Corona virus en reactie van het Koninklijk Conservatorium

Naar aanleiding van de persconferentie door minister-president Rutte worden lessen in de gebouwen hervat vanaf maandag 18 januari. Check onderstaande update voor meer informatie.


UPDATE Donderdag 14 Januari 08.00 uur

    • Vanaf maandag 18 januari kunnen alle ‘één op één’ lessen voor 75% in de gebouwen worden hervat, dus 3 van de 4 lessen kunnen live plaatsvinden en 1 zal online plaatsvinden;
    • Alle grootschalige projecten worden afgelast, tot minimaal 9 februari;
    • Alle groepslessen die vallen onder de verantwoordelijkheid van de afdeling Theorie blijven online tot minimaal 9 februari; dit geldt uiteraard ook voor alle groepslessen die voor dit studiejaar al in online format waren geroosterd;
    • Alle overige groepslessen zijn beperkt tot 4 studenten (exclusief 1 docent);
    • Groepen van maximaal 4 studenten kunnen samen repeteren in ruimtes die geschikt zijn voor 4 of meer personen;
    • De tussentijdse examens vinden plaats zoals gepland;
    • Vanaf maandag 18 januari keren de openingstijden van de Juliana van Stolberglaan weer terug naar de reguliere tijden (inclusief de bibliotheek Hetzelfde geldt voor MOOOF aan de Saturnusstraat 9. Prins27 is open van 9 uur tot 18 uur. Vind alle openingstijden via www.koncon.nl/contact;
    • De dansafdeling hervat de lessen volgens de regels van een bijgewerkt protocol;
    • Na overleg met het afdelingshoofd kunnen docenten indien nodig hun online lessen aanbieden vanuit de KC gebouw(en)’;
    • De catering blijft gesloten, tot in ieder geval 9 februari;
    • Er is een Student Buddy Platform geïntroduceerd om studenten te helpen verbonden te blijven. Bezoek www.koncon.nl/buddy als je interesse hebt om deel te nemen.
    • De EWP en Bibliotheek zijn geopend vanaf maandag 18 januari.

UPDATE 15 december 16.00 uur

Op dinsdag 14 december stelde minister-president Rutte een algehele lockdown in om de verspreiding van het corona virus tegen te gaan. De consequenties voor het Koninklijk Conservatorium zijn hieronder opgesomd:

  • Met ingang van woensdag 16 december t/m 18 januari zijn alle lessen online;
  • De in deze periode geplande projecten worden afgezegd, en wanneer mogelijk uitgesteld;
  • Het gebouw aan de Juliana van Stolberglaan is vanaf woensdag 16 december t/m 23 december en van 2 januari t/m 18 januari van 9:00 tot 16:30 uur slechts open voor individuele zelfstudie voor zowel musici als dansers;
  • Zij die persoonlijke bezittingen moeten ophalen kunnen dat doen d.m.v. een afspraak met de receptie via receptie@koncon.nl;
  • Vanaf morgen 16 december t/m 18 januari is Prins27 gesloten;
  • MOOOF is van 21 december t/m 18 januari gesloten;
  • Tussen 21 december en 18 januari vindt de verhuizing van MOOOF naar het vervangende gebouw aan de Saturnusstraat 9 plaats. Over de consequenties van deze verhuizing en de planning/roostering vanaf 19 januari stuurt het KC nog voor de kerst een separate mail;
  • De tentamens die vanaf 14 januari gepland zijn vinden in aangepaste vorm plaats, waarover binnenkort informatie volgt vanuit de afdeling;
  • De toetsen in het kader van de eindexamens havo en vwo van de School voor Jong Talent, die vanaf 11 januari worden gepland gaan wel door;
  • Voor noodgevallen of bijvoorbeeld in het geval van een uitgesteld eindexamen blijft de school toegankelijk;
  • Ondersteunende afdelingen, behalve de medewerkers die worden ingeroosterd bij de receptiebalie en zij die betrokken zijn bij de verhuizing van MOOOF naar de Saturnusstraat, werken in principe vanuit huis.
  • Voor aanwezigheid moet toestemming worden verleend door de directie en moet men zich vooraf aanmelden bij de receptie.
  • Reserveren van materialen bij de EWP is mogelijk via ewp@koncon.nl t/m vrijdag 18 december en vanaf maandag 4 januari.
  • Reserveren van materialen bij de Bibliotheek is mogelijk via library.kc@koncon.nl t/m vrijdag 18 december en vanaf maandag 4 januari.

