Onderzoekscluster 'Making in Music'

Het onderzoekscluster ‘Making in Music’ onderzoekt hoe muziek en klinkende kunst tot stand komen en wat de drijfveren zijn van hedendaagse muziekmakers en geluidskunstenaars. Speciale aandacht gaat uit naar onderzoek dat de traditionele barrières tussen compositie, improvisatie en uitvoering doorbreekt. Naast het ondersteunen van individuele onderzoeksprojecten gaat het onderzoekscluster ook op zoek naar nieuwe inzichten en gemeenschappelijke gronden die kunnen worden geïmplementeerd in de curricula van verschillende afdelingen binnen het conservatorium.

3 November 2020: online seminar NEW INPUTS
Improvised music has been in a constant state of evolution since it emerged from both jazz and contemporary composition in the 1960s. Various influences have shaped this evolution, such as the development of new technologies for creating sounds and instruments, the increasing acceptance of improvisational skills as a valuable aspect of music education, and the ways in which improvisational practices in other artistic disciplines can inform and inspire the work of improvising musicians. This last influence has become more pervasive in the 21st century as a result of increasing interest in interdisciplinary collaboration, and the central purpose of Richard Barrett’s research project as part of the lectorate “Music, Education and Society” at the KC is to investigate how practices in other disciplines might further enrich approaches to musical improvisation, with a certain focus on educational contexts. This seminar brings together practitioners from the world of improvised music for whom interdisciplinary thinking has been a crucial influence, to share and discuss how their work embodies these ideas, and how they might be developed further.

Onderzoekers

Richard Barrett is internationaal actief als componist en performer, en doceert ook aan het Institute of Sonology in Den Haag en aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden. Zijn werk varieert van vrije improvisatie tot complexe partituren, en van akoestische kamermuziek tot innovatieve toepassingen van digitale technologie. Zijn boek ‘Music of Possibility’ werd in 2019 gepubliceerd door Vision Edition. Na het afronden van zijn recente onderzoeksproject 'A Year in the Life of the Sonology Electroacoustic Ensemble', is hij momenteel geïnteresseerd in het vergelijken van improvisatie in verschillende artistieke disciplines.

Darien Brito is geluidskunstenaar, multimediaprogrammeur en audiovisueel performer. Hij heeft een bachelor van het Koninklijk Conservatorium en een master van het Institute of Sonology. Als componist en geluidskunstenaar heeft Darien werken gemaakt voor verschillende disciplines; van instrumentale muziek en elektronica tot muziek voor theater, film, hedendaagse dans en installaties. Als audiovisueel kunstenaar richt hij zich op het creëren van generatieve live-optredens met behulp van audio, real-time computer graphics en licht. Hij werkt ook als programmeur en consultant voor andere kunstenaars en is vaak betrokken bij multidisciplinaire samenwerkingen met behulp van technologie. Zijn huidige onderzoek richt zich op de implementatie van 'Project II'.

Bjarni Gunnarsson is een componist en computerwetenschapper die zich bezighoudt met computermuziek en process-based sound. Hij heeft zijn muziek uitgebracht op labels als Vertical Form, 3LEAVES, Granny of Tartaruga Records en heeft zijn muziek uitgevoerd op festivals als Tectonics, Rewire, Today's Art, Presences Electroniques en Sonar. Collecties van zijn recente solowerken zijn te vinden op de releases 'Paths' (2016) en 'Lueur' (2018). Bjarni is faculteitslid van het Institute of Sonology van het Koninklijk Conservatorium en momenteel docent algoritmische compositie en computermuziek. Zijn huidige onderzoek richt zich op de uitvoering van 'Project II'.

Karst de Jong studeerde Klassiek Piano en Muziektheorie in Nederland. Als voormalig docent Muziektheorie aan het Conservatorium van Amsterdam verdeelt hij nu zijn activiteiten over het Koninklijk Conservatorium, het ESMUC in Barcelona en het Yong Siew Toh Conservatorium in Singapore, waar hij muziektheorie, improvisatie en compositietechnieken onderwijst. Actief als performer, muziektheoreticus, improvisator, docent en onderzoeker richt hij zich op de integratie van improvisatie in het curriculum van de klassieke musicus. Momenteel is hij betrokken bij een samenwerkingsproject met wiskundige muziektheoreticus Tomas Noll over harmonische structuren in de tonale muziek.

Johan van Kreij is sonoloog. Zijn praktijk omvat het componeren, improviseren, maken en uitvoeren op het gebied van elektronische muziek. Hij is opgeleid aan het Institute of Sonology, onderdeel van het Koninklijk Conservatorium, en studeerde af in 1998. Aan hetzelfde conservatorium behaalde hij in 2017 zijn masterdiploma Compositie. De laatste jaren is Johan actief betrokken bij artistiek onderzoek. Zijn eigen onderzoek naar het werk van componist Dick Raaijmakers leverde een uitgebreid resultaat op in de vorm van composities, geschreven documentatie en software. Momenteel doet hij onderzoek naar afstand en communicatie in improvisatie.