Side by Side is een jaarlijks hoogtepunt in het programma van het Koninklijk Conservatorium. Studenten van de afdeling Oude Muziek krijgen de kans om op te treden met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Voor de editie van 2023 is de succesvolle formule uitgebreid met de getalenteerde studenten van de afdeling Zang en leden van Cappella Amsterdam. Schouder aan schouder brachten de gevierde professionals en de leergierige nieuwe generatie zangers en instrumentalisten de Messiah van Händel ten gehore onder leiding van een van de favoriete dirigenten van het Orkest van de Achttiende Eeuw, Daniel Reuss. Het concert was een groot succes. Violiste Saya en zangeres Famke delen hun ervaringen met ons.
Saya: 'Het Side by Side concert is altijd iets waar we naar uitkijken in de afdeling Oude Muziek. Het Orkest van de Achttiende Eeuw is een ensemble waar we tegenop kijken en het is geweldig om met hen samen met te mogen spelen. De musici zijn super vriendelijk en behulpzaam met alles. We hebben een volle week gerepeteerd voor het concert.'
Famke: 'Met het koor begonnen we al vanaf januari met sectierepetities en in februari begonnen we met het hele koor te repeteren. De week voor de voorjaarsvakantie maakten we kennis met de zangers van Cappella Amsterdam en de week na de voorjaarsvakantie begonnen de repetities met het orkest. Het was geweldig dat de zangers van Cappella Amsterdam de hele week aanwezig waren. We konden ze aldoor vragen stellen, wat een fantastische leerervaring was.'
Focus
Saya: 'Je kon een groot verschil voelen in de sfeer en focus tijdens de repetities ten opzichte van een normaal studentenproject. Vaak zijn in de vioolsectie de voorste lessenaars veel actiever dan de mensen achterin. Maar niet in dit orkest; iedereen was actief, altijd luisterend en betrokken bij het musiceren. Het moedigt je aan om de hele tijd geconcentreerd te blijven. In de strijkerssecties hebben we de stoelen zo gerouleerd dat iedereen vooraan en achteraan kon zitten. Je hebt als speler in de sectie een iets andere rol als je voorin of achterin zit. Het was heel inspirerend om dat verschil te ervaren.'
Famke: 'Als je naast professionals staat, wil je er natuurlijk goed voor de dag komen. Dus iedereen was echt leergierig en deed zijn best. Dat Daniel Reuss zo'n grote naam is in de muziekwereld maakt het nog stimulerender.
Het was ook goed om te kunnen imiteren hoe de professionals zich gedragen tijdens repetities en concerten. Ik denk dat dat heel belangrijk is voor deze fase van onze ontwikkeling, want we zijn bijna altijd samen met andere studenten en die zijn ook aan het uitzoeken hoe ze zich moeten gedragen. Het was fijn om dat te kunnen kopiëren van mensen met veel ervaring, die het al weten.'
Lessen
Saya: 'Het belangrijkste wat ik in Side by Side heb geleerd is dat het begeleiden van een koor echt anders is dan het spelen van instrumentale orkestmuziek. Door naar Catherine, de concertmeester, te kijken heb ik veel geleerd over hoe je een koor goed begeleidt. Door actief te zijn en goed te luisteren. Ik werd echt geïnspireerd door de professionals. Tijdens Pasen heb ik veel passies gespeeld, normaal zou ik niet graag de koralen spelen want die vond ik een beetje saai, maar nu doe ik het op een andere manier. Ik heb geleerd dat er veel is om op te letten.
Het was ook erg leuk om na de repetities of soms tijdens de sectierepetities met de orkestleden te kunnen kletsen.'
Famke: 'Een ding dat voor mij een goede leerervaring was, was hoe je op een gezonde manier kunt zingen. Het was een lange week vol repetities en we zongen in een grote groep. Ik heb veel geleerd van de professionele zangers over hoe ik voor mijn stem moet zorgen in deze situaties.
Maar de grootste les was dat alles ongelooflijk precies moet zijn. Het zijn de details die het stuk geweldig maken. Als zanger moet je meer doen dan mooie lijnen zingen, je moet echt luisteren naar welk instrument in het orkest die lijn met jou speelt. Bij een project als dit ga je echt op in de muzikale structuur.
We kregen veel feedback van de dirigent en soms is het moeilijk om die feedback te vertalen naar wat je eigenlijk moet veranderen aan je persoonlijke techniek. De koorleden hebben hier zoveel ervaring mee. Die weten precies wat de dirigent bedoelt en wat we zouden moeten doen om dat te bereiken.'
Mijlpalen
Famke: 'Voor het eerst de Messiah zingen is zeker iets groots in je carrière. Voordat dit project begon, dacht ik dat ik de Messiah heel goed kende, omdat hij zo vaak wordt uitgevoerd. Maar toen ik het begon te bestuderen, ontdekte ik veel dingen die ik nog nooit eerder had gehoord. Als je dieper op het werk ingaat, ontdek je zoveel dingen, en al die onbekendere delen van de Messiah zijn zo mooi. Het voelt echt als een mijlpaal!
Aan het begin van de week zeiden ze dat dit project levensveranderend zou zijn, en ik dacht dat dat waarschijnlijk een beetje overdreven was. Maar in zekere zin was het dat wel, want je leert zoveel in één week en er komen zoveel verschillende elementen samen. Je staat met één voet in een veilige studentenomgeving en met de andere voet in de professionele wereld, dus je voelt je wel verzorgd, maar toch moet je jezelf ook laten zien.'