Kunst is van onschatbare waarde voor de samenleving. Musici en dansers fungeren als culturele ambassadeurs die de collectieve emoties en ervaringen van de samenleving uitdrukken via hun kunst. Of het nu gaat om inspiratie, motivatie of ontroering, muziek en dans hebben de unieke kracht om mensen met verschillende achtergronden te verenigen en begrip tussen individuen te bevorderen.
Koninklijk Conservatorium Den Haag leidt musici en dansers op die hoge artistieke waarden weten te combineren met een open onderzoekende houding. Omdat kunst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, worden studenten aangespoord om zich bewust te zijn van maatschappelijke problemen en uitdagingen. Zo kunnen ze een waardevolle bijdrage leveren, bijvoorbeeld met participatieve, sociale activiteiten die veelal plaatsvinden buiten de muren van het conservatorium. Onze studenten zijn betrokken en reflectief, door middel van bijvoorbeeld concerten voor diverse publieksgroepen of samenwerkingen met verschillende groepen in de maatschappij.
Maatschappelijke betrokkenheid in ons curriculum
Hieronder vind je voorbeelden van activiteiten binnen ons curriculum die studenten aanmoedigen om buiten de muren van het conservatorium te treden en waardevolle verbindingen te maken met de stad.
De ruim 100 tweedejaars bachelorstudenten van de verschillende afdelingen binnen het conservatorium beginnen hun studiejaar met het Entrepreneurial Bootcamp: Explore New Playgrounds. Tijdens deze projectweek in samenwerking met Theater De Regentes onderzoeken ze in kleine teams hoe muziek van betekenis kan zijn in de samenleving. De studenten creëren binnen vier dagen muzikale voorstellingen, workshops of interventies op bijzondere locaties in stadsdeel Segbroek.
Studenten creëren performances voor o.a. bezoekers van begraafplaats Oud Eik & Duinen, bewoners van het Weigeliaplein die vechten voor het behoud van hun woningen, politiebureau Segbroek, de Pakistaanse moslimgemeenschap van moskee Minhaj-ul-Quran, migranten in bibliotheek Segbroek en bewoners van verzorgingstehuis Jonker Frans. Het komt vaak voor dat studenten worden gevraagd om samenwerkingen met de verschillende organisaties voort te zetten of op te treden in de reguliere programmering van Theater De Regentes. Om een indruk te krijgen, zie hieronder een video van dit project.
Alle bachelorstudenten van het Koninklijk Conservatorium volgen in hun tweede en derde studiejaar gedurende anderhalf jaar een studieprogramma Educational Skills. Ze maken kennis met en doen ervaring op in muziekeducatie in de breedste zin van het woord.
Studenten leren over verschillende aspecten van lesgeven, maar doen ook praktische opdrachten zoals het bezoeken van activiteiten in het werkveld. Bijvoorbeeld een repetitie van een leerorkest waar kinderen uit krachtwijken aan deelnemen, een repetitie van een seniorenband, een ckv-activiteit op een middelbare school of een instrumentale les op een muziekschool. Door deze werkveldbezoeken komen studenten in aanraking met meerdere manieren van muziek maken en diverse publieksgroepen, en ontdekken ze nieuwe muzikale mogelijkheden.
In het laatste deel van Educational Skills doen de studenten een stage waarin ze een semester lang lesgeven op hun eigen instrument aan een 'pedagogische leerling'. De lessen zijn gratis voor de pedagogische leerlingen. Hierdoor draagt het Koninklijk Conservatorium bij aan het toegankelijk maken van muzieklessen voor iedereen.
Meer informatie over de pedagogische lessen.
Vanuit de opleiding Docent Muziek leveren we een bijdrage aan maatschappelijke verbinding door stages op scholen. Deze stages bieden de studenten een bijzondere ervaring en brengen muziek naar diverse groepen. Bijzondere stageplekken zijn er:
- voor een student bij voorschoolse muziek- en taalles aan peuters (Oranje Nassauschool Den Haag)
- voor twee studenten bij educatief project ‘Ontdek het Orkest’ van het Residentie Orkest/The Residents. Kinderen in krachtwijken krijgen via dit project de kans om een instrument te leren bespelen.
Meer informatie over de studie Docent Muziek.
In het master curriculum krijgen studenten de kans om een Master Project te ontwikkelen dat gericht is op de toekomst van de student. Het Master Project omvat drie domeinen: artistic development, research en professional integration. Naast lessen in het hoofdvak (instrument/zang/compositie/art of sound) doen studenten onderzoek in een onderwerp naar keuze. Ook ontwerpen en initiëren studenten een eigen professionele activiteit buiten de muren van het conservatorium. Al deze elementen en activiteiten komen samen in het Master Project.
