Onderzoeksgroep 2022

Heloisa Amaral is curator en performer (piano, historische toetseninstrumenten, directie) en docent curatoriële praktijken aan het KC. Heloisa is momenteel bezig met het afronden van een promotieonderzoek naar de presentatie en uitvoering van klassieke muziek aan de Universiteit van Leiden - Academy of Creative and Performing Arts. Pedagogisch is Heloisa geïnteresseerd in nieuwe benaderingen van muziekonderwijs. Recent deed zij onderzoek naar de implementatie en receptie van Master Projecten aan het Koninklijk Conservatorium.

Richard Barrett is internationaal actief als componist en performer, en doceert ook aan het Institute of Sonology in Den Haag en aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden. Zijn werk varieert van vrije improvisatie tot complexe partituren, en van akoestische kamermuziek tot innovatieve toepassingen van digitale technologie. Zijn boek ‘Music of Possibility’ werd in 2019 gepubliceerd door Vision Edition. Na het afronden van zijn recente onderzoeksproject 'A Year in the Life of the Sonology Electroacoustic Ensemble', is hij momenteel geïnteresseerd in het vergelijken van improvisatie in verschillende artistieke disciplines.

Inês d'Avena (Inês de Avena Braga - Rio de Janeiro, 1983) is blokfluitiste, docent en onderzoekster. Inês neemt op voor Passacaille, Challenge Classics, ORF Edition Alte Musik, Channel Classics, Ramée/Outhere en Sony Classical, en treedt op als soliste en in kamer- en orkestformaties in heel Europa, Azië en Latijns-Amerika, met ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra, Concerto Köln, New Collegium, haar duo met Claudio Ribeiro, en La Cicala, waarvan zij artistiek leider is. Inês promoveerde in de muziek aan de Universiteit Leiden en behaalde bachelor-, master- en onderwijsdiploma's aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij sinds 2012 docent en onderzoeksbegeleider is voor de Masteropleiding. Haar onderzoek richt zich op de herontdekking van Italiaanse barokmuziek en de uitvoeringspraktijk daarvan, en ze heeft wetenschappelijke artikelen, essays en recensies gepubliceerd in Recercare, the Journal of the American Musical Instrument Society, Tibia, Music+Practice en Blokfluitist. In 2015 was Inês als postdoctoraal wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Cini Foundation / Istituto Italiano Antonio Vivaldi in Venetië.

Miro Herak studeerde klassieke percussie aan het Conservatorium in Zilina, Slowakije. Na het behalen van zijn diploma zette hij zijn studie voort aan het Conservatorium van Bratislava. Daar werd Miro lid van de percussiesectie van het Slowaakse Radio Orkest, waarin hij tot 2000 speelde. In deze periode raakte Miro steeds meer geïnteresseerd in jazzmuziek en vooral in de vibrafoon. Hij besloot om bij Frits Landesbergen, docent jazz vibrafoon aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, te gaan studeren. Miro heeft in heel Europa gespeeld en trad in november 2005 op in Carnegie Hall in New York. Met de band 'As Guests' won hij de 'Pim Jacobs Muziek Prijs 2004' en 'The Dutch Jazz Competition 2004'.

Anka Koziel is een veelzijdige vocaliste, componiste, arrangeur en docente gevestigd in Nederland. In haar zang combineert ze jazzimprovisatie, wereldmuziek, zangtechnieken en elk geluid dat ze met haar stem kan produceren om interessante klanklandschappen te creëren. Ze doceert jazz zang, ‘odd meter combo’ en jazzkoor aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en is een geautoriseerd Complete Vocal Technique (CVT) docente. De afgelopen jaren heeft zij zich verdiept in onderzoek naar timing en ritme, met name de invloed van oneven maatsoorten op het verbeteren van swinggevoel.

Violist Joseph Puglia wordt geprezen om zijn "mindblowing" optredens (Luister), en de "verbazingwekkende, magische momenten" die hij tijdens een concert creëert. "Op weg naar huis merk je dat je oren open zijn gegaan - zelfs het vertrouwde lawaai van de stad klinkt anders" (De Volkskrant). Zijn onderzoek gaat over hoe actieve publieksparticipatie diepere muzikale verbindingen kan creëren tijdens concerten, aan de hand van de muziek van Pauline Oliveros. Joseph is lid van het Asko|Schoenberg ensemble, speelt regelmatig als gastconcertmeester bij veel van de grote Nederlandse orkesten, en doceert viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij behaalde zijn diploma's aan het Koninklijk Conservatorium bij Vera Beths, en aan Juilliard bij Robert Mann.

