2024/2025 Beurzenupdate winter

10 december 2024

In deze winterupdate, de eerste van academisch jaar 2024-2025, lichten wij graag enkele nieuwe beursstudenten uit om aan u voor te stellen. Zij vertellen zelf over hun eerste maanden aan het Koninklijk Conservatorium, terwijl hun afdelingshoofden toelichten waarom zij zijn voorgedragen voor een beurs.

Wij danken de particuliere donateurs en de fondsen en zakelijke partners die het beurzenprogramma mogelijk maken met hun ruimhartige bijdragen, waaronder: Fonds 1999, het Ritsema van Eck Fonds, de Keep an Eye Foundation, de Corendon Foundation en de Revoir Groep.

Over het Excellentiebeurzenprogramma van het Koninklijk Conservatorium

De werving voor het beurzenprogramma en bijzondere projecten loopt via Fonds Koninklijk Conservatorium (ook: Fonds KC). Fonds KC is in 2024 ontstaan uit de fusie van drie steunfondsen: het Fund for Excellence of the Royal Conservatoire, het Instrumentenfonds van het Koninklijk Conservatorium en de Vrienden van het Koninklijk Conservatorium.

Fonds KC heeft voor het academisch jaar 2024-2025 beurzen beschikbaar gesteld aan studenten die een bijzonder goed toelatingsexamen deden voor een masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium.

Beurskandidaten worden voorgedragen door het hoofd van de betrokken afdeling op grond van hun (uitstekende) mastertoelatingsexamen en hun master (research) plan. De  Excellentiebeurzen worden in principe toegekend voor de duur van de tweejarige masteropleiding, mits de inkomsten van het steunfonds dit toelaten. Naast de Excellentiebeurzen kent het Koninklijk Conservatorium dit jaar ook drie NL Scholarships die vanuit NUFFIC mogelijk worden gemaakt. Voor beide beurzen gelden dezelfde selectiecriteria ten aanzien van het toelatingsexamen en het masterplan. Voor de NL Scholarship geldt als aanvullende voorwaarde dat de student een niet-EER nationaliteit heeft en voor het eerst in Nederland studeert. De NL Scholarship wordt voor 1 jaar toegekend; voor het tweede masterjaar wordt een Excellentiebeurs toegekend als de ontwikkeling naar tevredenheid is en uiteraard indien de inkomsten van het fonds dat toelaten. Beide beurzen zijn gelijk aan het collegegeld dat geldt voor de betreffende student.

Dankzij Fonds 1999 zijn zes studenten verblijd met een extra hoge beurs: vijf Fondsen, waaronder 1999 Topbeurzen ter hoogte van € 12.000 en een Fonds 1999 Developmentbeurs van €15.000. Dit zijn studenten die zelfs binnen de groep excellente studenten opvielen door hun talent en creativiteit.

Ten slotte zijn er twee studenten die een Keep an Eye Talent Award hebben gekregen van in totaal € 10.000 per persoon, verspreid over de 2 jaar van hun Masteropleiding.

Excellente studenten 2024-2025

Salvador Alves Garcia Veiga Simão (tenor)


‘The first months at DNOA have exceeded my expectations. The academy provides a supportive and healthy environment, and the interconnected lessons make the course feel cohesive and purposeful, offering a clear sense of direction.

I feel fortunate to continue working with the same singing teacher I’ve had for the past four years. This consistency gives me confidence and clarity in taking the next steps. In just a short time, I’ve explored new material and refined my approach to singing, all of which contribute to my growth as an artist.

This year, I aim to challenge myself by developing my acting skills and learning to balance singing and acting seamlessly. Another goal is to prepare five polished audition arias to be fully equipped for future auditions. These experiences will help me become a more confident and versatile performer.’

W.A. Mozart - La finta giardiniera – ‘Che beltà, che leggiadria’

Artistiek leider Paul McNamara over Salvador Simão

‘Salvador Simão is a Portuguese tenor who possesses a very fine voice (very beautiful timbre) which he already uses with genuine musical intelligence and impressive technical assurance (not least for one so young). All told, his was without doubt one of the best entrance auditions I have heard from a tenor during my time at the DNOA, indicative of considerable ability and huge promise.

His repertoire (well chosen) already showed a clear sense of who he is as an artist/singer, and his interview made clear that he has given careful thought as to why he has chosen to apply to the DNOA. Coming from Portugal, the financial challenges of full-time study at the DNOA are considerable. Experience has shown that given the intensity of our curriculum and schedule, it is extremely difficult for DNOA singers to hold down a part-time job on the side (not least if they are to get the most out of their time with us). Every financial support possible would be of great impact and undoubtedly deserved.’

