Corona virus en reactie van het Koninklijk Conservatorium

Uitzondering avondklok voor praktijkonderwijs in het HBO

Tot en met 15 maart 2021 vinden er geen fysieke onderwijsactiviteiten plaats bij hogescholen en universiteiten en is er sprake van afstandsonderwijs. Hierop geldt momenteel al een uitzondering voor het praktijk gebonden onderwijs aan de Hogeschool der Kunsten. Per 3 maart 2021 geldt op deze basis ook een uitzondering voor de avondklok, waardoor studenten en docenten ook in de avond onderwijs kunnen aanbieden aan de Juliana van Stolberglaan.

Medewerkers van de Hogeschool der Kunsten Den Haag mogen reizen tijdens de avondklok met een ‘Werkgeversverklaring’ van de HdK.

  1. Vul de zogeheten 'eigen verklaring' in en draag deze bij je als je reist. Je mag het reeds ingevulde formulier in geprinte of digitale vorm (via laptop of mobiele telefoon) laten zien, mocht je ernaar worden gevraagd.
    1. Selecteer onder paragraaf 2 de optie: “Ik ben onderweg van of naar een praktijkles voor mijn opleiding op het voortgezet onderwijs (vo), voortgezet speciaal onderwijs (vso), mbo, hbo of wo en kan dit aantonen.
    2. Via deze link kun je een brief downloaden van de Hogeschool der Kunsten die aangeeft dat je reist om deel te nemen aan praktijkonderwijs binnen het HBO, wat als uitzondering geldt op de avondklok vanaf 3 maart 2021. Deze brief draag je uitgeprint of digitaal bij je, omdat het niet altijd mogelijk is via Asimut aan te tonen dat je gericht naar een les of repetitie reist (bijvoorbeeld als je samenspeelt met iemand die de Asimut reservering op zijn of haar naam heeft staan).
  2. Draag je studentenpas bij je, zodat je kunt aantonen dat je studeert bij de Hogeschool der Kunsten Den Haag.
  3. Draag een identificatiebewijs bij je, te weten een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

* Met bovenstaande stappen kun je reizen van en naar de Juliana van Stolberglaan, tijdens de avondklok. Mocht je onverhoopt toch een berisping of boete ontvangen van politie of boa's, dan vragen we je contact op te nemen je afdelingshoofd of coördinator, zodat we je kunnen ondersteunen en alsnog een persoonlijke verklaring kunnen opstellen waarmee we eventueel bezwaar kunnen aantekenen.

  1. Vraag een ‘Werkgeversverklaring’ aan via je afdelingshoofd of coördinator en draag deze bij je als je reist. Je mag het reeds ingevulde formulier in geprinte of digitale vorm (laptop of mobiele telefoon) laten zien, mocht je ernaar worden gevraagd. Deze 'werkgeversverlaring' wordt alleen uitgegeven aan docenten en medewerkers in loondienst.

    ZZP-ers kunnen zelfstandig de standaard werkgeversverklaring van de Rijksoverheid invullen en bij zich dragen (en vullen daarbij de gegevens van eigen bedrijf in).
  2. Vul de zogeheten 'eigen verklaring' in en draag deze bij je als je reist. Je mag het reeds ingevulde formulier in geprinte of digitale vorm (via laptop of mobiele telefoon) laten zien, mocht je ernaar worden gevraagd.
    1. Selecteer onder paragraaf 2 de optie: “Ik moet werken en heb de Werkgeversverklaring Avondklok bij me."
    2. Via deze link kun je een brief downloaden van de Hogeschool der Kunsten die aangeeft dat je reist om deel te nemen aan praktijkonderwijs binnen het HBO, wat als uitzondering geldt op de avondklok vanaf 3 maart 2021. Deze brief draag je uitgeprint of digitaal bij je, omdat de uitzondering nog niet door de Rijksoverheid is opgenomen in bovengenoemde ‘eigen verklaring’.
  3. Draag een identificatiebewijs bij je, te weten een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

* Met bovenstaande stappen kun je reizen van en naar de Juliana van Stolberglaan, tijdens de avondklok. Mocht je onverhoopt toch een berisping of boete ontvangen van politie of boa's, dan vragen we je contact op te nemen je afdelingshoofd of coördinator, zodat we je kunnen ondersteunen en alsnog een persoonlijke verklaring kunnen opstellen waarmee we eventueel bezwaar kunnen aantekenen.


