Onderzoekscluster 'Making in Music'

Het onderzoekscluster ‘Making in Music’ onderzoekt hoe muziek en klinkende kunst tot stand komen en wat de drijfveren zijn van hedendaagse muziekmakers en geluidskunstenaars. Speciale aandacht gaat uit naar onderzoek dat de traditionele barrières tussen compositie, improvisatie en uitvoering doorbreekt. Naast het ondersteunen van individuele onderzoeksprojecten gaat het onderzoekscluster ook op zoek naar nieuwe inzichten en gemeenschappelijke gronden die kunnen worden geïmplementeerd in de curricula van verschillende afdelingen binnen het conservatorium.

Onderzoekers

Richard Barrett is internationaal actief als componist en performer, en doceert ook aan het Institute of Sonology in Den Haag en aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden. Zijn werk varieert van vrije improvisatie tot complexe partituren, en van akoestische kamermuziek tot innovatieve toepassingen van digitale technologie. Zijn boek ‘Music of Possibility’ werd in 2019 gepubliceerd door Vision Edition. Na het afronden van zijn recente onderzoeksproject 'A Year in the Life of the Sonology Electroacoustic Ensemble', is hij momenteel geïnteresseerd in het vergelijken van improvisatie in verschillende artistieke disciplines.

Ji Youn Kang is componist, performer en geluidskunstenaar en doceert aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag. De meeste van haar muziekstukken zijn gecomponeerd voor zowel traditionele als niet-traditionele instrumenten, variërend van een solo-instrument tot een groot orkest. Een van haar belangrijkste interesses ligt in het zoeken naar de relatie tussen muzikale en fysieke ruimtes die ze heeft onderzocht met een verscheidenheid aan meerkanaalssystemen zoals Acousmonium (FR) en Wave Field Synthesis System (192 luidsprekers). Haar huidige onderzoek richt zich op de geluidsruimtelijkheid in muziek en performance voor live elektronica.

Aart Strootman is een internationaal veelgevraagd gitarist en componist. Hij won in korte tijd de Gaudeamus award, de Prix Annelie de Man en de Matthijs Vermeulenprijs. Zijn praktijk is een samenkomst van uitvoerend gitarist, componist en instrumentenbouw waarin het schrijven van nieuwe werken vaak hand in hand gaat met het bouwen van de instrumenten waarop het gespeeld dient te worden. Dit levert interessante inzichten en dialogen op die ook het kloppend hart vormen van zijn huidig onderzoek. Een belangrijk onderwerp is het digitaal modelleren van het ontwikkelde instrument teneinde dit wereldwijd inzetbaar te maken.

Inés Costales (1990) is een Spaanse pianiste en muziektheoreticus die zich in Nederland heeft gevestigd. Zij studeerde Piano en Muziektheorie aan het Conservatorium van Amsterdam (Masterdiploma in 2019) en Violoncello (Bachelordiploma in 2013) aan het Conservatorium van Zaragoza (Spanje). Sinds 2019 is zij docent Kamermuziek en theoretische vakken aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en sinds 2020 aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast doceert ze 'Musicianship' aan de Sweelinck Academie voor Jong Talent (CvA) in Amsterdam. Naast het actief zijn als performer en componist is haar focuspunt de integratie tussen Muziektheorie en Performance. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen en workshops te geven aan verschillende conservatoria in Nederland en Spanje.