Claudio Ribeiro (São Paulo, 1976), sinds 2000 woonachtig in Nederland, is een veelgevraagd klavecinist en dirigent in diverse orkesten en ensembles, en een regelmatige gast op de belangrijkste concertpodia en festivals in Europa. Hij treedt ook op in zijn geboorteland Brazilië en in Zuid-Korea. Claudio neemt op voor labels als Ramée, Ricercar, Ambronay Éditions, ORF, Brilliant en Passacaille, is medeoprichter en artistiek leider van barokensemble New Collegium, lid van La Cicala, Radio Antiqua en het duo met Inês d'Avena, en combineert muziek maken met een intensieve onderzoeksactiviteit gericht op uitvoeringspraktijk en de ontdekking van onbekend barokrepertoire. Claudio behaalde zijn bachelor- en masterdiploma's aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, evenals een bachelordiploma in dirigeren aan de Staatsuniversiteit van Campinas. Claudio werkt sinds 2006 als klavecimbeldocent en coach aan de School voor Jong Talent en als klavecimbelbegeleider voor verschillende afdelingen van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, en ontvangt regelmatig uitnodigingen om les te geven op festivals in Brazilië en Europa.

Felix Schlarmann is docent jazz drums aan het Koninklijk Conservatorium. Hij is directeur en artistiek leider van Jazzfest Amsterdam, cureert een maandelijkse jazzserie en maakt hij deel uit van Splendor, een collectief van musici, componisten en kunstenaars. Samen met Susan Williams werkt Felix momenteel aan het onderzoeksproject 'Learning Pods: Harnessing Peer-learning and collective processes in Conservatoires'. Dit is een verkennend onderzoek naar hoe we semi-formele peer learning-groepen kunnen opzetten in een conservatorium en wat de uitkomsten en effecten op de deelnemers zouden zijn. Susan en Felix zetten twee soorten peer-learning 'Pods' op - een Performance Preparation Pod (PPPod) en een Creative Collaboration Pod (CCPod). De PPPod bestaat uit vijf musici (verschillende instrumenten en studiejaren) die vijf wekelijkse groepssessies houden met als doel hun recitals voor te bereiden. De CCPod bestaat uit twaalf musici van vijf verschillende afdelingen die een programma in twee fasen doorlopen: een eerste fase met spontane cross-over duo-projecten en een collaboratief groepsproject in de tweede fase, waarin de studenten als een collectief moeten handelen, functioneren en creëren.

www.felixschlarmann.com

Aart Strootman is een internationaal veelgevraagd gitarist en componist. Hij won in korte tijd de Gaudeamus award, de Prix Annelie de Man en de Matthijs Vermeulenprijs. Zijn praktijk is een samenkomst van uitvoerend gitarist, componist en instrumentenbouw waarin het schrijven van nieuwe werken vaak hand in hand gaat met het bouwen van de instrumenten waarop het gespeeld dient te worden. Dit levert interessante inzichten en dialogen op die ook het kloppend hart vormen van zijn huidig onderzoek. Een belangrijk onderwerp is het digitaal modelleren van het ontwikkelde instrument teneinde dit wereldwijd inzetbaar te maken.

Susan Williams is één van 's werelds bekendste specialisten in baroktrompet. Ze doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en aan de Universiteit voor de Kunsten in Bremen en geeft regelmatig cursussen in oefenen en het voorbereiden van optredens. Ze heeft onderzoek gedaan naar de onderwerpen aandachtsfocus en muzikale beeldspraak, en naar zelfregulerend leren voor musici. Samen met Felix Schlarmann werkt Susan momenteel aan het onderzoeksproject 'Learning Pods: Harnessing Peer-learning and collective processes in Conservatoires'. Dit is een verkennend onderzoek naar hoe we semi-formele peer learning-groepen kunnen opzetten in een conservatorium en wat de uitkomsten en effecten op de deelnemers zouden zijn. Susan en Felix zetten twee soorten peer-learning 'Pods' op - een Performance Preparation Pod (PPPod) en een Creative Collaboration Pod (CCPod). De PPPod bestaat uit vijf musici (verschillende instrumenten en studiejaren) die vijf wekelijkse groepssessies houden met als doel hun recitals voor te bereiden. De CCPod bestaat uit twaalf musici van vijf verschillende afdelingen die een programma in twee fasen doorlopen: een eerste fase met spontane cross-over duo-projecten en een collaboratief groepsproject in de tweede fase, waarin de studenten als een collectief moeten handelen, functioneren en creëren.