Op 14 maart 2024 gaf Amerikaanse mezzosopraan Joyce DiDonato masterclasses aan studenten van de Dutch National Opera Academy. DNOA is een tweejarig masterprogramma voor getalenteerde jonge operazangers en richt zich op de integratie van zang en acteren. De opleiding is een samenwerking tussen het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. AVROTROS Klassiek was erbij en heeft de masterclasses uitgezonden. Bekijk nu alle masterclasses en leer mee met de studenten.
Masterclass Sterre Decru
In de eerste masterclass werkt DiDonato met Sterre Decru. De Belgische mezzosopraan zingt Disprezzata regina uit de opera L'incoronazione di Poppea van Claudio Monteverdi.
‘Joyce DiDonato is zo’n superster’, zegt Decru. ‘Ze is voor heel veel zangers een groot voorbeeld. Het is iemand die je ziet in grote concertzalen en hoort op cd's maar waarbij je nooit denkt: Daar zal ik ooit naast staan.’
Masterclass Samantha Faina
In de tweede masterclass werkt DiDonato met Samantha Faina. De Italiaanse sopraan zingt Giunse alfin il momento – Deh vieni non tardar uit Le nozze di Figaro van Wolfgang Amadeus Mozart.
‘Toen ik als tiener begon met opera studeren keek ik altijd naar de masterclasses van Joyce DiDonato op YouTube’, vertelt Faina. ‘Ik dacht, misschien kan ik op een dag voor haar zingen. En nu gebeurt dat. Dus ik was dolblij dat ik voor haar mocht zingen.’
Masterclass Rommie Rochell
In de derde masterclass werkt DiDonato met Rommie Rochell. De Israëlische mezzosopraan zingt Cruda sorte! Amor tiranno! uit L'italiana in Algeri van Gioachino Rossini.
‘De grootste les die ik heb geleerd in deze masterclass van Joyce DiDonato? Ze zei op een gegeven moment: “gewoon je mond houden en zingen”’, zegt Rochell. Het is een instelling waar ze wat aan kan hebben. ‘Want soms speelt er zich in je hoofd een waanzinnig proces af. Dat is een gevecht. Soms moet je gewoon je mond houden en zingen.’
Q&A Joyce DiDonato
Tot slot was er een Q&A met Joyce DiDonato. Aan een componist in de zaal geeft DiDonato het advies: ‘Vraag je eerst af: wat wil je dat het publiek voelt aan het eind van het stuk?’ Ze vertelt dat ze op die manier haar concerten samenstelt. ‘Hoe wil ik dat mensen het theater uit lopen? Wat moeten ze mee naar huis nemen? Ik wil je aan het denken zetten.’
DiDonato gelooft dat klassieke muziek de wereld kan veranderen. ‘Het zal mensenlevens veranderen en je moet weten dat je die kracht hebt.’
Ben je geïnteresseerd in de Dutch National Opera Academy? Ga voor informatie over de opleiding naar de website van DNOA of bekijk de agenda voor de aankomende voorstellingen.