Overgangstentamens en eindpresentaties

We ontvangen vragen over de gang van zaken rond de (eind)presentaties aan het eind van dit studiejaar. Hoewel we blij zijn dat er een uitzonderingspositie is voor het praktijkgericht onderwijs, waardoor we de (eind)presentaties live mogen organiseren, zijn we ons er ook van bewust dat de eerder gecommuniceerde beperkingen (zoals het maximum aantal deelnemers per presentatie) bij sommigen tot teleurstelling hebben geleid. Er zijn daarom naar aanleiding van vragen en opmerkingen een aantal nadere details afgesproken, waarmee je je (eind)presentatie verder vorm kunt geven. Hieronder de belangrijkste bekende én nieuwe regels op een rijtje.

  • Alle presentaties vinden live plaats. Per presentatie mogen maximaal 5 studenten optreden. Publiek kan niet in de zaal aanwezig zijn, maar heeft wel de mogelijkheid de presentatie via live-stream te volgen.
  • Bij de eindpresentaties Bachelor Muziek en Master Muziek bestaat de mogelijkheid tot 25% van de examenduur middels een opname in te dienen (meer informatie over de examenduur is te vinden in de curriculum handboeken). Deze opname moet zijn gemaakt na 1 september 2020. De opname mag met andere musici zijn gemaakt dan met de musici die tijdens de live eindpresentatie optreden.
  • Als de opname op het conservatorium wordt gemaakt, dan geldt ook voor de opname de regel dat maximaal 5 musici deelnemen. Bij externe opnames mag met een grotere groep musici worden gewerkt mits de Covid-19-regels (bijvoorbeeld 1.5 meter afstand, etc.) worden aangehouden.
  • Een commissie der examinatoren zal de presentaties beoordelen, maar kan in de meeste gevallen niet in zijn geheel bij de live-presentaties aanwezig zijn. Indien mogelijk zijn er maximaal drie docenten in de zaal bij de presentatie aanwezig, de andere examinatoren maken gebruik van de live-stream. De voorzitter van de commissie der examinatoren is niet bij de live-presentatie in de zaal aanwezig, maar zal de live-stream wel bekijken en het gesprek van de commissie op een later tijdstip voorzitten. Dit gesprek zal op een later tijdstip plaats vinden en apart worden ingepland, omdat direct na de presentaties docenten zich veelal op verschillende locaties zullen bevinden.
  • Mocht je door ernstige medische of persoonlijke omstandigheden langdurig in het buitenland moeten verblijven, meld dit dan aan het hoofd van je afdeling, die advies zal inwinnen bij de studentendecaan. Op basis van dit advies zal je afdeling laten weten of je in plaats van een live presentatie een opname kunt indienen.
  • Voor het maken van opnamen kan je geschikte ruimtes op het conservatorium te reserveren en daartoe opnameapparatuur lenen bij de EWP door dit tijdig aan te vragen via ewp@koncon.nl. Het is ook mogelijk opnameapparatuur te lenen voor een opname buiten het conservatorium. Het conservatorium kan helaas niet ondersteunen bij het maken van de opnames en opnameapparatuur is beperkt beschikbaar.

Reis je vanuit het buitenland?

