Onderzoeksgroep

De onderzoeksprojecten van het lectoraat zijn georganiseerd in drie complementaire onderzoeksclusters die de maatschappelijke, artistieke en educatieve missie van het lectoraat belichamen: 'Curating Music', 'Making in Music' en 'Musical Learning and Performance'. Elk van deze clusters brengt zijn eigen onderzoeksbenaderingen met zich mee.

Onderzoekscluster 'Musical Learning and Performance'
Opleidingen in muziek, in het bijzonder die in het instrumentale onderwijs, berusten vaak op lange tradities en op de ervaring van vele generaties musici. Tegelijkertijd vragen nieuwe inzichten in de biologische, cognitieve en culturele bouwstenen van de muzikale waarneming, motoriek en verbeelding om vernieuwing van de muzikale opleiding, voorbereiding en uitvoering. Het onderzoekscluster ‘Musical Learning and Performance’ slaat een brug tussen enerzijds het muziekonderwijs en de muzikale didactiek, en anderzijds inzichten uit andere kennisgebieden die kunnen leiden tot een beter begrip van de processen van muzikaal leren, muzikale verbeelding en uitvoering.

Onderzoekscluster 'Making in Music'
Het onderzoekscluster ‘Making in Music’ onderzoekt hoe muziek en klinkende kunst tot stand komen en wat de drijfveren zijn van hedendaagse muziekmakers en geluidskunstenaars. Speciale aandacht gaat uit naar onderzoek dat de traditionele barrières tussen compositie, improvisatie en uitvoering doorbreekt. Naast het ondersteunen van individuele onderzoeksprojecten gaat het onderzoekscluster ook op zoek naar nieuwe inzichten en gemeenschappelijke gronden die kunnen worden geïmplementeerd in de curricula van verschillende afdelingen binnen het conservatorium.

Onderzoekscluster ‘Curating Music’
De klassieke concertzaal is al lang niet meer de enige plek waar geschoolde muzikanten muziek kunnen delen met een publiek. Muzikanten gaan aan de slag in buurtprojecten, scholen, ziekenhuizen, in de openbare of virtuele ruimte. Deze contexten vragen om een herziening van wat het betekent om muzikant te zijn en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn, en om een kritisch onderzoek naar het discours dat onze muzikale en artistieke waarden onderbouwt. Ook bij de traditionele muziekpodia wordt het publiek steeds diverser en deelt het vaak geen gemeenschappelijk cultureel repertoire meer. Dit vormt een uitdaging voor de manier waarop oude muziek, klassiek en hedendaags repertoire wordt gecontextualiseerd, gepresenteerd en uitgevoerd. Het onderzoekscluster ‘Curating Music’ onderzoekt hoe musici kunnen omgaan met het hedendaagse publiek en hoe ze zich vanuit de eigen artistieke identiteit kunnen engageren in een wereld met een divers publiek.

Onderzoekers

Richard Barrett is internationaal actief als componist en performer, en doceert ook aan het Institute of Sonology in Den Haag en aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden. Zijn werk varieert van vrije improvisatie tot complexe partituren, en van akoestische kamermuziek tot innovatieve toepassingen van digitale technologie. Zijn boek ‘Music of Possibility’ werd in 2019 gepubliceerd door Vision Edition. Na het afronden van zijn recente onderzoeksproject 'A Year in the Life of the Sonology Electroacoustic Ensemble', is hij momenteel geïnteresseerd in het vergelijken van improvisatie in verschillende artistieke disciplines.

Inés Costales (1990) is een Spaanse pianiste en muziektheoreticus die zich in Nederland heeft gevestigd. Zij studeerde Piano en Muziektheorie aan het Conservatorium van Amsterdam (Masterdiploma in 2019) en Violoncello (Bachelordiploma in 2013) aan het Conservatorium van Zaragoza (Spanje). Sinds 2019 is zij docent Kamermuziek en theoretische vakken aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en sinds 2020 aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast doceert ze 'Musicianship' aan de Sweelinck Academie voor Jong Talent (CvA) in Amsterdam. Naast het actief zijn als performer en componist is haar focuspunt de integratie tussen Muziektheorie en Performance. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen en workshops te geven aan verschillende conservatoria in Nederland en Spanje.

Inês d'Avena (Inês de Avena Braga - Rio de Janeiro, 1983) is blokfluitiste, docent en onderzoekster. Inês neemt op voor Passacaille, Challenge Classics, ORF Edition Alte Musik, Channel Classics, Ramée/Outhere en Sony Classical, en treedt op als soliste en in kamer- en orkestformaties in heel Europa, Azië en Latijns-Amerika, met ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra, Concerto Köln, New Collegium, haar duo met Claudio Ribeiro, en La Cicala, waarvan zij artistiek leider is. Inês promoveerde in de muziek aan de Universiteit Leiden en behaalde bachelor-, master- en onderwijsdiploma's aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij sinds 2012 docent en onderzoeksbegeleider is voor de Masteropleiding. Haar onderzoek richt zich op de herontdekking van Italiaanse barokmuziek en de uitvoeringspraktijk daarvan, en ze heeft wetenschappelijke artikelen, essays en recensies gepubliceerd in Recercare, the Journal of the American Musical Instrument Society, Tibia, Music+Practice en Blokfluitist. In 2015 was Inês als postdoctoraal wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Cini Foundation / Istituto Italiano Antonio Vivaldi in Venetië.

