Sara - "Ik verken mijn stem op nieuwe manieren"

Sara de Los Campos, afkomstig uit Uruguay, besloot haar passie voor klassieke zang na te streven door te gaan studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Nu in haar tweede jaar van haar bacheloropleiding, vult ze elk vrij moment met cursussen en projecten die ze zowel fascinerend als zinvol vindt. In dit interview deelt ze haar reis met ons.

"Muziek is diepgeworteld in de cultuur van Uruguay. Volksmuziek en popmuziek zijn daar een onderdeel van het dagelijks leven. Mijn beslissing om klassieke muziek te studeren was misschien niet de meest conventionele keuze, maar mijn familie steunde me volledig. Ik maakte voor het eerst kennis met klassieke zang toen mijn muziekschool, waar ik pianoles kreeg, audities hield voor een kinderopera. Ik deed auditie en kreeg een kleine rol. Dat was mijn eerste kennismaking met klassieke muziek en opera."

Ik heb een gevarieerd stembereik en zing graag verschillende genres, niet alleen opera. Ik ontdekte mijn liefde voor oude muziek tijdens mijn studie in Nederland. Naast klassieke muziek volg ik ook een minor oude muziek", aldus Sara.

"Ik verken mijn stem op nieuwe manieren."
Sara merkt op dat het cursusaanbod aan het Koninklijk Conservatorium vrij breed is. "Ik kan mijn studie aanpassen met verschillende keuzevakken, van vroege polyfonie tot jazzkoor. Zelfs binnen het kerncurriculum is er een breed scala aan onderwerpen, waardoor ik vaardigheden heb geleerd waarvan ik nooit had gedacht dat ik die nodig zou hebben als klassieke zangeres."

Dit jaar neemt Sara deel aan een project genaamd "the vocal project," waarbij ze werkt met componisten in hun eerste jaar. "Het is een geweldige ervaring omdat ik gekoppeld ben aan een medestudent die zich bezighoudt met improvisatie en vocale effecten. Daardoor verken ik mijn stem op nieuwe manieren."

Artistieke ontwikkeling
Sara benadrukt ook de voordelen van het werken met studenten van verschillende afdelingen. "De interactie met studenten van andere afdelingen is van groot belang geweest voor mijn artistieke ontwikkeling. In mijn lessen zitten bijvoorbeeld klassieke, oude muziek en jazz zangers, waardoor ik een diverse groep mensen kan ontmoeten en van hen kan leren. De school organiseert ook unieke projecten, zoals het Monteverdi-jazzproject vorig jaar, waarbij we madrigalen en hedendaagse muziek zongen met verschillende zangers. Dat is een van de dingen waarmee het Koninklijk Conservatorium zich onderscheidt."

Sterke gemeenschap
Ze merkt ook op dat het conservatorium een sterk gemeenschapsgevoel heeft en dat je dat voelt als je er eenmaal bent. "Voor het eerst naar een nieuw continent verhuizen kan een beetje desoriënterend zijn, maar ik geloof dat iedereen iemand kan vinden om te vertrouwen en in vertrouwen te nemen. Voor mij was die persoon Amand Hekkers, mijn hoofdvakdocent. Nog voor ik auditie deed, nam hij de tijd om al mijn vragen over mijn studie en het land te beantwoorden. Ik ben hem ongelooflijk dankbaar dat hij me vanaf het begin welkom heeft laten voelen. Nu ik zijn leerling ben, steunt hij mij als zanger en helpt hij mij met mijn techniek."

Veelzijdigheid
"Sinds ik in Den Haag ben gaan studeren, zijn mijn ideeën en visies voor de toekomst beter gedefinieerd en duidelijker geworden. Daardoor begrijp ik beter welke mogelijkheden ik heb."

Ze voegt eraan toe dat veelzijdigheid de sleutel is om in de huidige klassieke muziekindustrie je brood te verdienen en artistieke vrijheid te hebben. "Het conservatorium legt sterk de nadruk op de praktische aspecten van het opbouwen van een carrière. In de professionele integratiecursussen leren we hoe we een sterk CV schrijven en een professioneel netwerk opbouwen."

Je eigen geluid vinden
"We hebben les met de hele zangafdeling, wat bijzonder is omdat we alle vocalisten uit verschillende jaren goed leren kennen. Daarnaast legt de afdeling veel nadruk op ons welzijn, zowel fysiek als mentaal."

Ze vertelt ook hoe het conservatorium het welzijn van de student ondersteunt met middelen als tutoren, counselors en psychologen. "De zangafdeling moedigt ons aan om ons eigen geluid te vinden, en is daardoor minder competitief dan sommige andere afdelingen. Audities voor projecten zijn gebaseerd op het vinden van de beste stem voor het project in plaats van competitie tussen studenten. Ik ontdek nog steeds mijn authentieke geluid en bouw aan een solide techniek terwijl ik verschillende zangstijlen verken."

Authenticiteit is de sleutel
"Ik heb geleerd dat authentiek blijven in mijn artistieke ontwikkeling cruciaal is voor succes en geluk. Proberen anderen te imiteren leidt alleen maar tot falen. Ik moet mijn persoonlijke en artistieke achtergrond integreren, zelfs wanneer ik muziek van componisten als Händel interpreteer, omdat het een integraal onderdeel is van mijn muzikale expressie."

Geïnteresseerd? Lees op onze 'Apply now' pagina's meer over het Koninklijk Conservatorium.