Een aantal van deze huidige en voltooide Master Projecten zijn gericht op maatschappelijke betrokkenheid. Voorbeelden zijn muziektheater voor families; muziek in verzorgingshuizen; sociale interventies om kinderen van alle achtergronden te bereiken met muziek; optredens organiseren met en voor mensen met een mentale, fysieke of andersoortige uitdaging (bijvoorbeeld blinde musici); concertthema’s als sociale onrechtvaardigheid; nieuwe festivals organiseren op nieuwe plekken, zoals in de Spaanse natuur; percussie gebruiken om milieubewustzijn te promoten.
Het Koninklijk Conservatorium biedt al sinds 2008 de Masteropleiding New Audiences and Innovative Practice (NAIP) aan. Deze opleiding biedt toekomstige professionele musici de kennis en vaardigheden om artistiek flexibele beoefenaars te worden die zich kunnen aanpassen aan een breed scala van maatschappelijke contexten, door middel van experiment en onderzoek.
De ondernemende NAIP studenten vullen een aanzienlijk deel van het curriculum zelf in, afhankelijk van hun ambities en behoeftes. Alle studenten leren creatieve projecten te ontwikkelen en te leiden in diverse artistieke, maatschappelijke en sector-overschrijdende omgevingen. Zij volgen praktijkgerichte vakken zoals Performance & Communication, Collaborative Practice en Socially Engaged Artistic Practice.
Tijdens de master Sonologie werken studenten aan individuele onderzoeksprojecten. Huidige en recente projecten omvatten maatschappelijke onderwerpen zoals:
- de abstracte kwaliteiten en sociaal-culturele dimensie van muziek.
- het verkennen van herdenkingspraktijken via auditieve ervaring en daarmee een geluidswerk te creëren dat communiceert met de menselijke perceptie en omgeving, met als doel om de collectieve herinnering makkelijker te maken door middel van luisteren en geluid te maken.
- de ontwikkeling van een muzikale taal en een compositorische aanpak, bedoeld als instrumenten voor kritische reflectie over actuele kwesties.
Koninklijk Conservatorium Dans organiseert regelmatig kennismakingsdagen voor kinderen van 7 t/m 12 jaar zoals de Leerlingendag en de Jongensdag. Deze dagen zijn bedoeld voor zowel kinderen die het liefst de hele dag dansen als voor kinderen die nog niets van dans weten. Op deze wijze kunnen ze ervaren hoe het is om dansleerling te zijn op het Koninklijk Conservatorium. Danservaring is niet vereist, iedereen is welkom! Wat voorop staat is plezier in bewegen en ervaren hoe het is om op het podium te staan.
Binnen het curriculum zijn meerdere vakken te kiezen die studenten de kans geven deel te nemen aan diverse maatschappelijke projecten. Voor meer informatie, zie hiernaast.
Maatschappelijke betrokkenheid in connectie met Den Haag
Het Koninklijk Conservatorium heeft een directe connectie met Den Haag, een stad waar kunst en cultuur bloeien. Als internationaal conservatorium verwelkomen we studenten van over de hele wereld. Bovendien zijn we trots op het initiatief IN.TUNE, de eerste European University Alliance voor muziek en kunst. Samen met andere Europese conservatoria zetten we ons in voor sociaal geëngageerde praktijken en onderzoek. Onze gezamenlijke intensieve trainingen stellen studenten in staat om hun creatieve werk te gebruiken als een middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken – een ‘service to society’.
Samenwerking met het Residentie Orkest
Het Koninklijk Conservatorium heeft een zeer waardevolle samenwerking met het Residentie Orkest, een van onze partners in Amare.
Onze masterstudenten kunnen kiezen voor de masterspecialisatie Orkestmaster waarbij ze deelnemen aan repetities en concerten van het orkest. Het Residentie Orkest staat erom bekend een orkest van en voor Den Haag te zijn en organiseert vele activiteiten en events voor de inwoners van Den Haag en omstreken. Bijvoorbeeld muzikale cross-over-projecten en educatieve activiteiten op scholen en in theaters.
In het One Minute Symphony project gaan compositiestudenten de straat op om contact te maken met een bewoner van een wijk in Den Haag. Deze ontmoeting is ter inspiratie voor de student, om een symfonie van één minuut te componeren, geschreven voor de bezetting waarin het orkest die week speelt. Voorafgaand aan de Symphonic Friday concerten wordt deze One Minute Symphony uitgevoerd. Een boeiend project voor componist, dirigent, musici én voor de bezoekers. Voor meer informatie over deze samenwerking, zie de RO website.
Om muziek voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken staat onze agenda vol met concerten en workshops, zowel binnen de muren van het conservatorium als daarbuiten.