Jeonghyun Choi (piano)


‘In comparison with my bachelor’s programme, I now have more time to explore topics I’m passionate about outside the conventional scope of music, including Spinoza’s Ethics. My focus is on interpreting his 48 emotions and connecting them to my jazz compositions. In the attached video, you can listen to one of my compositions, Spes, which conveys feelings of hope and simultaneous uncertainty of the future.

This semester, I aim to create more compositions inspired by Spinoza’s philosophy, record them with my band, and create a website to share my message. I plan to include a QR code on concert posters that links to the website, where I’ll summarize my artistic vision. This project will allow me to research effective ways to communicate my artistic message through jazz music inspired by philosophy and literature.’

Spes - Jeonghyun Choi

Afdelingshoofd Bart Suèr over Jeonghyun Choi

‘Het Master Research voorstel van deze kandidaat spreekt zeer tot de verbeelding. Jeonghyun neemt zich voor een relatie te onderzoeken tussen de filosofie van Spinoza en jazz. Als zoon van een Zuid-Koreaanse pastoor en met een achtergrond van theologie en filosofie kiest hij daarmee voor een bijzondere en sowieso zeer persoonlijke richting. (…) Zijn volhardendheid en sterke motivatie vallen extra op.’

Jack Price (bastrombone)


‘Hello! I am happy to update you about the beginning of my first year at the Royal Conservatoire. It has been going very well! My lessons with my professor, Ben van Dijk, have been illuminating as we have worked on solo repertoire and audition material. I have so far performed with the trombone choir in different venues such as Het Orgelpark, where we performed a new composition for voices and trombone choir. I played Alpensinfonie with the Residentie Orkest this past weekend as well.

I am in conversations with several composers to begin work on our compositions and am beginning correspondence with musicians who have engaged in similar artistic partnerships. I also advanced to the second round in an audition for the Nordwestdeutsche Philharmonie.

This year, my goal is to complete and audience-test one new composition, which I will hopefully include in my first Master’s recital.’

Jack Price

Afdelingshoofd Eleonoor Tchernoff over Jack Price

‘Jack begint zijn Master Projectvoorstel met de zin: “I aspire to perform music across a wide swath of settings and genres, with equally varying collaborators and audience members.” Dat zet de toon voor zijn Master Project. Jack, die zich tot nu toe vooral heeft gericht op “playing well in an orchestra”, wil bijdragen aan de ontwikkeling van nieuw solo- en kamermuziekrepertoire voor zijn instrument. Dat wil hij doen door bestaande muziek te bewerken voor zijn instrument, bijvoorbeeld gebruikmakend van ‘extended techniques’ en ‘mute colors’. Hij verwijst naar andere musici die hem hierin inspireren.

Hij omschrijft een proces van harmonische en historische analyse, performance practice en arrangeren, en heeft ook al ideeën over welk repertoire hij wil gebruiken: “The goal is to develop my own contemporary soloistic language informed by existing performance practice such that the end result pays informed tribute to the source material while at the same time creating something new.” Daarnaast wil Jack samenwerken met componisten die nieuwe werken voor zijn instrument kunnen schrijven. Veel concerten geven hoort hier uiteraard ook bij.

Jacks Master Projectvoorstel valt in positieve zin op, omdat er een goed plan aan ten grondslag ligt. Daarnaast spreekt er ambitie uit, en sluit zijn plan aan bij dat wat het Koninklijk Conservatorium kan bieden (goede muziektheoretische ondersteuning, nieuwe muziek, compositie).’

Tetsu Isaji (klavecimbel)


‘As I reflect on the last couple of months at the Royal Conservatoire, I am quite astounded by the amount of progress I’ve made at both a musical and interpersonal level. The bustling department full of inspiring students and teachers as well as the immaculate infrastructure seems to have encouraged a very positive rehashing of the way I approach my work and my self-image.

Outside of my lessons with Carole Cerasi and Patrick Ayrton, I was particularly inspired by a seminar by Jed Wentz with whom I hope to discover new approaches to performance through his monthly sessions. I am currently preparing for exciting projects both within and outside the Royal Conservatoire. I very much look forward to the Bach project with Susan Williams and Peter Kooij, and to directing from the harpsichord a programme of cantatas and the Fifth Brandenburg Concerto with Komorebi Consort.

I will follow up with a short YouTube segment of an excerpt of the cadenza of the Fifth Brandenburg, which I just recorded on an anonymous antique 17th century harpsichord.’

Afdelingshoofd Teunis van der Zwart over Tetsu Isaji

‘Excellente speler met een zeer intelligente attitude die ook weerspiegeld wordt in het Master Plan; Master Research over Bach Passies, de bezetting van de continuogroep en de consequenties voor de realisatie van de becijferde bas. Ik voorzie een connectie met de PhD-research van Maggie Urquhart.

Tetsu heeft al de nodige ervaring als Maestro al Cembalo in grote projecten en wil zich in de Professional Integration Activities vooral richten op het aantrekken van een jong(er) publiek voor oude muziekconcerten.’