Update Excellentiebeurzenprogramma – zomer 2025

15 juli 2025

Ieder kwartaal vragen wij onze beursstudenten om een update: waar zijn zij mee bezig geweest? Welke uitdagingen kwamen op hun pad en welke successen hebben zij behaald? Wij maakten een selectie voor u. Hieronder vindt u hun verhalen én een link naar een opname, zodat u hen ook kunt zien en horen musiceren.

Excellence Scholarships maken het verschil
Dankzij de steun van donateurs en fondsen konden ook dit jaar weer vele studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag het maximale uit hun studie halen. Vijf net afgestudeerde, getalenteerde alumni uit verschillende afdelingen vertellen hoe de beurs hun artistieke ontwikkeling mogelijk heeft gemaakt – en welke bijzondere prestaties zij dit jaar hebben geleverd. Hun afdelingshoofd of docent geeft ook een korte terugblik.

Update van de excellente studenten

Lydia Gardiner blikt terug op een intensief en succesvol studiejaar. In juni ging haar werk The Zeewijk Passion in première in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam; kort daarna werd het werk opgenomen in de Franse Kerk in Voorburg. Op het afstudeerconcert van de afdeling Compositie werd haar werk The Town of Wind uitgevoerd. Ze rondde haar master af met indrukwekkende cijfers: een 9 voor haar onderzoek, een 10 voor haar Professional Integration Activity en een 9 met onderscheiding voor haar eindexamen compositie.

“Zonder mijn Excellence Scholarship had ik dit nooit kunnen bereiken. De beurs gaf me de ruimte om me volledig op mijn studie en mijn toekomst in Nederland te richten. Ik ben zeer dankbaar voor de steun van de afgelopen twee jaar.”

The Zeewijk Passion - Lydia Gardiner


Afdelingshoofd Mayke Nas over Lydia Gardiner
“Lydia is een uitzonderlijke student met grote muzikale én organisatorische kwaliteiten. Haar meesterlijke thesis over de wereldlijke passie als muzikale vertelvorm werd met een 9 bekroond. Voor haar Professional Integration Activity wist ze zelf een grootschalige productie op te zetten met een uur (!) aan eigen muziek, uitgevoerd in samenwerking met het Scheepvaartmuseum en een professioneel ensemble. Haar eindexamen kreeg een 9, en ze won de Henk van der Meulenprijs voor Compositie.


Na zijn twee jarige master aan het Koninklijk Conservatorium is Bruno Tobon benoemd tot aanvoerder-cellist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. 

“De beurs heeft een wereld van verschil gemaakt. Dankzij deze steun kon ik hier komen studeren en een nieuw leven opbouwen. De begeleiding vanuit het Koninklijk Conservatorium was fantastisch. Bedankt voor het vertrouwen – ik hoop dat u ook toekomstige studenten blijft steunen.” 

Afdelingshoofd Rob Broek over Bruno Tobon 
“Bruno’s eindexamen was ronduit spectaculair. De externe beoordelaar verwoordde het treffend: ‘Alles wat we hopen te horen als jury, en zelfs méér, was aanwezig.’ Zijn spel werd omschreven als veelzijdig, uitermate elegant, verbazingwekkend, expressief, overtuigend, intrigerend en ongelooflijk.. Hij ontving niet alleen een 10, maar ook een speciale vermelding: Distinction for Artistry and Musical Leadership.” 

César Ramos Hernández kijkt terug op een intensieve periode met als hoogtepunt zijn afstudeerconcert met het Residentie Orkest. Hij won bovendien de eerste Rudi Martinus van Dijk Conducting Prize (€ 5.000). 

“Dankzij de Fonds 1999 Development Scholarship kon ik mij volledig richten op mijn studie en mijn artistieke keuzes laten bepalen door inhoud in plaats van financiële beperkingen. Deze steun heeft mijn toekomst mogelijk gemaakt en ik ben er enorm dankbaar voor. Ik blijf voorlopig in Nederland, ik heb voor volgend jaar al mooie opdrachten als gastdirigent bij het Koninklijk Conservatorium en het Conservatorium van Amsterdam. Ik zal daarnaast deelnemen aan masterclasses en competities op het gebied van orkestdirectie en verder werken aan een sterk netwerk van Nederlandse orkesten.” 


Coördinator NMO Jaike Bakker en afdelingshoofd Rob Broek over César Ramos Hernández
“César dirigeerde onlangs het Residentie Orkest in de Concertzaal van Amare. Zijn ontwikkeling is indrukwekkend: van een verlegen jongen naar een zelfverzekerde dirigent die met natuurlijk overwicht een volledig symfonieorkest bestaande uit 60-100 excellente musici weet te inspireren. We gaan nog veel van hem horen.” 