  • Controleer dan deze checklist. Op de website van de Rijksoverheid vind je alle relevante informatie over de verplichte quarantaine bij aankomst in Nederland.
  • Studenten die op reis gaan of terugkeren uit het buitenland vragen we contact op te nemen met hun afdelingshoofd of coördinator.
  • Docenten die vanwege reisbeperkingen, quarantainevoorschriften of (bijvoorbeeld) een kwetsbare gezondheid fysiek niet aanwezig kunnen zijn in de gebouwen van het Koninklijk Conservatorium, vragen we contact op te nemen met hun afdelingshoofd of coördinator.

Informatie over testen en quarantaine


UPDATE maandag 15 februari 13.00 uur

  • Het tweede weekend van de voorjaarsvakantie (27 en 28 februari) is het KC geopend volgens de gebruikelijke openingstijden in de weekenden, bekijk ook www.koncon.nl/contact;
  • Vanaf 1 maart gaat de maximale groepsgrootte van 4 (plus een docent) naar 5 (plus een docent). Voor een klein aantal groepslessen zal een uitzondering worden gemaakt, waardoor, als dat verantwoord kan, de groepsgrootte naar boven kan worden uitgebreid. Het Hoofd en/of Coördinator van de afdeling zal de betrokken studenten hierover inlichten. Zowel praktijklessen als een aantal theorielessen (die immers ook praktijkelementen bevatten) zullen hierdoor weer live kunnen plaatsvinden;
  • Een aantal belangrijke projecten zullen doorgang kunnen vinden, zij het meestal op aangepaste wijze en soms op andere locaties. Hierover worden studenten en docenten door het Hoofd en/of Coördinator van hun afdeling ingelicht;
  • Alle overgangstentamens en eindpresentaties, die meerendeel vanaf mei gepland staan, vinden live plaats. De maximale groepsgrootte van de studenten / deelnemers is 5 voor de hele presentatie (niet per compositie). De commissie der examinatoren bestaat bij voorkeur uit 2, eventueel 3 aanwezige examinatoren. De rest van de commissie, en de genodigden, kunnen het examen via een livestream volgen. De feedback op de examens zal enige tijd na het optreden plaatsvinden;
  • Vanaf 1 maart kunnen docenten vanuit de aangrenzende gebieden in Duitsland en België weer live komen lesgeven. Ook een aantal docenten uit andere landen kunnen, onder strikte naleving van de eerder vastgestelde voorwaarden, weer op het KC komen lesgeven. Ook hier zal het Hoofd/de Coördinator, na een beslissing van de Directie, de afspraken kunnen maken en communiceren;
  • Vanaf 1 maart zal ook de kantine weer geopend zijn zoals voor de lock down;

UPDATE vrijdag 22 januari 13.00 uur

  • Bij het betreden van of verplaatsen binnen onze gebouwen dien je een mondkapje te dragen. Als je eenmaal zit of speelt / zingt in een van de kamers / studio's / zalen, kun je het masker afzetten.
  • De gebouwen op de 3 locaties sluiten om 19:30 uur. Actuele openingstijden kan je vinden via www.koncon.nl/contact;
  • De ’s avonds geplande tentamens worden verplaatst naar een tijd voordat de avondklok ingaat;
  • De groepslessen die ’s avonds zijn gepland worden, als dat maar enigszins mogelijk is, online aangeboden;
  • Individuele lessen die na 19:15 uur stonden gepland worden verwijderd. We vragen studenten en docenten hiervoor nieuwe afspraken te plannen;
  • Het onderwijs en de zelfstudie kunnen binnen deze nieuwe openingstijden plaatsvinden zoals in de afgelopen weken: zelfstudie, 1 op 1 lessen, pianocoachlessen, groepslessen en groepsrepetities tot max 4 studenten. Eventuele dringende uitzonderingen hierop moeten vooraf door de directie zijn goedgekeurd;
  • Voor calamiteiten die aanwezigheid tijdens de avondklok vereist stelt het Koninklijk Conservatorium voor de medewerkers van de facilitaire dienst de noodzakelijke werkgeversverklaring op. Deze wordt via het directiesecretariaat verkregen;
    • Er is een Student Buddy Platform geïntroduceerd om studenten te helpen verbonden te blijven. Bezoek www.koncon.nl/buddy als je interesse hebt om deel te nemen.
    • De EWP en Bibliotheek zijn geopend vanaf maandag 18 januari.

