In gesprek met Simone Lamsma: Artist in Residence

3 juni 2021

Simone Lamsma
Onze artist in residence

Sinds jaar en dag brengt topvioliste Simone Lamsma met haar Stradivarius wereldwijd luisteraars in vervoering. Wij zijn trots dat zij komend seizoen te gast is bij het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium en Amare als artist in residence. Volop reden voor een goed gesprek met de ‘Dutch sensation’.

Al een jaar lang hebben musici nauwelijks kunnen concerteren. Hoe heb jij de lockdown van de zalen ervaren? ‘Dat alles zo acuut stopte, was een schok. Het is ontzettend moeilijk om de concerten met publiek zo lang te moeten missen. Maar ik probeer positief te blijven en mijn tijd toch nuttig te besteden, want een alternatief is er niet... Ik studeer veel, heb veel nagedacht, en heb veel tijd om nieuwe muziek te ontdekken. Ik kwam bijvoorbeeld in contact met Thomas Larcher, waardoor ik zijn werk heb leren kennen, waaronder een fantastisch vioolconcert. Zijn muziek nam mij zodanig mee, dat dit ertoe heeft geleid dat Amare in het kader van mijn aanstaande residency Thomas Larcher een compositieopdracht heeft gegeven. Hij schrijft voor mij een werk voor soloviool, ik kan niet wachten om zijn muziek met het publiek in Den Haag te delen.’

Hoe vind je het om artist in residence bij ons te worden?

‘Ik vind het een groot plezier en eer. Een residency ontstaat vaak uit een gezamenlijk verleden en vertrouwen, en biedt de kans en vrijheid om onze band te versterken en uit te bouwen. Het is heel bijzonder dat dit samenvalt met de opening van Amare; een groots moment voor de stad Den Haag, en voor het orkest eindelijk een nieuw thuis! Wat ik ook fijn vind, is dat mijn residency ruimte biedt voor concerten met het Residentie Orkest, maar ook voor het geven van een recital, en het werken met studenten van het Koninklijk Conservatorium.’

Heb je al eens een masterclass gegeven?

‘Jazeker. Uit mijn eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is voor je ontwikkeling om masterclasses bij te wonen. Als ik op concertreis ben en het past in mijn agenda, geef ik graag een masterclass. Dat is ook voor mij heel leerzaam omdat je heel bewust en soms anders gaat nadenken over hoe je de muziek en de viool benadert. Ik ben altijd een heel intuïtief persoon geweest, maar om ideeën over te brengen is het vinden van de juiste woorden daarbij een extra uitdaging.’

Je bespeelt een van de mooiste violen die Antonio Stradivari heeft gemaakt. Hoe is dat?

‘Ik bespeel deze prachtige viool nu al jaren, en nóg ontdek ik nieuwe mogelijkheden, het is een relatie die steeds verder groeit. Deze viool heeft een sterke persoonlijkheid en klinkt niet alleen elke dag anders, maar verandert zelfs tijdens de dag; als ik tijdens het studeren even pauzeer, kan het instrument daarna weer totaal anders klinken. Het is fantastisch een viool te bespelen die mij uitdaagt en inspireert.’

Hoe ontspan jij je tijdens concertreizen?

‘Eigenlijk staan bij mij concertreizen altijd volledig in het teken van de muziek en de concerten. Ik probeer vooral gezond en fit te blijven zodat ik veel energie heb voor de repetities en concerten. Ik wandel wel graag een beetje in de omgeving om de sfeer van een stad te proeven, maar ik heb er vaak geen rust en tijd voor om aan sightseeing te doen. Alles wat ik doe, is erop gericht om mijn focus te behouden. En daar geniet ik volop van!’

‘In elk concertseizoen plan ik perioden in waarin ik geen concerten heb. Tijd om te reflecteren, echt rust te nemen, te studeren, en dan weer fris aan de slag. Vóór corona leidde ik naar mijn idee een gebalanceerd leven. Ik probeerde altijd al bewust te leven, maar deze tijd leert mij dat ik wil proberen alles nóg bewuster mee te maken, te genieten, en nóg meer verdieping te zoeken. Kwaliteit boven kwantiteit!’

Ronald Touw, violist Residentie Orkest

Foto header: Otto van den Toorn
Foto credits van links naar rechts: Nicolas Carter, Merlijn Doomernik, David Rodrigues, Otto van den Toorn