Het toelatingsexamen bestaat uit een praktijk- en een theoriegedeelte. Beide gedeeltes moeten gehaald worden om voor een plek in aanmerking te komen.

Praktijkexamen (auditie)

Voor de eerste ronde van de auditie (voorselectie) vragen we je opnames van de onderstaande werken in te sturen. Elk werk mag een aparte opname zijn.

Als je door bent naar de tweede ronde, kan je dezelfde werken voorbereiden. Graag een programma meenemen zodat de jury weet wat je voorbereid hebt. De auditie duurt 15-20 minuten.

  • Eén etude, bijvoorbeeld van Kopprasch, Bordogni, Tyrell of Hering. Een andere etude met een vergelijkbare of hogere moeilijkheidsgraad wordt ook geaccepteerd.
  • Eén (deel van een) solostuk.
    De lijst hieronder geeft een indicatie van geschikte stukken, maar een ander stuk met een vergelijkbare of hogere moeilijkheidsgraad wordt ook geaccepteerd.
  • Grøndahl, L. (1924) Concerto (eerste deel).

  • Guilmant, A. (1902) Morceau symphonique.

  • Larsson, L.E. (1955) Concertino (eerste deel).

  • Marcello, B. (1730) Six sonatas (het eerste deel van een sonate).

  • Rimsky-Korsakov, N. (1877) Concerto (eerste deel).

  • Saint-Saëns, C. (1915) Cavatine.

  • Serocki, K. (1954) Sonatina (eerste deel).

  • Weber, C.M. von. (ca. 1811-1822) Romance.
  • Eén etude, bijvoorbeeld van Kopprasch, Bordogni, Grigoriev of Slama. Een andere etude met een vergelijkbare of hogere moeilijkheidsgraad wordt ook geaccepteerd.
  • Eén (deel van een) solostuk.
    De lijst hieronder geeft een indicatie van geschikte stukken, maar een ander stuk met een vergelijkbare of hogere moeilijkheidsgraad wordt ook geaccepteerd.

Bijvoorbeeld:

  • Bozza, E. (1962) New Orleans.
    • Ewazen, E. (1997) Concertino.

    • Koetsier, J. (1972) Allegro maestoso.

    • Lebedev, A. (1947) Concerto no. 1.

    • Marcello, B. (1730) Six sonatas (het eerste deel van een sonate).

    • McCarty, P. (1962) Sonata (eerste deel).

    • Sachse, E. (ca. 1844-1845) Concertino (eerste deel).

    • Telemann, G.P. (1728) Sonata in f minor (eerste deel).


De beoordeling van het praktische gedeelte van het toelatingsexamen wordt beïnvloed door (samenhang tussen) de volgende factoren:

- reeds genoten muziek(vak)onderwijs

- ontwikkelingsprognose

- beroepsperspectief

- technische realisatie

- muzikale expressie

Klik hier voor proefexamens theorie.