    UPDATE 27 november 17.00 uur

    • Wat te doen als je klachten ontwikkelt, een huisgenoot wordt getest, of je kinderen een snotneus hebben? Bekijk dit overzicht voor alle scenario's.
    • Bij het betreden van of verplaatsen binnen onze gebouwen dien je een mondkapje te dragen. Als je eenmaal zit of speelt / zingt in een van de kamers / studio's / zalen, kun je het masker afzetten.
    • Studenten die reizen uit landen of regio's die door het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken als 'oranje' zijn gemarkeerd, wordt sterk aangeraden om zichzelf 10 dagen in quarantaine te plaatsen. Er gelden ook uitzonderingen, dus bekijk deze link voor een actueel overzicht van de huidige beperkingen. Studenten uit landen of regio's die met ‘rood’ zijn gemarkeerd, kunnen niet naar Nederland reizen. Om ervoor te zorgen dat het Koninklijk Conservatorium snel kan reageren op veranderend beleid en studenten die niet kunnen reizen of zelf in quarantaine moeten gaan kan bijstaan ​​met (tijdelijke) online alternatieven, vragen we studenten contact op te nemen met je afdelingshoofd of coördinator.
      Studenten die uit een regio of land komen met een zogenaamd ‘geel label’ dienen de lessen (offline en online) in Den Haag te volgen.
    • Docenten die niet fysiek in de gebouwen van het Koninklijk Conservatorium aanwezig kunnen zijn wegens reisbeperkingen, quarantaineregels of (bijvoorbeeld) fragiele gezondheid, vragen we contact op te nemen met het afdelingshoofd om de mogelijkheden te bespreken.

    Contact

    Houd je koncon e-mailadres in de gaten voor persoonlijke updates door directeur Henk van der Meulen, waarvan de hoofdlijnen ook op deze webpagina worden gedeeld. Tevens worden veel gestelde vragen onderaan deze pagina beantwoord en regelmatig aangevuld.

    Afstemming over de inhoud van de lessen vindt direct plaats met docenten en je afdelingshoofd of coördinator, wiens contactgegevens je vindt op deze pagina.

    E-learning
    Docenten, studenten en leerlingen kunnen nu de website www.koncon.nl/e-learning bezoeken, voor ondersteuning bij het geven en volgen van online lessen.

    ICT
    Vragen over ICT graag richten aan ICT@hdkdenhaag.nl. Wees je bewust van de werkdruk die momenteel bij dit team ontstaat. Bezoek start.hdk.nl voor een overzicht van de digitale platformen die bij het Koninklijk Conservatorium in gebruik zijn. Via portal.office.com kan je direct met je @koncon.nl account inloggen in Microsoft Teams.

    Education Service Center
    De balie van het Education Service Centre (ESC) is elke maandag en donderdag geopend van 09.00 uur tot 13.00 uur.

    Je kunt ons doordeweeks per e-mail bereiken van 08.30 uur tot 17.00 uur, via onderstaande e-mailadressen. Wij bieden je (ook) de mogelijkheid om een ​​afspraak in te plannen, of via chat of videocall persoonlijk met onze medewerkers te praten.

    Algemeen - Vragen en antwoorden

    De actuele openingstijden van het Koninklijk Conservatorium, Prins27 en MOOOF vind je via deze link.

