‘We kunnen de muziek uit het verleden niet herbouwen. We kunnen er alleen maar door geïnspireerd worden, ons open stellen en er rijker door worden.’ Eliot zit in het vierde jaar van zijn Bachelor klavecimbel bij de afdeling Oude Muziek. Hij vertelt ons over dit programma aan het Koninklijk Conservatorium, over improviseren, samen muziek maken en zijn toekomstige carrière.
Eliot: ‘Mijn muzikale achtergrond heeft verschillende wortels. Ik ben opgegroeid in een dorp in het noorden van Spanje, dus ik groeide op met het spelen van de traditionele doedelzak en traditionele muziek. Ik speelde in traditionele groepen op festivals in dorpen en op die manier begon ik er wat geld mee te verdienen. Tegelijkertijd speelde ik ook piano aan het conservatorium. Toen begon ik ook de barok doedelzak te spelen en daardoor ging ik meer barokmuziek studeren. Ik speelde al een toetseninstrument, dus dat leidde er weer toe dat ik de klavecimbel uitprobeerde. Toen realiseerde ik me dat dit het instrument was waar ik op wilde focussen. Het is een moeilijk vak, dus je moet echt houden van wat je doet.’
Vrijheid en improvisatie
‘De reden dat ik klavecimbel wilde studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag was vanwege het interessante programma. De afdeling Oude Muziek heeft erg specifieke vakken en gespecialiseerde docenten voor elk onderwerp. Het programma heeft een sterke basis in stijl en interpretatie. De filosofie hier is dat we de muziek uit het verleden niet kunnen herbouwen. We kunnen er alleen maar door geïnspireerd worden, ons open stellen en er rijker door worden. We hoeven niets te reconstrueren, alsof dat onze plicht is. Het gaat allemaal over ontdekken en het creëren van een kader, dat is waar de vrijheid vandaan komt. Ik sta helemaal achter deze filosofie.’
Improviseren speelt een grote rol in Eliots artistieke focus. ‘Componeren en improviseren zijn altijd deel van mijn leven geweest. Ik doe veel onderzoek naar historische improvisatie en ik heb daar ook heel goede docenten voor. Ik probeer een manier van improviseren te vinden die ze vroeger ook gebruikten, ik zoek naar hun middelen en technieken. Ik vind het een heel interessant studie-onderwerp. Het opent je blikveld. Vanuit de informatie moet je weer met je eigen ideeën en technieken komen.’
Samen spelen
‘De sfeer in de afdeling Oude Muziek is erg fijn. De docenten en studenten zijn allemaal vriendelijk en het is hier erg makkelijk om vrienden te maken. Het kon niet beter. Studenten komen hier meestal binnen met een heel hoog niveau in barokmuziek, dus het is erg makkelijk om een ensemble te beginnen en om samen op professioneel niveau muziek te maken. Studenten spelen ook in projecten die door de school georganiseerd zijn. Twee jaar geleden nam ik deel aan een project samen met de afdelingen Dans, Compositie en Oude Muziek. We traden op samen met dansers, hedendaagse componisten en historische instrumenten bij het jaarlijkse Spring festival van school. Dit was een heel mooie ervaring. Maar ik organiseer ook mijn eigen projecten. Ik heb een project gedaan met Bach cantates en we hebben een project georganiseerd met de Brandenburgse concerten in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Dit kwam ook op de radio.’
‘Voor een artiest is het belangrijk om een sterk netwerk te hebben. Voornamelijk omdat je door anderen geïnspireerd wordt en je anderen kunt inspireren. En het allerbelangrijkste: je kunt samen muziek maken. Samen spelen is altijd ‘compromissen’ sluiten, maar alleen in de goede zin. Leren om ‘compromissen’ te sluiten is erg mooi. Het opent je geest.’
Toekomst
Het Koninklijk Conservatorium helpt studenten met de voorbereiding voor het professionele veld. ‘Het is niet makkelijk: we leven in een samenleving met een heleboel mensen, en een overal zijn mensen met veel talent. Dit jaar hebben we een vak waarin we onszelf leren ‘verkopen’, hoe je een goed cv schrijft enzovoorts. Je moet het veld betreden met goede retorische vaardigheden.’
‘In het voorbereiden op je toekomst helpt het dat school veel contacten heeft. Je kunt concerten geven en op die manier veel mensen ontmoeten. Ook gewoon het aanwezig zijn in zo’n omgeving als het conservatorium is een voorbereiding op zich. Het is niet mijn hoofddoel om mezelf aan de wereld te laten zien, maar ik ben wel altijd op zoek naar manieren om iets te doen met wat ik onderneem of maak. Bijvoorbeeld door partituren of opnames op platformen te plaatsen. Ik zit niet af te wachten tot ik een telefoontje krijg van iemand die een optreden voor me heeft. Dat is niet hoe het werkt.’
We vroegen Eliot of hij plannen of dromen heeft voor de toekomst. ‘Ik heb liever geen idee, ik zie wel wat er op me afkomt en wat de toekomst me brengt. Ik vind alles wat te maken heeft met muziek leuk. Het maakt me niet uit of dat lesgeven, een solo optreden of muziek maken in een groep is … Alles wat gerelateerd is aan muziek doe ik graag. Ik heb geen keuze.’
Geïnteresseerd? Ga naar onze 'Apply now' pagina's voor meer informatie over het Koninklijk Conservatorium en de afdeling Oude Muziek.