François Petit nieuw hoofd Dans

26 juni 2025

Per januari 2026 treedt François Petit aan als hoofd van Koninklijk Conservatorium Dans. Hij volgt dan Jan Linkens en Catharina Boon op, die de afdeling gezamenlijk leiden sinds 2014.

François Petit over zijn benoeming:

‘Het is een eer om Koninklijk Conservatorium Dans te mogen versterken als nieuw hoofd. De afdeling biedt een bijzondere combinatie van danstraining - geworteld in traditie, maar met een toekomstgerichte blik. Ik ben geïnspireerd door de nalatenschap van Jan Linkens en Catharina Boon. Hun werk heeft een blijvende impact op de afdeling. Ik kijk ernaar uit om samen met een bevlogen team het volgende hoofdstuk vorm te geven en haar identiteit verder te ontwikkelen.

Het is een voorrecht om deel uit te maken van het Koninklijk Conservatorium - een instelling die bekendstaat om artistieke excellentie, interdisciplinaire visie en een sterke inzet voor onderwijs en innovatie.

Mijn focus ligt op luisteren, samenwerken en het creëren van een omgeving waarin studenten en medewerkers zich gesteund, uitgedaagd en trots voelen op wat we samen doen voor de toekomst van de dans.

Onderwijs is mijn passie en ik kijk uit naar wat komen gaat. Let’s dance it. Together.’

Over François Petit

François is alum van het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris en ontving de titel Chevalier des Arts et des Lettres van het Franse ministerie van Cultuur voor zijn bijdrage aan de danskunst. In de afgelopen drie decennia bouwde hij een internationale carrière op als danser, balletmeester en docent. Hij werkte met toonaangevende instellingen als Nederlands Dans Theater, The Royal Ballet, Les Ballets de Monte Carlo, La Scala di Milano, Opera Roma en Ballett Zürich. Van 2019 tot 2023 was hij plaatsvervangend directeur van de Ballettschule Theater Basel.

François staat bekend om zijn artistiek leiderschap en leidde wereldwijd repetities en ensceneringen van werken van invloedrijke choreografen. Zijn onderwijsvisie richt zich op aanpassingsvermogen, inclusie en het stimuleren van de unieke artistieke ontwikkeling van elke student.