Contact

Houd je koncon e-mailadres in de gaten voor persoonlijke updates door directeur Henk van der Meulen, waarvan de hoofdlijnen ook op deze webpagina worden gedeeld. Tevens worden veel gestelde vragen onderaan deze pagina beantwoord en regelmatig aangevuld.

Afstemming over de inhoud van de lessen vindt direct plaats met docenten en je afdelingshoofd of coördinator, wiens contactgegevens je vindt op deze pagina.

E-learning
Docenten, studenten en leerlingen kunnen nu de website www.koncon.nl/e-learning bezoeken, voor ondersteuning bij het geven en volgen van online lessen.

ICT
Vragen over ICT graag richten aan ICT@hdkdenhaag.nl. Wees je bewust van de werkdruk die momenteel bij dit team ontstaat. Bezoek start.hdk.nl voor een overzicht van de digitale platformen die bij het Koninklijk Conservatorium in gebruik zijn. Via portal.office.com kan je direct met je @koncon.nl account inloggen in Microsoft Teams.

Education Service Center
De balie van het Education Service Centre (ESC) is elke maandag en donderdag geopend van 09.00 uur tot 13.00 uur.

Je kunt ons doordeweeks per e-mail bereiken van 08.30 uur tot 17.00 uur, via onderstaande e-mailadressen. Wij bieden je (ook) de mogelijkheid om een ​​afspraak in te plannen, of via chat of videocall persoonlijk met onze medewerkers te praten.

Algemeen - Vragen en antwoorden

De actuele openingstijden van het Koninklijk Conservatorium, Prins27 en MOOOF vind je via deze link.

De Taskforce van het KC en de School voor Jong Talent komt regelmatig bij elkaar om de situatie te volgen en indien nodig nieuwe beslissingen te nemen. Via koncon.nl/corona houden we iedereen op de hoogte en voegen we Frequently Asked Questions (FAQ's) toe. Ouders van leerlingen van de School voor Jong Talent zullen, indien er nieuwe ontwikkelingen zijn, tevens via de mail bericht krijgen van de schooldirectie.

(lichte) gezondheidsklachten, dan is het advies:

  1. Blijf thuis, en reis niet als je ziek bent. Laat je testen.
  2. Medewerkers melden zich ziek bij hun leidinggevende en P&O via hr@hdkdenhaag.nl.
  3. Studenten melden zich ziek bij hun afdelingshoofd of coördinator.

Als de klachten verergeren, met name luchtwegklachten:

  • Neem eerst telefonisch contact op met je huisarts en vertel over je recente reis en je symptomen. Vermijd contact met anderen.
  • Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.
  • Voor algemene vragen over corona bel je met het gratis landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1351.
  • Wil je getest worden, bel dan met 0800 - 1202.
  • Bij spoed in avond, nacht of weekend: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 346 9669

Informatie over het Nederlandse vaccinatieprogramma kun je vinden op de website van de Nederlandse overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie

Students - FAQ Travel and quarantine

You can find locations abroad where you can get these tests done via this Dutch government website.

For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

On the website of the Immigration and Naturalisation Service (IND), you can find a special web page with Frequently Asked Questions. Or contact our International Students Adviser.

Studenten - Vragen en antwoorden

In dit geval kan je de lessen zoveel mogelijk online volgen. Je krijgt in principe geen collegegeld terug.

Je kunt met de lessen beginnen zodra je naar Nederland kunt komen. De lessen kun je in eerste instantie zoveel mogelijk online volgen.

