Het dragen van muziek als een tere bloem

23 maart 2022

Terugkijken op het Thorvaldsdottir concert van de Ensemble Academy.
De Ensemble Academy (EA) is een masterspecialisatie die bestaat uit een stabiel hedendaags muziekensemble van masterstudenten. Gedurende het hele jaar worden EA-studenten begeleid in het hedendaagse repertoire door docenten van het Koninklijk Conservatorium en gasten uit het professionele werkveld. De EA-jaaragenda is rijk aan inspirerende en spannende projecten.

Op 26 januari gaven studenten van de Ensemble Academy bijvoorbeeld een concert met muziek van de IJslandse componiste Anna Thorvalsdottír. Caterina Bevegni, coordinator van de Ensemble Academy en Porter Ellerman, een EA-student kijken terug op dit project.

Het programma bestond of 3 stukken van Thorvaldsdottir: Ró, Spectra en In the light of air.

Strijkers van de Ensemble Academy tijdens een repetitie.

Porter: ‘Ik heb erg genoten van het proces om deze stukken onder de knie te krijgen. Hedendaagse componisten worden steeds beter in het ontdekken van de sonische mogelijkheden van elk instrument en Anna Thorvaldsdottirs muziek is hier een heel goed voorbeeld van. Elk instrument in het ensemble moet een oplossing vinden voor het spelen van de extended technieken, waarvan sommigen heel moeilijk zijn om stabiel uit te voeren. Je moet sommige delen uit de muziek net zo oefenen als wanneer je een fragment voor een auditie voorbereidt.

'Elk instrument in het ensemble moet een oplossing vinden voor het spelen van de extended technieken.'

Ik heb haar muziek nog niet eerder meegemaakt, dus het was best een shock om zo diep in haar muziek te springen. Het is alsof je met haar muziek landschappen en natuur ontdekt. Als metafoor voor hoe je haar muziek moet uitvoeren gebruikt ze het beeld dat je de muziek moet dragen alsof het een tere bloem is, dat vond ik ontzettend leerzaam. Het kan intens mooi zijn, maar moet zelfverzekerd en met kalmte uitgevoerd worden, zelfs als het ongelooflijk zacht is.’

Caterina: ‘Anna Thorvaldsdottir’s muziek is inderdaad heel speciaal en mooi, het is niet makkelijk om de muziek zo uit te voeren als het verdient. Voor dit project was het noodzakelijk om veel repetities te plannen om de technieken te ontdekken, onderzoek te doen naar geluidstexturen, om de goede balans tussen instrumenten te vinden en ten slotte om het “ecosysteem van geluid” te begrijpen dat Thorvalsdottir creëert in haar muziek.

Studenten werden in het hele proces begeleid door onze docent en Asko|Schönberg-lid Joseph Puglia, door Emlyn Stam, de artistiek leider en violist van New European Ensemble en door oud Asko|Schönberg-cellist Hans Woudenberg. Het was een fantastisch voor de EA studenten om van hen te leren en ze kregen voor elk stuk waardevolle tips en inzichten.’

Emlyn Stam
Emlyn Stam tijdens de panel discussie over gender in compositie.

Porter: ‘Het is een geweldige mogelijkheid om met professionele musici te mogen werken en ook nog eens musici die haar muziek eerder hebben gespeeld! Hun ervaring en leiding bracht vaak meer muzikaliteit, alleen al door hun aanwezigheid, want veel van ons reageerden met onze speelmanier op de manier waarop zij spelen. We speelden aandachtiger en met meer vertrouwen dan als we het zelf zouden doen, of als we met dirigent zouden spelen.

Ik ben altijd zo dankbaar dat het Koninklijk Conservatorium en de Ensemble Academy het mogelijk maken om met musici uit professionele ensembles te werken. Want met hen samen spelen is misschien wel de meest effectieve leerervaring die wij, als ensemble musici in wording, krijgen.’