Interview met Docent Muziek alumnus Chet Moerland

Gitarist Chet Moerland is 28 jaar en studeerde in 2018 af van het Koninklijk Conservatoriumen. Hij volgde de opleiding 'Docent Muziek' voltijds. Hij werkt momenteel als muziekdocent in het basisonderwijs en treedt als muzikant op bij diverse podia en in het theater.

Hoe maakt je de keuze voor het KC?
Ik heb gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium van 2014 tot 2018. Mijn keuze voor deze school heeft te maken gehad met twee dingen, mijn vader had er begin jaren 2000 een verkorte opleiding gevolgd en ik wilde graag terug naar Den Haag waar ik geboren ben. Toentertijd woonde ik in Zeeland en ik wilde graag terug naar mijn geboortestad. Via mijn vader kende ik de school en eigenlijk had ik mij niet verdiept waarom perse deze school en opleiding beter waren tegenover de andere conservatoria. Het maakte het voor mij makkelijker omdat ik de stad al kende.

Voelde je je thuis in de opleiding en zo ja, waarom?
Aan het begin van de opleiding voelde ik mij gelijk thuis. Dat had met de stad te maken maar ook met de mensen die er toen studeerden. Als eerstejaars word je het diepe ingegooid doordat je niet alleen in een klas terecht komt waarin je niemand kent maar ook de hele afdeling leert kennen vanwege het koor en de cultreis aan het begin van het jaar. Dit doe je met de hele afdeling wat toen ongeveer 40 mensen in totaal waren. De ouderejaars waren heel open en zochten gelijk contact wat ik erg fijn vond. Nog steeds heb ik contact met studenten die eerder dan ik zijn afgestudeerd.

Hoe heeft het KC jou de gelegenheid en ruimte gegeven om je artistieke identiteit te ontwikkelen?
In het begin van mijn studie wist ik nog helemaal niet hoe ik mijn eigen artistieke identiteit moest vorm geven. Als het goed is ben je daar je hele leven naar op zoek maar toen was ik nog wel erg groen. Ik vond gitaar spelen, drummen en zingen heel leuk en ik vond het een uitdaging om daarin les te gaan geven. Naarmate de jaren in de studie kwam ik er steeds meer achter wat precies 'mijn ding' was. Als docent raakte ik steeds meer geïnteresseerd in het basisonderwijs en als muzikant ging ik steeds meer de kant op als songwriter/componist. De reden hiervoor is dat ik steeds tegen mijn twijfels aanliep. Ik vond het middelbaar onderwijs lesgeven toen te moeilijk en niet mijn ding, en als muzikant had ik nooit de aspiratie om een sessiemuzikant te worden die alles moet kunnen spelen. Ik dacht dat dat moest maar ik kwam erachter dat er genoeg paden zijn binnen de muziek en muziekonderwijs wereld. Zodoende kwam ik er achter dat er genoeg te doen is in het basisonderwijs en dat ik heel graag mijn eigen stem en geluid wilde ontwikkelen als muzikant in plaats van stukken of muzikanten na te spelen.

Heeft de opleiding je goed voorbereid op je professionele leven nu?
De opleiding heeft mij wat betreft het docentschap goed voorbereid op het werkleven nu. Ik heb genoeg vaardigheden geleerd en ben vaak uit mijn comfortzone moeten komen zodat ik mij klaar voelde na de opleiding. Uiteraard kom je in het werkleven als je er alleen voor staat genoeg nieuwe dingen of problemen tegen die je moet oplossen maar ik heb dat zelf of met behulp van lieve collega's altijd kunnen oplossen. Ik had misschien nog wel meer willen leren in het arrangeren van partijen en het opnemen van muziek.

Wat beschouw je als unieke kwaliteiten van ons instituut?
Een unieke kwaliteit van deze school vond ik de diversiteit van afdelingen die er zijn op het KC. Als je wilt kun je contact maken met de vele klassieke opleidingen als je bijvoorbeeld strijkers nodig hebt voor je arrangement of je kunt altijd afstappen naar een Jazz docent als je meer wilt leren over improvisatie op je instrument. Ook vond ik de hoeveelheid aan concerten en voorstellingen heel fijn om mee te maken. Er was altijd genoeg te zien en te luisteren waardoor je veel inspiratie kon opdoen.