Lichaam en geest in balans: Fiona Tree over Alexander Techniek

22 april 2024

Alexander Techniek is een methode die musici, artiesten, en iedereen die op zoek is naar meer welzijn, helpt om de natuurlijke balans en coördinatie te herontdekken. In dit interview vertelt Fiona Tree, ervaren docent Alexander Techniek aan het Koninklijk Conservatorium, over haar aanpak voor studenten.

What is Alexander Techniek?

'Alexander Techniek helpt mensen om hun natuurlijke balans en coördinatie terug te krijgen. Door het ontrafelen van spannings- en stresspatronen, die vaak de vrijheid van adem belemmeren, stellen we studenten in staat om zichzelf vrijer uit te drukken en hun podiumpresentatie te verbeteren.

Door zelfobservatie leren studenten ingesleten stresspatronen herkennen. We bieden hen hulpmiddelen om deze patronen te doorbreken. Hiermee wordt podiumangst verminderd, en voelen studenten zich meer op hun gemak. Daarnaast geven we de studenten fundamentele kennis over hoe het lichaam werkt en hoe het optimaal kan functioneren.'

Innovaties tijdens de pandemie: handsfree lesgeven

'Tijdens de pandemie had ik het voorrecht om samen te werken met een groep docenten in de VS, onder leiding van Mio Morales. Mio's innovatieve handsfree benadering van lesgeven in Alexander Techniek intrigeerde me. Traditioneel bestaat Alexander Techniek uit hands-on begeleiding door de leraar, maar deze nieuwe methode stelt studenten in staat om zichzelf te corrigeren.

In plaats van fysieke aanraking begeleiden we studenten door een reeks oefeningen of 'etudes'. Met aandacht en bewustzijn ontdekken ze de oorsprong van stress, contractie en spanning. Tijdens dit proces bouwen ze geleidelijk hun zelfvertrouwen en kennis op, waardoor ze hun eigen (innerlijke) leraren kunnen worden.'

De hybride cursus op het Koninklijk Conservatorium

'Mijn cursus combineert traditionele Alexander Techniek met deze innovatieve benadering. Ongeveer een derde van de lessen wordt online gegeven.

Na 24 jaar lesgeven aan het Koninklijk Conservatorium heb ik opmerkelijke resultaten gezien. De cursus is altijd in ontwikkeling, en na drie tot vier jaar werken met deze nieuwe aanpak kan ik met een gerust hart zeggen dat dit een enorm effectieve en productieve impact heeft gehad op onze studenten. Ze leren meer, houden hun kennis beter vast en blijven de technieken toepassen lang nadat de cursus is afgelopen. Soms zie ik de invloed van de lessen terug op leuke of onverwachte manieren. Akiko Mik, een van mijn studenten, schreef een stuk voor 2 sopranen en 2 organisten en was geïnspireerd door een aantal concepten en ideeën die we samen hebben onderzocht tijdens de cursus van dit jaar. Het stuk werd onlangs uitgevoerd in het Orgelpark in Amsterdam, en tijdens het concert hoorde ik mijn eigen woorden terug: gezongen in concertvorm.'