Esther Protzman

Docent Klassiek Ballet, Pas De Deux

Esther Protzman volgde haar balletopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen, België. In 1979 won ze in Lausanne een studiebeurs en studeerde in datzelfde jaar aan de Academie de Danse 'Princesse Grace' in Monte Carlo.

Haar danscarrière voltrok bijna 20 jaar, allereerst bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Antwerpen en later als soliste bij Het Nationale Ballet, Amsterdam. Ze vertolkte vele hoofdrollen in het Balanchine repertoire en in choreografieën van o.a.Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schaijk en in het klassieke repertoire als Giselle, Odette/Odile in Het Zwanenmeer, Julia in Romeo en Julia, Titania in Midzomernachtsdroom en Aurora in The Sleeping Beauty, waarvoor ze de Dansersfondsprijs ontving in 1989.

Boris Akimov, Christine Anthony, Maria Aradi, Marika Besobrasova, Panchita de Peri, Konstantin Chatilov, Nanette Glushak, Michael Soames, Olga Evreinoff en vele choreografen o.a. Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schaijk, Jiři Kilian en Ashley Page zijn van grote invloed geweest op haar danscarrière.

Na haar actieve loopbaan studeerde Esther voedingsleer en is gediplomeerd voetreflexologe.

In 1998 voltooide ze de intensieve lerarenopleiding 'Vaganova Classical Ballet Methodology' aan de Hongaarse Balletacademie in Budapest en volgde verscheidene cursussen voor docenten, zoals aan de National Balletschool Toronto, Canada in 1999, en Bournonville zomercursussen in Biarritz in 2009, 2010, 2011 en 2012. Esther werkte met balletmeesters als David Howard in New York, Frank Andersen uit Denemarken en Kalina Bogoeva uit Bulgarije. Naast het lesgeven en het instuderen van klassiek repertoire op het Koninklijk Conservatorium, doceerde ze ook als gast bij o.a. Het Nationale Ballet, Nationale Ballet Academie, Ballet du Capitole, The Hungarian Dance Academy, het Scapino Ballet, Montessori Infant Community en Formazione Tersicore.  

Ze begeleidde leerlingen tijdens studentenuitwisselingen naar Barcelona 2005 en Praag 2012, maar ondersteunde onze leerlingen ook tijdens de samenwerking met Het Nationale Ballet in The Sleeping Beauty in 2003, 2006 en 2010 en La Sylphide in 2005. In 2010 heeft ze een choreografie gemaakt voor Herman van Veens succesvolle project Margot voor het Koninklijk Conservatorium.

Esther Protzman is verbonden aan het Koninklijk Conservatorium sinds 2001.