    De Taskforce van het KC en de School voor Jong Talent komt regelmatig bij elkaar om de situatie te volgen en indien nodig nieuwe beslissingen te nemen. Via koncon.nl/corona houden we iedereen op de hoogte en voegen we Frequently Asked Questions (FAQ's) toe. Ouders van leerlingen van de School voor Jong Talent zullen, indien er nieuwe ontwikkelingen zijn, tevens via de mail bericht krijgen van de schooldirectie.

    (lichte) gezondheidsklachten, dan is het advies:

    1. Blijf thuis, en reis niet als je ziek bent. Laat je testen.
    2. Medewerkers melden zich ziek bij hun leidinggevende en P&O via hr@hdkdenhaag.nl.
    3. Studenten melden zich ziek bij hun afdelingshoofd of coördinator.

    Als de klachten verergeren, met name luchtwegklachten:

    • Neem eerst telefonisch contact op met je huisarts en vertel over je recente reis en je symptomen. Vermijd contact met anderen.
    • Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.
    • Voor algemene vragen over corona bel je met het gratis landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1351.
    • Wil je getest worden, bel dan met 0800 - 1202.
    • Bij spoed in avond, nacht of weekend: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 346 9669

    Students - FAQ Travel and quarantine

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague. We are not able to offer an online only study programme to students in countries labelled as yellow.

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link, on which countries and regions are marked as yellow, orange and red, and what the exemptions on quarantine are.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Students arriving from a region or country with an exemption on the 10 day quarantine, must follow the education programme (offline and online) in The Hague.

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link, on which countries and regions are marked as yellow, orange and red, and what the exemptions on quarantine are.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    That depends. If you are traveling from a country or region marked as orange by the Dutch Foreign Ministry a 10 day quarantine period applies in most cases. There are exemptions though, so please check the current update of our Foreign Ministry through this link. Important, if you are not (yet) able to travel to The Netherlands or while arriving in The Netherlands need to go in to quarantine, please contact your department head or coordinator to find a temporary solution for following classes.

    Students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ or an ‘orange label without quarantine advise’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link. If the country you are travelling from is indeed exempt from quarantine, you are welcome to travel to The Hague and follow your lessons/schedule as instructed. If your country or region is not currently part of the exemption, please contact your department head or coordinator to find a temporary solution for following classes.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Please contact your department head or coordinator to find a temporary solution for following classes. Be aware that students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague. We are not able to offer an online only study programme to students in countries labelled as yellow.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    On the website of the Immigration and Naturalisation Service (IND), you can find a special web page with Frequently Asked Questions. Or contact our International Students Adviser.

    Students Classical - FAQ Travel and quarantine

    Classical department: Bachelor

    First, make sure that you report your planned arrival date to your department head or coordinator.

    You can follow part of the curriculum online:

    • Online: Main Subject, Training Orchestral Parts, StartUp, Tutoring and Portfolio, Alumni Events, Preparation for Professional Practice.
    • Courses partly online: Rhythm Class, Aural Skills and Analysis, Aural Skills and Improvisation, Keyboard Skills and Harmony, Musical Theory Elective, Music History, Critical Music Studies, Educational skills: Pedagogy.
    • Sometimes online in consultation with the teacher: Piano lessons Bachelor 1 for non-pianists, Historical Development, Educational Skills: Methods and didactic.
    • Not possible online: Coach pianist, Chamber Music, Masterclasses, Projects, First Year Choir, Entrepreneurial Bootcamp, Educational Skills: Ensemble Teaching.

    Please be aware that you might be confronted with a slight study delay, due to the regulations in place.


    Classical department: Master

    First, make sure that you report your planned arrival date to your department head or coordinator.

    You can follow part of the curriculum online.

    • Online: Main Subject, Training Orchestral Parts, StartUp, Introduction to Research in the Arts, Master Circle, Introduction to Project Management
    • Not possible online: Coach Pianist, Projects and Chamber Music.

    Please be aware that you might be confronted with a slight study delay, due to the regulations in place.

    Studenten - Vragen en antwoorden

    In dit geval kan je de lessen zoveel mogelijk online volgen. Je krijgt in principe geen collegegeld terug.

