Het Koninklijk Conservatorium feliciteert twee van onze Alumni die recentelijk een auditie hebben gewonnen: Jules Baeten wordt eerste klarinettist bij Philharmonie Zuid Nederland. Juan Pedro Martinez heeft een plek als tweede hoboist en althoboist bemachtigd bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Jules en Juan namen de tijd om ons over hun auditie en de verwachtingen van hun nieuwe baan te vertellen.
Juan: 'De auditie is altijd een ingewikkeld proces waarbij je in een paar minuten het beste van jezelf moet geven. Er is geen enkele ruimte voor fouten. Daarbij komt nog dat je het opneemt tegen collega's en zelfs vrienden. Het is dus een dag vol spanning en emotie. Maar het was natuurlijk heel dankbaar om mijn naam te horen toen de jury de uitslag van de auditie bekendmaakte.
Werken bij NedPhO is heel afwisselend omdat je het hele seizoen met verschillende programma's te maken krijgt, maar waar ik het meest naar uitkijk is het spelen van symfonische concerten in het Concertgebouw, een van de belangrijkste concertzalen ter wereld. Het is ook heel geweldig om muziek te maken met de geweldige musici die mijn collega's worden.'
Jules: 'Ik voelde veel druk om mezelf te bewijzen op deze auditie, omdat ik later die week ook als gast eerste klarinet in het orkest zou spelen. Nu PhilZuid volgend seizoen 10 jaar bestaat, is er zoveel mooi repertoire om naar uit te kijken. Ik kijk er erg naar uit om al mijn nieuwe collega's te ontmoeten en deel uit te maken van dit geweldige orkest.'
Juan en Jules hebben ook nog wat tips voor studenten die in de toekomst moeten gaan auditeren.
Jules: 'Als je de kans hebt om in de auditiezaal te oefenen, doe het dan! Wat ik heel nuttig vind, is om je voor te stellen dat je in die zaal staat en je auditie speelt. Stel je voor waar de jury zal zitten, hoe de akoestiek zal zijn en al het andere.
Ook worden de meesten van ons nerveus tijdens een auditie, waardoor onze hartslag omhoog gaat. Probeer dat gevoel na te bootsen door op de trap of door de gang op en neer te rennen voordat je je fragmenten of concerto speelt.'
Juan: 'Ik vergelijk orkestaudities altijd met een marathon. Het is echt belangrijk om ervaring op te doen met audities voor bijvoorbeeld studentenorkesten. In mijn geval heeft de training die ik op het conservatorium heb gevolgd voor orkestaudities me erg geholpen. Ik denk dat het heel belangrijk is om het hele programma minstens 2 of 3 weken voor de dag van de auditie klaar te hebben en dan de laatste paar dagen te gebruiken om te consolideren waar je aan hebt gewerkt.
Een andere manier om je voor te bereiden op de grote dag is om voor een paar bevriende muzikanten te spelen die als jury zullen optreden en wat feedback van hen te vragen. Dit helpt je om voorbereid te zijn op eventuele zenuwen die je kunt hebben op de dag van de auditie en geeft je ook een andere kijk op je optreden. Het is heel belangrijk om je niet alleen fysiek maar ook mentaal voor te bereiden.'