Twee alumni van de Nationale Master Orkestdirectie zijn toegevoegd aan het artiestenbestand van Askonas Holt, een van de meest vooraanstaande kunstmanagementbedrijven ter wereld. Sasha Scolnik-Brower (afgestudeerd in 2023) schuift op naar het hoofdbestand en Sam Weller (afgestudeerd in 2022) voegt zich bij Askonas Holt als Conducting Fellow. De Nationale Master Orkestdirectie is een prestigieuze tweejarige masteropleiding die gezamenlijk wordt aangeboden door het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Sasha Scolnik-Brower
Sasha werd onlangs benoemd tot de inaugural Bernard Haitink Conducting Fellow bij het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Zijn activiteiten bij het BRSO begonnen vorige maand toen hij Sir Simon Rattle assisteerde in de Matthäus Passion na de zomerse festivaltournee van het orkest. In de loop van de komende twee seizoenen zal Sasha Sir Simon en een aantal gastdirigenten blijven assisteren, naast het begeleiden van het BRSO op tournee in Azië en het zelf dirigeren van concerten. Elders debuteerde Sasha onlangs met de Staatsoper Hamburg, het Radio Filharmonisch Orkest, Orchestre de Paris en het Residentie Orkest in samenwerking met de Dutch National Opera Academy. Binnenkort maakt hij zijn debuut met het National Symphony Orchestra of Ireland.
Sam Weller
De nieuwe Askonas Holt Fellow Sam Weller werd onlangs aangekondigd als een van de zes winnaars van de International Conducting Competition Rotterdam. Om die reden zal hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Klangforum Wien en het Orkest van de Achttiende Eeuw dirigeren. In het nieuwe jaar debuteert Sam met het Radio Filharmonisch Orkest in concerten in Het Concertgebouw Amsterdam en TivoliVredenburg, evenals met PhilZuid voor het kerstgala en het Noord Nederlands Orkest voor het Zwanenmeer. Hij is ook de oprichter en artistiek directeur van Ensemble Apex, dat dit jaar het Apex Festival lanceerde met steun van de Australische regering. Limelight magazine roemde het optreden van Sam:
'Weller’s passion as a conductor is so much fun to watch. All emotion on display in his gestures. He makes it easy to trace the way in which maestro and orchestra feed off the other’s energy.'