Terug in Den Haag voor een uitgestelde première

De One Minute Symphony is een samenweerking tussen de afdeling Compositie en het Residentie Orkest (RO), die al jaren teruggaat. Vele compositiestudenten hebben deze kans gegrepen om te ervaren hoe het is om met een orkest te werken.
Twee jaar geleden begon Wilson Leywantono aan een stuk van 5 minuten voor het orkest, kort daarna was het begin van een pandemie, werd het concert afgelast, studeerde Wilson af van zijn Master in Compositie en verhuisde hij terug naar Indonesië.

Op 14 mei 2022 kon m-o-o-n-l-i dan eindelijk in première gaan in de Concertzaal van Amare. Wilson nam een veerboot, 3 vliegtuigen en een trein om het concert en de repetities bij te wonen.

Waarom en hoe heb je je aangemeld voor dit project?
Wilson: 'Ik wilde al sinds lange tijd voor een traditioneel orkest schrijven, de gelegenheid deed zich voor in dit project. Ik kon me opgeven via een online inschrijfformulier. Elke geïnteresseerde componist kon zijn naam invullen bij het concert waar hij graag deel van uit wilde maken. Daarna volgde een gesprek tussen de studenten, de afdeling Compositie en het team van het Residentie Orkest om de concerten te verdelen. Ik heb ervoor gekozen deel uit te maken van het Beethoven Concert. Bij dit concert vroeg het Orkest voor een langer stuk van 5 minuten. Ik vond het wel spannend dat ik mijn stuk moest relateren aan Beethoven. Maar ik vond ook dat het, in mijn laatste jaar als student, tijd was om mezelf uit te dagen.'

Hoe heb je Beethoven als inspiratiebron gebruikt?
‘Ik wilde niet zelf de keuze maken voor welk stuk ik ter inspiratie zou gebruiken. Dus, ik opende YouTube, typte Beethoven in en het werk dat bovenaan verscheen was, niet geheel verrassend, de beroemde 'Moonlight' Piano Sonate No. 14. Ik nam de audio van de eerste paar maten en vertraagde de afspeelsnelheid tot het punt dat het bijna stil stond. Ik wilde uitvinden hoe anders de geluidswereld dan zou zijn. Ik was verrast door wat ik hoorde. Misschien zou het voor een getrainde luisteraar nog wel herkenbaar zijn, maar wat ik ervaarde was een andere microcosmos van harmonie en ritme, waarvan ik nooit had verwacht dat dat zou bestaan in de Moonlight Sonate. Hieruit rees de vraag op: maken deze geluiden echt deel uit van het werk, of is dit het bijproduct van de onbekwaamheid van de technologie die ons bewustzijn tegenkomt?'

Heb je met je docenten aan dit stuk gewerkt?
‘Ik had meerdere discussies met mijn docenten over de beste manier om de audio te vertalen en dit te incorporeren in het geluid van het orkest. En ook over hoe ik dit het beste zou kunnen noteren. Maar uiteindelijk is het werk zelf geen imitatie van de audio geworden, maar is de audio meer een uitgangspunt waar ik de compositie op heb gebaseerd.

Hoe voelt het om terug tee zijn in Nederland?
'Het voelt zeker niet alsof er 2 jaar voorbij zijn gegaan. Misschien komt dat ook doordat het voor iedereen twee ongewone jaren zijn geweest. Maar ik ben wel heel blij terug te zijn. Oude vrienden ontmoeten, het strand, en gewoon om terug te zijn in de stad.'

Wat vind je van het nieuwe conservatorium?
‘Amare is zeker een grote verandering ten opzichte van het oude gebouw waar ik les had toen ik mijn Master Compositie deed. Ik ben benieuwd of het nieuwe gebouw effect heeft op de studenten en de school.'

Hoe was je ervaring om met het Residentie Orkest te werken?
‘Ik ben heel blij dat ik met de leden van het Residentie Orkest en Andrew Grams heb gewerkt, de dirigent die inviel voor Richard Egarr.
Het was geweldig dat we tijd hadden om verschillende dingen uit te proberen. We konden bijvoorbeeld werken aan de dynamiek en balans in het stuk en proberen om echt leven aan de noten te geven. Er was een wederzijds respect tussen mij als componist, de dirigent en het orkest. Ik was hier heel blij mee, dit is hoe het altijd zou moeten zijn.
Ik ben ook erg tevreden met hoe mijn stuk is uitgevoerd.'

Op de website van het Residentie Orkest kan je meer informatie over het stuk vinden.

De eerstvolgende One Minute Symphony zal plaatsvinden op 27 mei. Līmen IV van de componist en alumnus Tilen Lebar gaat dan in première. Meer informatie