    Je kunt met de lessen beginnen zodra je naar Nederland kunt komen. De lessen kun je in eerste instantie zoveel mogelijk online volgen.

    Je plek blijft niet gereserveerd, je zult opnieuw toelatingsexamen moeten doen.

    Alle informatie over het voldoen aan de Engelse taaltest vind je hier.

    Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vind je een speciale webpagina met veelgestelde vragen.

    Zet je studie zoveel mogelijk online voort en laat je via je gemeente niet uitschrijven uit de Basis Registratie Personen (BRP)!

    Heb je een Nederlandse verblijfsvergunning voor studie en heb je je al laten uitschrijven uit de BRP: geef dit z.s.m. door aan de International Students Adviser. Hij kan je tijdelijke vertrek naar het buitenland vanwege de Coronacrisis melden bij de IND, om te voorkomen dat je verblijfsvergunning wordt ingetrokken door de IND.

    Contactgegevens van ambassades en consulaten in Nederland zijn te vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

    Voor formele communicatie en de communicatie vanuit de afdelingen en docenten gebruikt het Koninklijk Conservatorium je @koncon.nl account.

    Soms zien we dat @koncon.nl e-mailadressen worden doorgestuurd naar een persoonlijk e-mail adres dat niet meer geldig of vol is, of het @koncon.nl account als Spam markeert. Mogelijk mis je daardoor vitale informatie, nog relevanter vanwege de huidige corona crisis (COVID-19).

    We willen je vragen actief je @koncon.nl account in de gaten te houden, wat kan via outlook.office.com/mail. En er voor te zorgen dat er voldoende ruimte is in dit account, dus oude berichten op te ruimen.

    Je e-mailadres bestaat uit [studentnummer]@koncon.nl. Mocht je je wachtwoord vergeten zijn, bezoek dan de webpagina start.hdk.nl en klik op de optie ‘reset password’. Werkt dit voor jou niet, neem dan contact op met ICT@hdkdenhaag.nl.

    Het KC adviseert je onderstaande websites te raadplegen als je de laatste ontwikkelingen wilt volgen:

    De studentendecaan Elke de Roos biedt op het intranet informatie over hoe je in Nederland een huisarts vindt.

    Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.

    Ook kan je bij spoed in avonden en weekenden bij de huisartsenpost terecht: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 - 346 9669

    Voor het bezoeken van een huisarts zal je verzekerd moeten zijn. Via de volgende links vind je organisaties waar je je direct online kunt verzekeren, of zoek contact met International Students Adviser, Eugène Eijken:

    Vanwege de annulering van talrijke concerten en andere muzikale/culturele activiteiten, kunnen inzendingen voor CDO punten voor onvoltooide projecten van geval tot geval worden geaccepteerd (bijvoorbeeld als repetities of voorbereidingen voor een bepaalde activiteit al hebben plaatsgevonden). Voor vragen kun je contact opnemen met Dominy Clements via CDO@koncon.nl.

    In studiejaar 2019-2020 heeft het KC ondanks de Corona crisis zoveel mogelijk het onderwijs en de tentaminering doorgang laten vinden (in alternatieve vormen). Universiteiten en hogescholen gaven eerstejaarsstudenten die door de coronamaatregelen studievertraging opliepen en als gevolg daarvan de norm van het bindend studieadvies (bsa) in het studiejaar 2019-2020 niet haalden, de mogelijkheid de bsa-norm te halen in hun volgende studiejaar (2020-2021). Voor B1 studenten uit 2019-2020 geldt bij het KC een BSA norm van 45 ECTS die aan het einde van het huidige collegejaar minimaal behaald moet zijn om de studie te mogen vervolgen.

    Ook dit collegejaar geven Hogescholen vanwege de coronacrisis voor eerstejaarsstudenten die studievertraging oplopen en daardoor de norm van het BSA in het studiejaar 2020-2021 niet halen, de mogelijkheid de bsa-norm te halen in het volgend studiejaar (2021-2022). Bij het KC betekent dit dat de huidige B1 studenten uiterlijk 31 augustus 2022 de norm van 50 ECTS moeten hebben behaald om hun studie aan het KC voort te zetten.

