Crossing Borders: Kaderen van 'grensoverschrijdende' artistieke uitwisseling in een conservatorium - Interview met Felix Schlarmann.

20 February 2023

Aan het Koninklijk Conservatorium leggen we grote nadruk op praktijkgericht onderzoek. De lectoraten vormen een integraal onderdeel van deze inspanning, waarbij de lectoren nauw samenwerken met studenten, docenten en externe partners om onderzoeksprojecten te ontwikkelen. Deze projecten richten zich altijd op de relevantie voor de beroepspraktijk en de continue verbetering van de kwaliteit van muziekopleidingen binnen en buiten het conservatorium.

Op 25 januari presenteerde het lectoraat 'Music, Education and Society' de resultaten van de onderzoeksprojecten van 2022 en introduceerde het de onderzoeksgroep van 2023. Het evenement markeerde de feestelijke afsluiting van het lectoraatsjaar en omvatte diverse onderzoeksprojecten die door middel van presentaties en artistieke interventies werden gepresenteerd. Daarnaast bood het programma een kijkje in de komende onderzoeksprojecten van de onderzoekers van 2023.

Een van de gepresenteerde onderzoeksprojecten werd uitgevoerd door Felix Schlarmann, die genre-overstijgende activiteiten in het muziekonderwijs onderzocht. Het onderzoek richtte zich op de vorm van genre-overschrijdende activiteiten tussen afdelingen en het effect daarvan op de motivatie, creativiteit en artisticiteit van conservatoriumstudenten. Felix voerde een reeks casestudies uit en verzamelde gegevens uit enquêtes om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en de wensen en motivaties van studenten.

Betreffende zijn motivatie om dit onderwerp te kiezen, geeft hij het volgende aan: "Mijn eigen ervaringen met creatieve projecten samen met muzikanten uit verschillende muziekgenres hebben me doen nadenken over hoe interessant en verrijkend interdepartementale creatieve projecten kunnen zijn voor muziekstudenten binnen het kader van een conservatorium. Ik ben benieuwd of er onder alle conservatoriumstudenten behoefte is aan interdepartementale muziekactiviteiten en of er artistieke raakpunten zijn."

Gevraagd naar de belangrijkste bevindingen van zijn onderzoek, verklaarde Felix: "Eén ding is zeker: Open ruimtes voor creatieve uitwisseling tussen afdelingen stimuleren de creativiteit, kennis, autonomie en motivatie van onze studenten. Voor alle deelnemers is de ervaring zeer bijzonder en verrijkend geweest, artistiek maar vooral sociaal. De creatieve, vrije en niet-oordelende setting van de projecten, en de saamhorigheid die de studenten ervaren, zijn zeer belangrijk voor het ontdekken van nieuwe vaardigheden en mogelijkheden. Mijn methode van beknopte, creatieve snelkooksessies in kleine groepen of duo's heeft de creatieve output van alle studenten op vruchtbare wijze gestimuleerd."

"Voor mijn onderzoeksproject heb ik een reeks instrumenten ontworpen en getest die geschikt zijn voor interdepartementale activiteiten. Op basis van mijn bevindingen van verschillende projecten die ik het afgelopen jaar heb opgezet, zijn deze instrumenten verder ontwikkeld en opnieuw getest. Hierbij betrok ik zowel projecten binnen als buiten het conservatorium, alsook activiteiten waarbij ik zelf actief betrokken was. Een overzicht van deze activiteiten is hier te vinden.

"Het afgelopen jaar was hectisch maar vooral vreugdevol. Het was geweldig om zoveel creatieve en gemotiveerde jonge musici te zien met allerlei interesses en ideeën. Ik had ook niet verwacht dat het voor mezelf zo inspirerend zou zijn."

Over verder onderzoek zei Felix tot slot: "Ik zal zeker betrokken blijven bij het bevorderen van interdepartementale activiteiten en meer vrije creatieve ruimtes voor onze studenten. Ik zal het onderzoek in deze richting voortzetten, waarbij ik me zal concentreren op de complexe resultaten van dit jaar en nader zal kijken naar aspecten van creativiteit, sociale verbondenheid en artistieke processen."

En het meest memorabele aspect van het recente lectoraat? "Het lectoraat liet zien hoe divers onze studenten en docenten zijn. Elke presentatie tijdens het evenement was zo anders, wat mooi en interessant was. Collega's als Susan Williams, Heloisa Amaral of Richard Barrett werkten aan interessante onderwerpen en raakten aan mijn werk. Het lectoraat initieerde samenwerkingen en verbindingen met docenten van verschillende afdelingen, die werken aan vergelijkbare doelen." Felix vermeldde ook dat Aart Strootman's onderzoek naar de Diamond Marimba bijzonder inspirerend was, omdat hij een mooie manier vond om zijn eigen interesse in het bouwen van instrumenten te combineren met het onderzoeken van nieuwe artistieke mogelijkheden en het betrekken van studenten bij dat proces.

Ga voor meer informatie naar de pagina Lectoraten.