Kunstenaar en alumna Nicky Assmann wint dit jaar de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek. De Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek bestaat sinds 2001 en is als oeuvreprijs bestemd voor een beeldend kunstenaar, die in zijn of haar werk de disciplines kunst en techniek op een bijzondere en verdienstelijke manier verenigt.
Nicky Assmann (1980) behaalde een bachelor in Filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en een master in ArtScience aan de Interfaculteit van het Koninklijk Conservatorium en de KABK te Den Haag. Nicky woont en werkt in Rotterdam. Eind 2019 werd een groot lichtkunstwerk ‘Wervel’ van haar geopend in de parkeergarage van het Forum Groningen. Assmann is onder meer gefascineerd door het immateriële en ongrijpbare karakter van licht, waarbij kleuren en synesthesie in haar werk een grote rol spelen. Vanuit haar fascinatie met de cinematografie ontwikkelt ze bijvoorbeeld schermen van verschillende materialen, zoals zeepvliezen, koperplaten, metalen grids en plexiglas. Geen klassieke projectieschermen: in plaats van beelddragers zijn het de schermen zelf die beeld worden door middel van licht. De beweging die je ziet is de transformatie van het scherm zelf waar ze composities voor maakt. Naast het ontwikkelen van een individueel oeuvre maakt ze deel uit van het collectief Macular, dat de relatie tussen kunst, technologie, wetenschap en perceptie onderzoekt.
Naast het prijzengeld van € 15.000 maakt ook het publiceren van een boek over het werk van de winnende kunstenaar deel uit van de prijs. De verschijning van dat boek, de negentiende in de serie, wordt verwacht in de eerste helft van 2021. Zo wil Witteveen+Bos ondanks de huidige beperkingen toch juist in deze tijd aandacht blijven vragen voor creatieve beroepen met belangrijke maatschappelijke waarde.
Eerdere KC alumni winnaars van de prijs zijn o.a. Dick Raaijmakers (2011) en Edwin van der Heide (2009), daarnaast hebben een aantal (oud-)gastdocenten de prijs gewonnen: Geert Mul (2010), Driessens & Verstappen (2013), Zoro Feigl (2018) en Evelina Domnitch & Dmitry Gelfand (2019).