    Uiteraard worden eventuele persoonlijke omstandigheden die gevolgen hebben voor je studievoortgang mogelijk meegewogen. Neem in geval van nieuwe studievertraging altijd contact op met de studentendecaan. Je kunt haar ook raadplegen als je vragen hebt over het BSA.

    Docenten en stafmedewerkers - Vragen en antwoorden

    Een bureaustoel of beeldscherm op de goede hoogte, het zijn dingen die thuis niet altijd vanzelfsprekend zijn. Toch is het belangrijk om ook tijdens het thuiswerken een goede werkomgeving te creëren.

    Je werkplek goed instellen kan met deze adviezen. Tips die ook van pas komen als je weer vanuit het Koninklijk Conservatorium kunt werken.

    Afwisseling
    Het is voor zowel je productiviteit als je lichaam belangrijk om niet te lang aaneengesloten te werken. Afwisseling kan op verschillende manieren: afwisseling van werkhouding, werktaken, regelmatig even wegkijken van het beeldscherm, nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden). Gebruik maken van pauzesoftware kan hierbij helpen.

    Muziek en klimaat
    Onrustige muziek kan je concentratie verstoren, maar achtergrondmuziek kan je concentratie ook versterken. Zorg ook voor een goed klimaat in je huis. Het is individueel, maar rond de twintig graden is vaak een goede temperatuur. Je doet zittend werk waardoor je niet opwarmt, en dan moet het wel comfortabel zijn.

    Sneltoetsen
    Maak meer gebruik van Windows sneltoetsen, in plaats van de muis.

    Beperkt het gebruik van tablet en smartphone
    Zowel wat betreft totale duur per dag als de aaneengesloten duur. Voer taken die op een vaste werkplek gedaan kunnen worden daar ook uit. Wie met een laptop werkt, kan het beste een los toetsenbord en een losse muis gebruiken. Een andere tip is om hierbij je stoel goed aan te schuiven. Als je ver van je tafel of bureau zit, werk je met gestrekte armen. Dat geeft een hoge belasting voor je nek en schouders.

    Overal een goede werkplek.
    Zitten en het gebruik van beeldschermen komt vaak ook in privétijd voor. Daarbij gelden dezelfde risico’s. Het is dus ook na werktijd belangrijk af te wisselen en alert te zijn op signalen.

    De salarisbetalingen voor de medewerkers in loondienst lopen geen gevaar en worden regulier uitbetaald.

    We vragen Freelancers te overleggen met het hoofd van de afdeling waar ze voor werken, of en zo ja hoe het werk op afstand kan worden voortgezet. Wanneer het werk geheel of gedeeltelijk wordt voortgezet, dan kunnen de gewerkte uren op de gebruikelijke wijze worden gefactureerd.

    Gemaakte afspraken over in- en uitdiensttreding, tijdelijke taakuitbreidingen, vergoedingen en aanpassingen in de jaartaak worden allemaal verwerkt.

    De schriftelijke bevestiging van afspraken en arbeidsovereenkomsten kan echter vertraging oplopen. Medewerkers die dit betreft, worden hierover via email geïnformeerd.

    Medewerkers die thuis werken hoeven zich niet ziek te melden wanneer er in een normale situatie geen aanleiding zou zijn om zich ziek te melden. ‘Echte’ ziekmeldingen worden gedaan met een email aan het afdelingshoofd en aan HR@hdkdenhaag.nl.

    De geplande spreekuren bij de bedrijfsarts gaan gewoon door. Mocht je verkouden zijn, hoesten of koorts hebben, dan kan het spreekuurcontact worden omgezet in een telefonisch consult.

    Wanneer een in de komende weken geplande vakantie is geannuleerd, kunnen de toegekende vakantie-uren worden teruggeboekt. Geef dit svp door aan je afdelingshoofd en aan P&O via HR@hdkdenhaag.nl.