaan met muziek. Dat heeft niet alleen te maken met de docenten en studenten die de studie volgen, maar ons instrument speelt hier ook een belangrijke rol in. Ik vind dat de slagwerkinstrumenten het meest inclusieve instrument zijn, omdat er zoveel verschillende instrumenten zijn. Voor ons gaat het verder dan heel goed worden op één instrument.
Slagwerkinstrumenten zijn dan wel de oudste instrumenten die er bestaan, het repertoire dat we spelen is juist het nieuwst, bijna alles wat we spelen komt uit de 20e eeuw of later.
Alles kan een slagwerkinstrument worden, dat vind ik echt fantastisch. Als slagwerker leer je veel over de verschillende manieren waarop je geluid kan produceren. We zijn geluidsonderzoekers. Dat maakt het ontzettend speciaal.
Ik vind het heel bijzonder dat onze afdeling iedereen uitnodigt om bij onze maandelijkse 'performance class' aanwezig te zijn. De slagwerkstudenten voeren hun stukken uit, maar er is ook altijd ruimte voor een gesprek en iedereen geeft feedback. Daardoor leren we allemaal veel van wat anderen te zeggen hebben.
Ik voel me heel erg gesteund door het conservatorium. We doen soms erg grote projecten en daarbij krijgen we alle hulp die we nodig hebben. De studenten groeien ontzettend van de projecten die ze doen buiten de school, en daar krijgen ze vaak de mogelijkheid toe. Het is ontzettend waardevol dat het conservatorium zo open staat en ons ruimte geeft om te experimenteren. Dat maakt me erg blij. En als je een blije docent hebt, worden de lessen beter en slaat dat ook terug op de studenten.'
De slagwerkstudenten Miguel Varela, Joao Borralho, Te Ping, Gonzalo Martins, Porter Ellerman, Joao Brito, Joan Piles, Dimitris Pliatsikas, Ricardo Mendes and Diogo Marques zullen In the Dream House uitvoeren op zondag 19 juni om 16.00 uur in Amare.