Voor Eva Beunk (derdejaars student Compositie) start het studiejaar op bijzondere wijze. In het weekend van 21 en 22 september a.s. gaat haar eerste opera Op Wacht in première in Fort Pannerden (Doornenburg). De bezetting: 33 hoornisten, 3 zangers en een fort.
Studeren aan het Koninklijk Conservatorium
De 20-jarige Eva begint dit studiejaar aan haar derde jaar van de opleiding Compositie. Ze begon haar muzikale carrière bij de plaatselijke harmonie waar ze trompet leerde spelen. Haar eerste compositie De Populier schreef ze op 11-jarige leeftijd voor haar zus (klarinet), vader (bastuba) en zichzelf op trompet. Eva ging door met componeren. Na een voorbereidend jaar op het ArtEZ Conservatorium besloot ze definitief dat ze Compositie wilde studeren, met trompet als bijvak. In de opleiding Compositie op het Koninklijk Conservatorium is volgens Eva alles mogelijk, zolang je je maar blijft ontwikkelen. Inmiddels heeft ze ongeveer 25 stukken geschreven. Over studeren aan het Koninklijk Conservatorium vertelt Eva in deze video.
Componeren voor 33 hoornisten, 3 zangers en een fort
‘Mensen die horen waar ik mee bezig ben verklaren me voor gek, of zijn meteen heel enthousiast!’ Eva zei meteen ja toen ze werd gevraagd een opera te schrijven voor Fort Pannerden, uitgevoerd tijdens het 3 Oever Festival, maar zei daarmee ook ja op haar grootste project tot nu toe. Ze schreef Op Wacht niet om uitgevoerd te worden in een traditionele zaal, maar in de kleine ruimtes van het fort waar met geen mogelijkheid haar beoogde 33 hoornisten, 3 zangers en 100 man publiek in zouden passen. Eva ‘componeerde’ dus ook een route door het fort. Het publiek wordt opgedeeld in groepen die via verschillende routes door het fort lopen. Ook de musici staan verspreid door het gebouw. De musici kunnen elkaar niet altijd zien, maar musici en publiek kunnen elkaar wel altijd horen. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij de (veelal amateur-)musici, die goed naar elkaar moeten luisteren om samen te spelen, en vraagt van Eva een geheel nieuwe manier van schrijven en werken. Ook het fort zelf is een belangrijke speler. Niet alleen omdat de geschiedenis van het fort de rode draad door de opera vormt, maar ook omdat Eva de akoestiek van het gebouw gebruikt om het geluid te laten rondzingen.
Leerzaam
Eva nam haar steeds verder vorderende compositie ook mee naar het conservatorium en besprak deze in haar lessen met Calliope Tsoupaki, Peter Adriaansz en Cornelis de Bondt. Ze leerde veel van hun feedback. Ze vertelt dat de opera haar aan het denken heeft gezet over wat voor componist en wat voor mens ze wil zijn. Ze ontdekte dat ze alles rondom het project ook ontzettend leuk vindt. Zo houdt ze zich onder meer bezig met de productie, het werven van musici (want hoe vind je 33 hoornisten?) en crowdfunding om Op Wacht mogelijk te maken. Het project is boeiend en leerzaam voor iedereen die er in welke rol dan ook aan meewerkt en Eva hoopt dat dit ook bij haar toekomstige composities het geval zal zijn.
Tijden en tickets Op Wacht
za 21 september, 12.00, 14.30 en 19.00 uur
zo 22 september, 12.00, 14.30 en 19.00 uur
Meer informatie en tickets: opwacht.nl