Wereldpremière voor alum Seung-Won Oh op het KC in Den Haag
15 oktober 2025
Afgelopen weekend vond in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag de wereldpremière plaats van het eerste deel van de Spiri-trilogie van Seung-Won Oh. Uitgevoerd door huidige bachelor- en masterstudenten studenten van de afdeling Klassieke Muziek vond het plaats op bekend terrein voor de in Zuid-Korea geboren componiste, want als alum legde ze hier haar basis voor haar latere carrière.
Seung-Won studeerde compositie op het KC tussen 2001 en 2003 en kreeg daar zelfs nog les van Louis Andriessen, de legendarische componist die in 2021 stierf. Ze koos voor deze Haagse locatie als podium voor de wereldpremière van het laatste deel van haar drieluik omdat het Koninklijk Conservatorium haar artistieke fundament heeft gelegd en daardoor nog steeds een belangrijke plek inneemt in haar hart. Samen met huidige bachelor- en masterstudenten van de afdeling Klassieke Muziek repeteerde ze een week lang voor de uitvoering die afgelopen weekend met veel enthousiasme werd ontvangen.
Het enthousiasme kwam niet alleen uit de zaal, maar ook vanuit de studenten zelf. Seung-Won: “Een van de vele voordelen was de energie en openheid van de studenten van het KC - ongelooflijk getalenteerde musici van diverse achtergronden, met of zonder eerdere ervaring in hedendaagse muziek, maar allemaal nieuwsgierig en leergierig om een nieuwe muzikale taal te ontdekken. De intensieve werkweek was een groot succes, mede dankzij de zorgvuldige productie van alle teams, de uitstekende musici en hun inzet, en vooral Maestro Jac van Steen, wiens enorme kennis van het hedendaagse repertoire van onschatbare waarde was. Zijn respect voor mijn wens om de partituur zo waarheidsgetrouw mogelijk tot klinken te brengen, betekende heel veel voor mij.”

Aanvulling op de eerste twee delen van de trilogie
De eerste 2 delen van haar trilogie gingen eerder al in première. Spiri II: Sheltered Ritual werd uitgevoerd tijdens het Bruckner Casco Festival in 2024, en Spiri III: Sacred Ritual werd voor de eerste keer gespeeld door het Concertgebouworkest onder leiding van Klaus Mäkelä in maart 2025. Gek genoeg opent het nieuwste deel ‘Spiri I: Stained Ritual’ het drieluik, maar was het de laatste die in première ging. Dat gebeurde afgelopen vrijdagavond als onderdeel van het programma ‘Flame of genius’. Het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium – bestaande uit bachelor- en masterstudenten van de afdeling Klassieke Muziek – bracht daar een gevarieerd programma onder leiding van Jac van Steen. Naast het debuut van Seung-Won’s ‘Spiri I: Stained Ritual’ werd Bruckners monumentale Symfonie nr. 1 ten gehore gebracht en speelde Jose Montero Mora als solist Mozarts geliefde Klarinetconcert in A, KV 622. De assistent-dirigent was een student van de Nationale Master Orkestdirectie (NMO).
Verdwijnen en wedergeboorte
Seung-Won’s ‘Spiri’ trilogie begon vorm te krijgen in 2012 toen ze geïntrigeerd raakte door de connectie tussen vogels, de natuur, kosmos en het fenomeen ‘geluid’ — de boventonen, het ontstaan van resonantie, en de klok als symbool maar ook als geluidsbron.
Een beslissende wending kwam later, tijdens het componeren van haar YeonDo_Bosch Requiem (2020). Daarover zegt ze zelf: “Vanaf dat moment keerde mijn focus zich naar binnen en raakte meer gericht op sterfelijkheid. Dat werk opende een diepgaand hoofdstuk in mijn creatieve leven — een meditatie over de dood, niet als een einde, maar als een essentieel onderdeel van de natuurlijke cyclus. Vanaf dat moment begon mijn muziek zich uit te breiden in schaal, kleur en reikwijdte — zowel orkestraal als filosofisch. Verdwijnen en wedergeboorte begonnen zo een continuerende stroom te vormen. Toen drie orkestopdrachten zich in korte tijd aandienden, voelde het vanzelfsprekend om ze samen te brengen onder één overkoepelende visie: Spiri.”
De titel komt van de Latijnse stam spir- (“adem”) en weerspiegelt het universele idee van vitale energie: ki (Koreaans), chi (Chinees), qi (Japans), prana (Indiaas), anima (Latijn), ruh (islamitisch) en spirit(christelijk).
Deze levenskracht, samen met de cyclische aard van het universum waarin begin en einde samensmelten tot één doorlopend geheel, vormt de basis van de Spiri Trilogy — drie orkestwerken die zijn geschreven als één grootschalige compositie, maar ook afzonderlijk uitvoerbaar zijn.
Toekomstplannen
Nu alle drie de delen in première zijn gegaan is het werk rondom de trilogie nog niet voltooid. Seung-Won: “Mijn volgende stap is het maken van praktische aanpassingen zodat alle drie de werken samen in één concert kunnen worden geprogrammeerd. De volledige cyclus duurt ongeveer vijftig minuten - dat is een aanzienlijke inzet voor elk orkest - dus het heeft behoorlijk wat tijd nodig, maar ik blijf hoopvol. Ik merk dat er toenemende belangstelling is vanuit verschillende hoeken, dus ik kijk ernaar uit om Spiri te zien reizen en resoneren met publiek over de hele wereld.