Mick - 'Het moet nu gebeuren, ik wil er niet aan blijven sleutelen'
7 januari 2021
Muziek wordt in verreweg de meeste gevallen beluisterd en gemaakt met behulp van technologie. Om het juiste muzikale resultaat te bereiken, bij opnamen of concerten, is het essentieel dat de technicus een heel goed muzikaal begrip heeft. Een goede geluidstechnicus weet waar hij of zij het over heeft, en is dus ook opgeleid als musicus. Binnen de opleiding Art of Sound combineren we technologie en muzikale vorming en leiden je op tot een onmisbare professionele ‘klankregisseur’ voor muzikale opnamen en uitvoeringen.
Je kiest een van de afstudeerrichtingen recording (hierbij leer je opnames maken van jazz of klassiek repertoire, in verschillende samenstellingen, uiteraard met de modernste technieken), producing (specialisatie in multitrack studioproducties), of sound reinforcement (klankregie en geluidsontwerp bij live concerten en muziektheater).
We spreken Mick van Broekhoven, die in het tweede jaar van de Bachelor Art of Sound studeert en voornemens is zich te specialiseren in de richting sound reinforcement.
Muzikale vorming is cruciaal
“Ik ben rond mijn 8e begonnen op drums en slagwerk, kon enkel jaren later bij een bigband gaan spelen en in verschillende bandjes, waardoor ik ook met audiotechniek in aanraking kwam toen ik ongeveer 15 was en al jong werkervaring opdeed. Toen ik me aan het einde van mijn vwo opleiding ging oriënteren op mogelijke vervolgstudies heb ik een Open Dag op het Conservatorium bezocht en ik heb daarna geen andere opleidingen meer bezocht, want dit moest het zijn. Hier kon ik mijn passies verbinden.”
“De aanloop naar de audities was voor mij vooral nieuw en leuk, want ik had nog nooit met een jazz trio gespeeld, maar dat ging me best goed af. Ik krijg nu overigens les van Ruben van Roon, waarbij ook pop en funk aan de orde komen. De muziektheorie bleek uitdagender en ik zou dan ook nieuwe studenten willen meegeven dat ze zich daar niet op moeten verkijken. Het vormt namelijk een belangrijk deel van de opleiding en je komt erachter dat het heel zinnig is om op gelijkwaardig niveau met muzikanten te kunnen spreken of sparren. Het (live) kunnen lezen en interpreteren van partituren is uiteindelijk een onderdeel van je werk om complexe projecten te kunnen begeleiden. Ik kwam zelf binnen met vooral de interesse voor techniek, waarbij dit belang pas later tot me doordrong.”
Niet stilzitten
“Ik wist eigenlijk al vanaf het begin dat ‘sound reinforcement’ mijn specialisatie zou worden. Niet alleen omdat het me al boeide in de aanloop naar de opleiding en al had ervaren dat het me paste, maar ik heb geleerd dat ik de bijhorende spanning en tijdsdruk prettig vindt en goed aankan. Ik zou mijzelf niet iedere dag in een opnamestudio kunnen ‘opsluiten’ en ben nu steeds ergens anders. Het spreekt me aan dat het nu moet gebeuren en dat je er niet nog een tijdje aan kunt sleutelen.”
Studenten komen met verschillende mate van ervaring binnen en daar sluit de opleiding ook op aan, Mick: “in de eerste twee jaar trek je veel samen op en is het onderwijsprogramma grotendeels gelijk, waar je in het 2e jaar wel al een hoofdvakdocent kiest in je gewenste specialisatie die je bij projecten begeleidt. Vanaf het derde jaar ga je je dan specialiseren. Ik ben voornemens een major te kiezen in sound reinforcement en een minor in classical recording. Dat laatste is interessant, omdat microfoonplaatsing in die richting zo belangrijk is en ik daar heel veel van kan leren en toepassen binnen mijn specialisatie.”
Kansen grijpen en creëren
“Eigen initiatief wordt aangemoedigd. Als je zelf wat wilt, blijken er diverse mensen binnen het Conservatorium bereid je te helpen en ondersteunen. Derde of vierdejaars studenten betrekken je bij hun projecten, ter ondersteuning, of omdat ze zelf de tijd niet (meer) hebben een project aan te nemen. Als je nieuwsgierig bent, of bijspringt als een podium of studio moet worden opgeruimd, bouw je goodwill op en een netwerk van mensen die graag met je werken binnen de studie en daarbuiten.”
Steeds in ontwikkeling
Veel live muziek kan door de Covid-19 pandemie helaas niet doorgaan, maar Mick kijkt positief naar de toekomst: “Ik kan me geen leven voorstellen zonder live muziek en dat zal zeker terugkeren, plus dat er nu allerlei andere varianten bijkomen, bijvoorbeeld als het gaat om klankregie en geluidsontwerp bij livestreams, waar ik nu ook ervaring mee kan opdoen binnen de hogeschool. Ik heb al mee kunnen draaien bij de prachtige livestream van de afdeling Oude Muziek onder leiding van dirigent Richard Egarr, de streams van de Jazz afdeling in het Listen! project en de bigband van het conservatorium. Als er 600 mensen online meeluisteren, kan je dat ook als ‘live’ beschouwen.
“Ook ontstaat er nu ruimte om me te verdiepen in concepten als spatial of immersive sound. Bij een popband zal dat misschien meer als effect worden gebruikt, waarbij geluiden bewegen tussen meerdere speakers door de ruimte, maar ik werk graag aan grote orkest- of bigbandprojecten en dat geeft de mogelijkheid om instrumenten nog natuurgetrouwer te kunt plaatsen en laten klinken”
Amare
Wat krijgt Mick al mee van de verhuizing naar het nieuwe gebouw Amare in de zomer van 2021, waar naast de prachtige nieuwe concert- en theaterzalen ook voor Art of Sound nieuwe studio’s worden ingericht? “Uiteraard veel mooie nieuwe spullen…, maar zonder gekheid worden de zalen en studio’s van de grond af aan opgebouwd met de nieuwste inzichten rond akoestiek, dus dat wordt heel bijzonder. Ook hoop ik de kans te krijgen betrokken te raken bij wat er zich bij de partners binnen Amare gaat afspelen. Zowel in het klassieke domein, theater en popmuziek zullen daar grote (inter)nationale orkesten en bands langstrekken.”
Geïnteresseerd? Lees op onze 'Apply now' pagina's meer over het Koninklijk Conservatorium en de afdeling Art of Sound.