Je plek blijft niet gereserveerd, je zult opnieuw toelatingsexamen moeten doen.

Alle informatie over het voldoen aan de Engelse taaltest vind je hier.

Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vind je een speciale webpagina met veelgestelde vragen.

Zet je studie zoveel mogelijk online voort en laat je via je gemeente niet uitschrijven uit de Basis Registratie Personen (BRP)!

Heb je een Nederlandse verblijfsvergunning voor studie en heb je je al laten uitschrijven uit de BRP: geef dit z.s.m. door aan de International Students Adviser. Hij kan je tijdelijke vertrek naar het buitenland vanwege de Coronacrisis melden bij de IND, om te voorkomen dat je verblijfsvergunning wordt ingetrokken door de IND.

Contactgegevens van ambassades en consulaten in Nederland zijn te vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Voor formele communicatie en de communicatie vanuit de afdelingen en docenten gebruikt het Koninklijk Conservatorium je @koncon.nl account.

Soms zien we dat @koncon.nl e-mailadressen worden doorgestuurd naar een persoonlijk e-mail adres dat niet meer geldig of vol is, of het @koncon.nl account als Spam markeert. Mogelijk mis je daardoor vitale informatie, nog relevanter vanwege de huidige corona crisis (COVID-19).

We willen je vragen actief je @koncon.nl account in de gaten te houden, wat kan via outlook.office.com/mail. En er voor te zorgen dat er voldoende ruimte is in dit account, dus oude berichten op te ruimen.

Je e-mailadres bestaat uit [studentnummer]@koncon.nl. Mocht je je wachtwoord vergeten zijn, bezoek dan de webpagina start.hdk.nl en klik op de optie ‘reset password’. Werkt dit voor jou niet, neem dan contact op met ICT@hdkdenhaag.nl.

Het KC adviseert je onderstaande websites te raadplegen als je de laatste ontwikkelingen wilt volgen:

De studentendecaan Elke de Roos biedt op het intranet informatie over hoe je in Nederland een huisarts vindt.

Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.

Ook kan je bij spoed in avonden en weekenden bij de huisartsenpost terecht: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 - 346 9669

Voor het bezoeken van een huisarts zal je verzekerd moeten zijn. Via de volgende links vind je organisaties waar je je direct online kunt verzekeren, of zoek contact met International Students Adviser, Eugène Eijken:

Vanwege de annulering van talrijke concerten en andere muzikale/culturele activiteiten, kunnen inzendingen voor CDO punten voor onvoltooide projecten van geval tot geval worden geaccepteerd (bijvoorbeeld als repetities of voorbereidingen voor een bepaalde activiteit al hebben plaatsgevonden). Voor vragen kun je contact opnemen met Dominy Clements via CDO@koncon.nl.

In studiejaar 2019-2020 heeft het KC ondanks de Corona crisis zoveel mogelijk het onderwijs en de tentaminering doorgang laten vinden (in alternatieve vormen). Universiteiten en hogescholen gaven eerstejaarsstudenten die door de coronamaatregelen studievertraging opliepen en als gevolg daarvan de norm van het bindend studieadvies (bsa) in het studiejaar 2019-2020 niet haalden, de mogelijkheid de bsa-norm te halen in hun volgende studiejaar (2020-2021). Voor B1 studenten uit 2019-2020 geldt bij het KC een BSA norm van 45 ECTS die aan het einde van het huidige collegejaar minimaal behaald moet zijn om de studie te mogen vervolgen.

Ook dit collegejaar geven Hogescholen vanwege de coronacrisis voor eerstejaarsstudenten die studievertraging oplopen en daardoor de norm van het BSA in het studiejaar 2020-2021 niet halen, de mogelijkheid de bsa-norm te halen in het volgend studiejaar (2021-2022). Bij het KC betekent dit dat de huidige B1 studenten uiterlijk 31 augustus 2022 de norm van 50 ECTS moeten hebben behaald om hun studie aan het KC voort te zetten.

