Phoebe - "Ik kan hier mijn artistieke identiteit echt vorm en inhoud geven"

8 december 2022

Phoebe Rousochatzaki (23) uit Athene zit in het eerste jaar van haar Master Klassieke Muziek Viool. Omdat ze hier ook haar bachelor heeft gedaan, weet ze welke kansen en mogelijkheden hier liggen. Vol ambitie, passie en doorzettingsvermogen vertelt ze over haar tijd aan het Conservatorium en hoe het haar helpt om te innoveren, pionieren en uit te blinken als muzikant en ondernemer.

Een menselijke benadering
Het is geen geheim dat de docenten aan het Koninklijk Conservatorium (KC) een van de belangrijkste redenen zijn waarom velen hier studeren. Dat gold ook voor Phoebe. "Voor mij was dat Joe Puglia, ik wilde echt door hem les krijgen. Het studeren van een instrument is een persoonlijke ervaring, dus dat heeft mijn beslissing sterk beïnvloed. Hij is een levend voorbeeld van wat wij leren en willen bereiken. Hij is nog steeds erg actief als solist en speelt veel kamermuziek. Beide komen overeen met mijn toekomstige ambities."

De docent mag dan de doorslag hebben gegeven, ook andere aspecten passen voor haar in de puzzel. "Ik merk een meer menselijke en persoonlijke benadering van lesgeven en studeren, iets wat je elders zelden ziet. We krijgen wekelijkse coaching sessies met top pianisten -begeleiders- die hun uiterste best doen om je optreden naar een hoger niveau te tillen. Ik voel me gewaardeerd als persoon en als kunstenaar in wording. Ze geven echt om je.

Dat zie je ook terug in het curriculum. Het is gepersonaliseerd en je kunt zoveel doen als je wilt. Hedendaagse muziek, barok, jazz en nog veel meer ontdekken. Samenwerken met andere afdelingen en nieuwe wegen ontdekken. Vertrouw op jezelf en creëer iets wat belangrijk is voor jou als individu. We worden sterk aangemoedigd om nieuwe dingen te proberen, te innoveren en te pionieren. Het komt allemaal neer op het creëren van je eigen persoonlijke artistieke identiteit."


Artistiek onderzoek
Phoebe zit in het eerste jaar van haar master en dat betekent een onderzoeksonderwerp kiezen. "Ik heb een grote passie met betrekking tot artistiek onderzoek, en de lessen die we krijgen die daar specifiek omheen draaien vind ik te gek. Mijn Masteronderwerp draait om natuurkunde en muziek. Het is een werk in uitvoering, ik ben er nog niet uit, maar ik zie interessante correlaties tussen beide. Aangezien ik eerder natuurkunde en wiskunde heb gestudeerd, kijk ik ernaar uit om stukken anders te analyseren, misschien zelfs nieuwe aspecten te introduceren en samen te werken met de afdeling Compositie om nieuwe muziek te schrijven. Ik weet het nog niet zeker; er borrelen veel ideeën op. Ik kan mijn artistieke identiteit hier vorm en inhoud geven, en ik ben van plan daar optimaal gebruik van te maken."

Spelen met andere orkesten
Het Koninklijk Conservatorium heeft al jaren een nauwe band met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Samen hebben ze het Side by Side project opgezet, waarbij studenten kunnen leren en spelen met het wereldberoemde orkest. "Een buitengewone en unieke ervaring, het grootste wat er tot nu toe in mijn artistieke leven is gebeurd. Om met dit orkest te kunnen spelen - als solist - was geweldig. Mijn barokleraar Walter Reiter hielp me ook aan een fantastische viool en strijkstok om op te spelen tijdens deze projecten."

Een netwerk opbouwen
Professioneel musicus zijn betekent ook ondernemer zijn. Je professionele netwerk is je belangrijkste troef. "Het maakt niet uit hoe goed je speelt. Als niemand je kent, word je niet gebeld. Je moet voorbereid zijn en je voortdurend blootstellen aan nieuwe mensen en kansen. Zo vinden programmeurs je. Het KC coacht en bereid je daarop voor. Een van mijn docenten, Janet Krause, heeft mij begeleid en geholpen een strijkkwartet te vormen waarmee we hebben opgetreden op festivals in Nederland. Ik ben dankbaar voor dit netwerk van mensen die mijn artistieke en professionele ontwikkeling ondersteunen. Het is aan jou om die te grijpen, de connecties te leggen, de ervaring op te doen en dat platform te gebruiken."


Geestelijke gezondheid
"Het Koninklijk Conservatorium blinkt uit als het gaat om mentale gezondheid. Prestatieangst is echt, dat is een feit, en daar geven ze om. Ik heb bijvoorbeeld een jaar geleden de workshop mentale weerbaarheid gedaan. Het helpt om te weten dat je op een plek bent waar je daarover kunt praten, want het is nog steeds een taboe. Het is bijna wetenschappelijk, de manier waarop ze het benaderen, wat ik leuk vind - ons bijvoorbeeld leren over het belang van visualisatie en ons laten zien hoe je gemoedstoestand je prestaties kan beïnvloeden. Vooral als het gaat om je podiumpresentatie. Ik heb geleerd meer op mezelf te vertrouwen."

Voor de studenten, met de studenten.
"Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar de feedback van studenten wordt binnen het KC heel serieus genomen. Studentenpanels staan in directe communicatie met het afdelingshoofd, en we worden vaak gevraagd om processen (curriculum, werkdruk etc.) gedurende het jaar te herzien of te beoordelen. Ik heb het gevoel dat het KC veel waarde hecht aan communicatie in het algemeen. Dat maakt echt een verschil. Je mening, inbreng en stem zijn belangrijk. Je voelt je gehoord."

Nog een boodschap voor toekomstige studenten?
"Je hebt hier eindeloze mogelijkheden - toegang tot fantastische faciliteiten, instrumenten, lessen en nog veel meer. Iedereen is graag bereid om meer coaching te geven, zodat je bijvoorbeeld nieuwe ensembles kunt creëren. Het blijft me fascineren. Het is meer dan een platform dat het Conservatorium biedt. Een thuis, een grote familie. Ik weet het, het is erg cliche, haha."

Geïnteresseerd? Lees op onze 'Apply now' pagina's meer over het Koninklijk Conservatorium and Master Classical Music Violin.