Onderzoekscluster ‘Curating Music’

De klassieke concertzaal is al lang niet meer de enige plek waar geschoolde muzikanten muziek kunnen delen met een publiek. Muzikanten gaan aan de slag in buurtprojecten, scholen, ziekenhuizen, in de openbare of virtuele ruimte. Deze contexten vragen om een herziening van wat het betekent om muzikant te zijn en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn, en om een kritisch onderzoek naar het discours dat onze muzikale en artistieke waarden onderbouwt. Ook bij de traditionele muziekpodia wordt het publiek steeds diverser en deelt het vaak geen gemeenschappelijk cultureel repertoire meer. Dit vormt een uitdaging voor de manier waarop oude muziek, klassiek en hedendaags repertoire wordt gecontextualiseerd, gepresenteerd en uitgevoerd. Het onderzoekscluster ‘Curating Music’ onderzoekt hoe musici kunnen omgaan met het hedendaagse publiek en hoe ze zich vanuit de eigen artistieke identiteit kunnen engageren in een wereld met een divers publiek.

Onderzoekers

Ilona Sie Dhian Ho is docent Viool aan het Koninklijk Conservatorium en kamermuziekspeler. Ze is jurylid van verschillende vioolconcoursen en sinds 2018 lid van de artistieke raad van de Nederlandse Vioolconcoursen. In 2013 startte ze een outreach project, Music Around the Corner, waarin ze manieren ontwikkelde om klassieke muziek uit te voeren in de wijk Morgenstond, Den Haag. Met studenten vormde ze een 'wijkorkest', Orkest Morgenstond, dat samen met lokale partners voorstellingen op maat maakt. Recentelijk heeft ze deze praktijkgerichte studies uitgebreid tot een wetenschappelijk onderzoeksproject door de oprichting van de Classic Expression Research group, waarin musici en wetenschappers samenwerken. Door gecontroleerde experimenten te ontwerpen in de Classic Express, een mobiele concerttruck, zal ze de impact analyseren van presentatietechnieken die in Morgenstond werden ontwikkeld. Het doel is inzichten te verwerven in hoe specifieke groepen binnen de bevolking bereikt kunnen worden, alsook na te denken over de artistieke gevolgen van dergelijke presentatietechnieken. Het eerste onderzoek naar het vertellen van verhalen in muziekvoorstellingen voor kinderen zal in 2021 plaatsvinden.

Felix Schlarmann is docent jazz drums aan het Koninklijk Conservatorium. De van oorsprong Duitse drummer studeerde in Amsterdam en New York en is als uitvoerend musicus actief in binnen en buitenland in een veeltal bands en ensembles. Zijn muzikale interesses reiken van het spelen in bigbands tot kunstzinnige impro-projecten. Naast een drukke concertagenda en het lesgeven aan het Conservatorium is hij directeur en artistiek leider van Jazzfest Amsterdam, cureert hij een maandelijkse jazzserie en maakt hij deel uit van Splendor, een collectief van musici, componisten en kunstenaars. Zijn onderzoek richt zich op het collectief als een multifunctioneel proces, format en artistiek tool. Kan het collectieve idee zoals het in een muzikale context werkt, vertaald worden naar een ondernemende situatie? En welke condities zijn nodig als dit idee binnen een conservatoriumopleiding onderwezen zal worden?