Uiteraard worden eventuele persoonlijke omstandigheden die gevolgen hebben voor je studievoortgang mogelijk meegewogen. Neem in geval van nieuwe studievertraging altijd contact op met de studentendecaan. Je kunt haar ook raadplegen als je vragen hebt over het BSA.

Docenten en stafmedewerkers - Vragen en antwoorden

Een bureaustoel of beeldscherm op de goede hoogte, het zijn dingen die thuis niet altijd vanzelfsprekend zijn. Toch is het belangrijk om ook tijdens het thuiswerken een goede werkomgeving te creëren.

Je werkplek goed instellen kan met deze adviezen. Tips die ook van pas komen als je weer vanuit het Koninklijk Conservatorium kunt werken.

Afwisseling
Het is voor zowel je productiviteit als je lichaam belangrijk om niet te lang aaneengesloten te werken. Afwisseling kan op verschillende manieren: afwisseling van werkhouding, werktaken, regelmatig even wegkijken van het beeldscherm, nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden). Gebruik maken van pauzesoftware kan hierbij helpen.

Muziek en klimaat
Onrustige muziek kan je concentratie verstoren, maar achtergrondmuziek kan je concentratie ook versterken. Zorg ook voor een goed klimaat in je huis. Het is individueel, maar rond de twintig graden is vaak een goede temperatuur. Je doet zittend werk waardoor je niet opwarmt, en dan moet het wel comfortabel zijn.

Sneltoetsen
Maak meer gebruik van Windows sneltoetsen, in plaats van de muis.

Beperkt het gebruik van tablet en smartphone
Zowel wat betreft totale duur per dag als de aaneengesloten duur. Voer taken die op een vaste werkplek gedaan kunnen worden daar ook uit. Wie met een laptop werkt, kan het beste een los toetsenbord en een losse muis gebruiken. Een andere tip is om hierbij je stoel goed aan te schuiven. Als je ver van je tafel of bureau zit, werk je met gestrekte armen. Dat geeft een hoge belasting voor je nek en schouders.

Overal een goede werkplek.
Zitten en het gebruik van beeldschermen komt vaak ook in privétijd voor. Daarbij gelden dezelfde risico’s. Het is dus ook na werktijd belangrijk af te wisselen en alert te zijn op signalen.

De salarisbetalingen voor de medewerkers in loondienst lopen geen gevaar en worden regulier uitbetaald.

We vragen Freelancers te overleggen met het hoofd van de afdeling waar ze voor werken, of en zo ja hoe het werk op afstand kan worden voortgezet. Wanneer het werk geheel of gedeeltelijk wordt voortgezet, dan kunnen de gewerkte uren op de gebruikelijke wijze worden gefactureerd.

Gemaakte afspraken over in- en uitdiensttreding, tijdelijke taakuitbreidingen, vergoedingen en aanpassingen in de jaartaak worden allemaal verwerkt.

De schriftelijke bevestiging van afspraken en arbeidsovereenkomsten kan echter vertraging oplopen. Medewerkers die dit betreft, worden hierover via email geïnformeerd.

Medewerkers die thuis werken hoeven zich niet ziek te melden wanneer er in een normale situatie geen aanleiding zou zijn om zich ziek te melden. ‘Echte’ ziekmeldingen worden gedaan met een email aan het afdelingshoofd en aan HR@hdkdenhaag.nl.

De geplande spreekuren bij de bedrijfsarts gaan gewoon door. Mocht je verkouden zijn, hoesten of koorts hebben, dan kan het spreekuurcontact worden omgezet in een telefonisch consult.

Wanneer een in de komende weken geplande vakantie is geannuleerd, kunnen de toegekende vakantie-uren worden teruggeboekt. Geef dit svp door aan je afdelingshoofd en aan P&O via HR@hdkdenhaag.nl.