Claudio Ribeiro (São Paulo, 1976), sinds 2000 woonachtig in Nederland, is een veelgevraagd klavecinist en dirigent in diverse orkesten en ensembles, en een regelmatige gast op de belangrijkste concertpodia en festivals in Europa. Hij treedt ook op in zijn geboorteland Brazilië en in Zuid-Korea. Claudio neemt op voor labels als Ramée, Ricercar, Ambronay Éditions, ORF, Brilliant en Passacaille, is medeoprichter en artistiek leider van barokensemble New Collegium, lid van La Cicala, Radio Antiqua en het duo met Inês d'Avena, en combineert muziek maken met een intensieve onderzoeksactiviteit gericht op uitvoeringspraktijk en de ontdekking van onbekend barokrepertoire. Claudio behaalde zijn bachelor- en masterdiploma's aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, evenals een bachelordiploma in dirigeren aan de Staatsuniversiteit van Campinas. Claudio werkt sinds 2006 als klavecimbeldocent en coach aan de School voor Jong Talent en als klavecimbelbegeleider voor verschillende afdelingen van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, en ontvangt regelmatig uitnodigingen om les te geven op festivals in Brazilië en Europa.

Felix Schlarmann is docent jazz drums aan het Koninklijk Conservatorium. De van oorsprong Duitse drummer studeerde in Amsterdam en New York en is als uitvoerend musicus actief in binnen en buitenland in een veeltal bands en ensembles. Zijn muzikale interesses reiken van het spelen in bigbands tot kunstzinnige impro-projecten. Naast een drukke concertagenda en het lesgeven aan het Conservatorium is hij directeur en artistiek leider van Jazzfest Amsterdam, cureert hij een maandelijkse jazzserie en maakt hij deel uit van Splendor, een collectief van musici, componisten en kunstenaars. Zijn onderzoek richt zich op het collectief als een multifunctioneel proces, format en artistiek tool. Kan het collectieve idee zoals het in een muzikale context werkt, vertaald worden naar een ondernemende situatie? En welke condities zijn nodig als dit idee binnen een conservatoriumopleiding onderwezen zal worden?

Ilona Sie Dhian Ho is docent Viool aan het Koninklijk Conservatorium en kamermuziekspeler. Ze is jurylid van verschillende vioolconcoursen en sinds 2018 lid van de artistieke raad van de Nederlandse Vioolconcoursen. In 2013 startte ze een outreach project, Music Around the Corner, waarin ze manieren ontwikkelde om klassieke muziek uit te voeren in de wijk Morgenstond, Den Haag. Met studenten vormde ze een 'wijkorkest', Orkest Morgenstond, dat samen met lokale partners voorstellingen op maat maakt. Recentelijk heeft ze deze praktijkgerichte studies uitgebreid tot een wetenschappelijk onderzoeksproject door de oprichting van de Classic Expression Research group, waarin musici en wetenschappers samenwerken. Door gecontroleerde experimenten te ontwerpen in de Classic Express, een mobiele concerttruck, zal ze de impact analyseren van presentatietechnieken die in Morgenstond werden ontwikkeld. Het doel is inzichten te verwerven in hoe specifieke groepen binnen de bevolking bereikt kunnen worden, alsook na te denken over de artistieke gevolgen van dergelijke presentatietechnieken. Het eerste onderzoek naar het vertellen van verhalen in muziekvoorstellingen voor kinderen zal in 2021 plaatsvinden.

Aart Strootman is een internationaal veelgevraagd gitarist en componist. Hij won in korte tijd de Gaudeamus award, de Prix Annelie de Man en de Matthijs Vermeulenprijs. Zijn praktijk is een samenkomst van uitvoerend gitarist, componist en instrumentenbouw waarin het schrijven van nieuwe werken vaak hand in hand gaat met het bouwen van de instrumenten waarop het gespeeld dient te worden. Dit levert interessante inzichten en dialogen op die ook het kloppend hart vormen van zijn huidig onderzoek. Een belangrijk onderwerp is het digitaal modelleren van het ontwikkelde instrument teneinde dit wereldwijd inzetbaar te maken.

Susan Williams is één van 's werelds bekendste specialisten in baroktrompet en heeft de laatste 30 jaar opgetreden en opgenomen met veel van Europa's beste oude muziekensembles als soliste, kamermusicus en in orkestprojecten. Ze heeft ook veel van haar eigen artistieke projecten met natuurtrompetten geïnitieerd en gerealiseerd. Ze doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en aan de Universiteit voor de Kunsten in Bremen. Naast het lesgeven aan natuurtrompet en het leiden van ensembleprojecten en workshops geeft Susan al meer dan tien jaar regelmatig cursussen in oefenen en voorbereiden van optredens. Susan is actief betrokken bij curriculumontwikkeling op het gebied van oefenpraktijk. Ze geeft les in deskundigheidsbevorderingsprogramma's in Nederland, België en Oostenrijk en voor het Netzwerk Musikhochschulen van Duitsland. Ze heeft onderzoek gedaan naar de onderwerpen aandachtsfocus en muzikale beeldspraak, en naar zelfregulerend leren voor musici. Susan's boek Quality Practice is populair onder musici en docenten. In 2020 ontwikkelde ze NOTES: a Musician's Reflective Journal.

Ji Youn Kang is componist, performer en geluidskunstenaar en doceert aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag. De meeste van haar muziekstukken zijn gecomponeerd voor zowel traditionele als niet-traditionele instrumenten, variërend van een solo-instrument tot een groot orkest. Een van haar belangrijkste interesses ligt in het zoeken naar de relatie tussen muzikale en fysieke ruimtes die ze heeft onderzocht met een verscheidenheid aan meerkanaalssystemen zoals Acousmonium (FR) en Wave Field Synthesis System (192 luidsprekers). Haar huidige onderzoek richt zich op de geluidsruimtelijkheid in muziek en performance voor live elektronica.