Esther Protzman volgde haar balletopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen, België. In 1979 won ze in Lausanne een studiebeurs en studeerde in datzelfde jaar aan de Academie de Danse 'Princesse Grace' in Monte Carlo.
Haar
danscarrière voltrok bijna 20 jaar, allereerst bij het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen, Antwerpen en later als soliste bij Het Nationale Ballet, Amsterdam.
Ze vertolkte vele hoofdrollen in het Balanchine repertoire en in choreografieën
van o.a.Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schaijk en in het
klassieke repertoire als Giselle, Odette/Odile in Het
Zwanenmeer, Julia in Romeo en Julia,
Titania in Midzomernachtsdroom en Aurora in The
Sleeping Beauty, waarvoor ze de Dansersfondsprijs ontving in 1989.
Boris
Akimov, Christine Anthony, Maria Aradi, Marika Besobrasova, Panchita de Peri,
Konstantin Chatilov, Nanette Glushak, Michael Soames, Olga Evreinoff en vele
choreografen o.a. Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schaijk, Jiři
Kilian en Ashley Page zijn van grote invloed geweest op haar danscarrière.
Na haar actieve loopbaan studeerde Esther voedingsleer en is gediplomeerd voetreflexologe.
In
1998 voltooide ze de intensieve lerarenopleiding 'Vaganova Classical Ballet
Methodology' aan de Hongaarse Balletacademie in Budapest en volgde verscheidene
cursussen voor docenten, zoals aan de National Balletschool Toronto, Canada in
1999, en Bournonville zomercursussen in Biarritz in 2009, 2010, 2011
en 2012. Esther werkte met balletmeesters als David Howard in New
York, Frank Andersen uit Denemarken en Kalina Bogoeva uit Bulgarije. Naast het
lesgeven en het instuderen van klassiek repertoire op het Koninklijk
Conservatorium, doceerde ze ook als gast bij o.a. Het Nationale Ballet, Nationale
Ballet Academie, Ballet du Capitole, The Hungarian Dance Academy, het Scapino
Ballet, Montessori Infant Community en Formazione Tersicore.
Ze
begeleidde leerlingen tijdens studentenuitwisselingen naar Barcelona 2005 en
Praag 2012, maar ondersteunde onze leerlingen ook tijdens de samenwerking met
Het Nationale Ballet in The Sleeping Beauty in 2003, 2006 en 2010 en La
Sylphide in 2005. In
2010 heeft ze een choreografie gemaakt voor Herman van Veens succesvolle
project Margot voor het Koninklijk Conservatorium.
Esther
Protzman is verbonden aan het Koninklijk Conservatorium sinds 2001.