Onderzoeksgroep 2023

Het uiteenlopende werk van Justin Bennett omvat geïmproviseerde muziek, veldopnames, geluidswandelingen, schrijven, tekenen en video. Hij werkt solo, maar vaker in een aantal collectieve constellaties, bijvoorbeeld met Roelf Toxopeus als BMB con. Hij doceert aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag en is oprichter van Jubilee, platform voor artistiek onderzoek in Brussel. Zijn huidige onderzoek richt zich op audio-wandelingen en soortgelijke interventies in de openbare ruimte om te proberen een artistiek dilemma op te lossen: tussen de werelden van muziek als een alomvattende autonome kunst waarbij men zich echt kan “verliezen in de muziek" aan de ene kant, en de sociale, kritische en relationele mogelijkheden van geluidskunst aan de andere kant.

Patrick van Deurzen doceert muziektheoretische vakken als minor en major in de Bachelor en Master, met een persoonlijke focus op muziek na 1900 tot nu. Zijn huidige onderzoek draait om de volgende vraag: Wat zou er gebeuren, of wat zou het effect zijn, als het instrument het startpunt en centrum vormt van de theorielessen (ASA, eventueel in combinatie met ASI), wat wil zeggen dat het ontwikkelen van vaardigheden en kennis begint bij het spelen en creëren als basis voor het verkrijgen van meer inzicht/begrip van muziek? Wat voor materiaal/repertoire past bij deze aanpak?

Rebecca Huber (Seattle, VS) is een barokvioliste die over de hele wereld werkt als uitvoerend musicus en docent. Rebecca is artistiek leider van het ensemble en de academie Heliosfero (voorheen Symphonie Atlantique) en treedt op met talloze kamermuziekensembles en orkesten in Europa, waaronder B'Rock in België, het Richter Ensemble, Anima Eterna en Penta strijkkwintet. Rebecca treedt ook regelmatig op in de Verenigde Staten en Mexico, met La Fontegara en Cepromusic. Rebecca geeft ook veel les in Amerika en Europa en doceert momenteel strijkkwartetten, PPP en pedagogie voor barokviolisten aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en is regelmatig gastdocent aan de UNAM in Mexico-Stad. Momenteel doet ze onderzoek naar 19e-eeuwse concertprogrammering en opmaaktechnieken met als doel om met haar ensemble Heliosfero een aantal van deze ideeën toe te passen voor een 21e-eeuws publiek.

Irma Kort is een musicus die met haar instrument, de hobo, in verschillende bezettingen internationale tournees heeft gemaakt. Kort na haar studie heeft ze met het Nederlands Blazers Ensemble en Musicians Without Borders onderzocht wat er nodig was om de blazerscultuur in Bosnië en Herzegovina op te bouwen na de oorlog. Vanaf dat moment heeft ze een hybride speel- en lespraktijk gehad. Lange tijd was ze solo-hoboïst in het Balletorkest en hoboïst/ alt-hoboïst in het Nederlands Blazers Ensemble. Ze is docent aan het Koninklijk Conservatorium en de School voor Jong Talent. Haar werkveld heeft zich de laatste tijd meer gericht op onderzoek in muziekeducatie en het artistiek leiderschap van Festival CityProms. In haar onderzoek staat het geven van autonomie om motivatie en efficiëntie te initiëren centraal. Haar praktijk staat in het teken studenten de mogelijkheid te geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen tot ondernemende, creatieve musici.

Felix Schlarmann is docent jazz drums aan het Koninklijk Conservatorium. Als uitvoerend jazzmusicus maakt hij deel uit van toonaangevende Nederlandse ensembles. Zijn werk richt zich op het spanningsveld tussen jazz, wereldmuziek en elektronica. Daarnaast is hij directeur en artistiek leider van Jazzfest Amsterdam, cureert hij een maandelijkse jazzserie en maakt hij deel uit van Splendor, een collectief van musici, componisten en kunstenaars. In zijn huidige onderzoeksproject 'Crossing Borders #2' kijkt Felix naar interdepartementale genre-overschrijdende uitwisseling, de artistieke en leerresultaten en de uitdagingen die zich daarbij voordoen, evenals de impact ervan op de motivatie, creativiteit en artisticiteit van conservatoriumstudenten. Daarnaast onderzoekt hij welke rol improvisatie speelt in deze context en hoe de term improvisatie wordt begrepen en geïnterpreteerd door musici uit verschillende genres en afdelingen.

Aart Strootman is een internationaal veelgevraagd gitarist en componist. Hij won in korte tijd de Gaudeamus award, de Prix Annelie de Man en de Matthijs Vermeulenprijs. Zijn praktijk is een samenkomst van uitvoerend gitarist, componist en instrumentenbouw waarin het schrijven van nieuwe werken vaak hand in hand gaat met het bouwen van de instrumenten waarop het gespeeld dient te worden. In zijn huidige onderzoeksproject richt Aart zich op de repetitieruimte als 'speeltuin' door de introductie van nieuwe instrumenten. Hij wil weten wat er gebeurt als een nieuw instrument wordt gebruikt om klank te verkennen, hoe dit het samenspel beïnvloedt en wat dit kan bieden in het compositieproces. Samenwerkingspartners zijn onder andere het Ictus ensemble in Brussel, celliste Maya Fridman en de Ensemble Academie van het Conservatorium.

Pim Witvrouw startte zijn opleiding aan de kunsthumanioria van het Lemmensinstituut te Leuven (BE). Hij zette zijn opleiding voort aan het Utrechts conservatorium waar hij piano studeerde bij Alan Weiss, Henk Ekkel en Paolo Giacometti. Naast zijn opleiding piano studeerde hij Muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht en later ook Theorie der muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds september 2018 doceert hij muziektheorie aan de conservatoria van Den Haag en Zwolle. In zijn praktijk staat de verbinding tussen uitvoeren en muziektheorie centraal. Zijn huidige onderzoek bouwt verder op de uitkomsten van eerder onderzoek ‘Towards an Integrated Method for Practicing: Internalizing the Composer’s Language’.

Historisch fagottist Wouter Verschuren treedt op in heel Europa, de VS en Azië. Wouter is gespecialiseerd in repertoire van de Renaissance tot de Romantiek op historische instrumenten en treedt regelmatig op met zijn levens- en muziekpartner, klaveciniste en fortepianiste Kathryn Cok. Wouter is te horen op talloze orkest- en kamermuziek-cd's op labels als Sony, Globe, Alpha, Erato en Antoine Marchand. Als eerste fagottist van The Amsterdam Baroque Orchestra werkte Wouter mee aan de opname van de complete Bach en Buxtehude Cantates. Naast zijn docentschappen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en The Royal College of Music in Londen geeft Wouter regelmatig masterclasses in Europa, de VS en het Midden-Oosten en is hij altijd op zoek naar vergeten repertoire voor de fagot. In zijn huidige onderzoeksproject 'A Contemporary Tutor for an Old Bassoon' werkt Wouter aan de ontwikkeling van de allereerste gids voor de barokfagot.