Alle eerstejaarsstudenten van het Koninklijk Conservatorium (m.u.v. de afdelingen Zang en Jazz) vormen samen het Eerstejaarskoor. Zij werken een jaar lang aan zangtechniek, stemgebruik, meerstemmigheid en koorzang onder leiding van een dirigent. Tijdens dit feestelijke slotconcert laten zij horen wat zij samen hebben opgebouwd.