Op woensdag 4 oktober vond in Zwolle de derde viering van het MuziekopleidersAkkoord plaats, voor alle pabo's en conservatoria in Nederland. Méér Muziek in de Klas organiseerde de bijeenkomst en had een Caribische delegatie van lerarenopleidingen uitgenodigd voor een sessie over uitwisseling en expertise.
MuziekopleidersAkkoord
Op 7 oktober 2020 ondertekenden alle pabo’s en conservatoria van Nederland het MuziekopleidersAkkoord waarmee zij een langetermijnsamenwerking van twaalf jaar sloten. Doel van het akkoord is om ervoor te zorgen dat toekomstige groeps- én vakleerkrachten gemotiveerd en met goede kennis en vaardigheden muziekonderwijs kunnen geven op de basisschool; een belangrijke stap op weg naar muziekonderwijs voor alle kinderen in Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Jaarlijks wordt dit akkoord gevierd op de eerste woensdag van oktober.
Caribische delegatie
Later in de week kwam een deel van de Caribische delegatie op bezoek in Den Haag. Te gast op het Koninklijk Conservatorium waren Adrienne Fernandes en Muriël Meyer van het LOFO (Leraren Opleiding Funderend Onderwijs) op Curaçao en Chris Kross van het IPA (Instuto Pedagogico Arubano) op Aruba. Die laatste wilde als gitarist ook met de Haagse Docent Muziekstudenten werken. Kross leidde die dag samen met de Arubaanse percussionist Siegfried Hart twee lessen ensemblepracticum en een speciaal voor de dag georganiseerde gitaar-workshop. De studenten maakten kennis met Arubaanse groovesals de `Tumba’ en de `Danza’.
Suzan Overmeer, coördinator van de opleiding Docent Muziek, sprak met Fernandes en Meyer over muziekonderwijs daar en hier, de mogelijkheden tot samenwerking, de uitdagingen en de kansen. Maike Kroese van Méér Muziek in de Klas sloot hier ook bij aan. “Het was een geweldige dag. Er woei een Caribische wind door de opleiding! Ik houd van de wederkerigheid van dit hele project: wij leren zoveel van hen en wij kunnen daar ook zoveel betekenen”, aldus Suzan.
Vierdejaars student Docent Muziek Shannon Bueno en Suzan Overmeer schreven in het tijdschrift De Kunstzone samen een artikel over muziekonderwijs op de Cariiben.
‘Op mijn eiland Aruba bestaat een groot probleem in muziekeducatie. Aruba heeft een rijke muziekcultuur. Maar waar gaat deze muziekcultuur heen als muziek niet meer wordt aangeleerd omdat er niet genoeg mensen zijn die dat kunnen doen? Wat betekent dat voor de toekomstige generaties van het eiland? Wat zal er overblijven van de muziekcultuur die nu al steeds minder mensen kennen? Onze identiteit is onze cultuur en muziek is een belangrijk onderdeel van onze identiteit die behouden moet worden.’
Shannon Bueno