Agata Sorotokin rondde de master Historisch Toetsinstrument af met een uitzonderlijke eindpresentatie: een muzikaal reisverslag door Europa op vijf verschillende historische instrumenten. Zij kreeg een 9,5 met onderscheiding voor ‘extraordinary musical perception and storytelling’.

“Dankzij het Excellence Scholarship kon ik deze studie überhaupt afronden. Ik ben dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen, die hebben geleid tot optredens met het European Union Baroque Orchestra, verschillende concoursprijzen en een aanstaande cd-opname.”

Afdelingshoofd Teunis van der Zwart over Agata Sorotokin
“Agata behoort tot de top van de nieuwe generatie historische toetsenisten. Ze won dit jaar niet alleen verschillende prijzen op internationale concoursen, maar speelde ook een indrukwekkende eindpresentatie en rondde een ambitieus en succesvol onderzoek af. Met de steun van het Koninklijk Conservatorium kon zij zich ontwikkelen tot dit hoge niveau – en we gaan ongetwijfeld nog veel van haar horen.”



Lidor Ram Mesika sloot zijn studie af met een indrukwekkend eindrecital. In de maanden daarvoor stond hij onder meer op het podium met de Jerusalem Baroque Orchestra in de hoofdrol van Pimpinone, en zong hij solopartijen in onder meer Fauré’s Requiem, een cantate van Bach en Pergolesi’s Stabat Mater. 

“De Excellence Scholarship gaf mij de vrijheid om mijn focus volledig op artistieke groei te leggen, hier en in het buitenland. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk: audities voor operahuizen door heel Europa.”

Docent Noa Frenkel over Lidor Ram Mesika 
“Lidor ontwikkelde zich in zijn tijd aan het Koninklijk Conservatorium tot een veelzijdige podiumpersoonlijkheid. Hij won de prijs voor opkomend talent bij de Farinelli-wedstrijd en heeft inmiddels een contract voor de rol van Oberon in A Midsummer Night’s Dream bij Oper Karlsruhe en verschillende andere mooie concertaanbiedingen. Zijn groei was niet mogelijk geweest zonder deze beurs. Ik voorzie een mooie toekomst voor deze jonge artiest en ik weet zeker dat hij ons conservatorium trots zal maken.” 

Over het Excellentiebeurzenprogramma van het Koninklijk Conservatorium

Wij danken de particuliere donateurs en de fondsen en zakelijke partners die het beurzenprogramma mogelijk maken met hun ruimhartige bijdragen, waaronder: Fonds 1999, het Ritsema van Eck Fonds, de Keep an Eye Foundation, de Corendon Foundation en de Revoir Groep.

De werving voor het beurzenprogramma en bijzondere projecten loopt via Fonds Koninklijk Conservatorium (ook: Fonds KC). Fonds KC is in 2024 ontstaan uit de fusie van drie steunfondsen: het Fund for Excellence of the Royal Conservatoire, het Instrumentenfonds van het Koninklijk Conservatorium en de Vrienden van het Koninklijk Conservatorium.

Fonds KC heeft voor het academisch jaar 2024-2025 beurzen beschikbaar gesteld aan studenten die een bijzonder goed toelatingsexamen deden voor een masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium.

Beurskandidaten worden voorgedragen door het hoofd van de betrokken afdeling op grond van hun (uitstekende) mastertoelatingsexamen en hun master (research) plan. De  Excellentiebeurzen worden in principe toegekend voor de duur van de tweejarige masteropleiding, mits de inkomsten van het steunfonds dit toelaten. Naast de Excellentiebeurzen kent het Koninklijk Conservatorium dit jaar ook drie NL Scholarships die vanuit NUFFIC mogelijk worden gemaakt. Voor beide beurzen gelden dezelfde selectiecriteria ten aanzien van het toelatingsexamen en het masterplan. Voor de NL Scholarship geldt als aanvullende voorwaarde dat de student een niet-EER nationaliteit heeft en voor het eerst in Nederland studeert. De NL Scholarship wordt voor 1 jaar toegekend; voor het tweede masterjaar wordt een Excellentiebeurs toegekend als de ontwikkeling naar tevredenheid is en uiteraard indien de inkomsten van het fonds dat toelaten. Beide beurzen zijn gelijk aan het collegegeld dat geldt voor de betreffende student.

Dankzij Fonds 1999 zijn zes studenten verblijd met een extra hoge beurs: vijf Fondsen, waaronder 1999 Topbeurzen ter hoogte van € 12.000 en een Fonds 1999 Developmentbeurs van €15.000. Dit zijn studenten die zelfs binnen de groep excellente studenten opvielen door hun talent en creativiteit.

Ten slotte zijn er twee studenten die een Keep an Eye Talent Award hebben gekregen van in totaal € 10.000 per persoon, verspreid over de 2 jaar van hun Masteropleiding.