Corona virus en reactie van het Koninklijk Conservatorium

Het Koninklijk Conservatorium Den Haag volgt de aanbevelingen op van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), en volgt de informatie van vergelijkbare instituten in binnen- en buitenland aangaande COVID-19.

De veel gestelde vragen en antwoorden onderaan deze pagina worden doorlopend van een update voorzien.

Overview start of academic year 2020-2021

UPDATE 30 september 21.00 uur

  • Het onderwijs in de gebouwen van het Koninklijk Conservatorium, Prins27 en MOOOF blijft ongewijzigd.

    Naar aanleiding van de persconferentie van het kabinet dinsdag 29 september en afstemming met de vereniging voor Hogescholen, concluderen we dat de aangescherpte maatregelen die landelijk en regionaal gelden momenteel geen aanvullende consequenties hebben voor het onderwijs dat in de gebouwen van het Koninklijk Conservatorium plaatsvindt. Onder de strikte voorwaarden zoals deze nu binnen de gebouwen gelden, kan het fysiek onderwijs blijven plaatsvinden. Reizen van en naar de school wordt bestempeld als noodzakelijke reis voor studenten en docenten. Ondersteunende staf werkt wanneer mogelijk thuis.

    Studenten en docenten die tot een risicogroep behoren of een andere reden hebben waarom onderwijs op locatie voor hen niet mogelijk is, vragen we contact op te nemen met hun afdelingshoofd of coördinator.

UPDATE 28 september 11.00 uur

    • Er is een protocol opgesteld waarin de maatregelen staan ​​beschreven om het onderwijs veilig te laten verlopen. Een actuele versie van dit protocol kan je hier downloaden. Het is van het grootste belang dat iedereen de instructies in dit protocol strikt opvolgt.
    • Wat te doen als je klachten ontwikkelt, een huisgenoot wordt getest, of je kinderen een snotneus hebben? Bekijk dit overzicht voor alle scenario's.
    • Naast het KC-gebouw aan de Juliana van Stolberglaan hebben we 2 andere locaties gehuurd om maximaal offline lessen, projecten en zelfstudie mogelijk te maken. MOOOF en Prins27.

      Er worden 10 leenfietsen ter beschikking gesteld voor docenten waarmee zij heen en weer kunnen pendelen tussen het KC gebouw, Prins27 en MOOOF. Bekijk het protocol dat hiervoor is opgesteld hier. De fietsen worden uitgeleend vanuit de receptie en fietsenstalling in het KC gebouw aan de Juliana van Stolberglaan. Vul dit formulier in om een fiets te reserveren.
    • Bij het betreden van of verplaatsen binnen een van bovengenoemde gebouwen dien je een mondkapje te dragen. Als je eenmaal zit of speelt / zingt in een van de kamers / studio's / zalen, kun je het masker afzetten.
    • Update zelfstudie: Het is vanaf donderdag 10 september mogelijk om vanaf s'ochtends 07.00 uur studieruimte te reserveren voor de dag zelf, via Asimut. De handleiding hiertoe vind je hier. Dit geldt voor ruimtes binnen het Koninklijk Conservatorium, MOOOF en Prins27, op vertoon van je studentenpas.
    • Studenten die reizen uit landen of regio's die door het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken als 'oranje' zijn gemarkeerd, wordt sterk aangeraden om zichzelf 10 dagen in quarantaine te plaatsen. Er gelden ook uitzonderingen, dus bekijk deze link voor een actueel overzicht van de huidige beperkingen. Studenten uit landen of regio's die met ‘rood’ zijn gemarkeerd, kunnen niet naar Nederland reizen. Om ervoor te zorgen dat het Koninklijk Conservatorium snel kan reageren op veranderend beleid en studenten die niet kunnen reizen of zelf in quarantaine moeten gaan kan bijstaan ​​met (tijdelijke) online alternatieven, vragen we studenten dit formulier in te vullen. Je afdelingshoofd of coördinator neemt zo snel mogelijk contact met je op.
      Leerlingen die uit een regio of land komen met een zogenaamd ‘geel label’ dienen de lessen (offline en online) in Den Haag te volgen.
    • Docenten die niet fysiek in de gebouwen van het Koninklijk Conservatorium aanwezig kunnen zijn wegens reisbeperkingen, quarantaineregels of (bijvoorbeeld) fragiele gezondheid, vragen we dit formulier in te vullen. Uw afdelingshoofd of coördinator neemt dan zo snel mogelijk contact met u op, over de mogelijkheden om uw lessen online of op een andere manier te kunnen aanbieden.
    • Groepslessen: Vrijdag 4 september eind van de dag wordt het rooster voor de volgende week gepubliceerd in Asimut. We streven ernaar om het venster geleidelijk te verlengen van een week naar meer weken vooruit, en uiteindelijk beide semesters.
    • Individuele lessen: Alle individuele lessen worden geboekt door de individuele docenten. Zij hebben hiervoor vanaf zaterdag 5 september 15.00 uur toegang tot Asimut.
      Ook hier eerst binnen een venster van een week, naar meer weken vooruit. Blijf alsjeblieft in nauw contact met je docenten. Vanwege de COVID-19 pandemie en bijhorende regelgeving, worden ​​dit studiejaar alle lessen en activiteiten, inclusief één-op-één lessen, gepland in Asimut.
    • Voor het handhaven van de arbo-regelgeving zijn wij op zoek naar studentstewards, die betaald krijgen via een oproepcontract. Geïnteresseerden dienen zich kenbaar te maken door de informatie in dit formulier te lezen en zo snel mogelijk te reageren. Om in aanmerking te komen heb je alleen een Nederlandse zorgverzekering nodig. Degenen die als studentstewards gaan werken, krijgen op 1 september een evacuatietraining.

    Algemeen

    • Net als bij alle Hogescholen vervalt onder de huidige omstandigheden de regel waarbij Bachelor 1 Studenten als zij in het eerste studiejaar onvoldoende studiepunten hebt behaald, zullen worden afgewezen, het zgn BSA (Bindend Studieadvies). Deze studenten zullen in het tweede jaar geplaatst worden en kunnen dan deze punten alsnog behalen.
    • De cateraar van de Koninklijke Academie ‘Juni’ (Nutshuis) biedt studenten van de KA en KC de mogelijkheid een betaalbare en voedzame vegetarische maaltijd op te halen voor €2,50 (Originele prijs €5,00. De Hogeschool doet per maaltijd een bijdrage van €2,50).
    • Docenten, studenten en leerlingen kunnen nu de website www.koncon.nl/e-learning bezoeken, voor ondersteuning bij het geven en volgen van online lessen.
    • Er wordt tot nadere berichtgeving niet gereisd (curriculum gerelateerd). Het KC biedt studenten en docenten die wensen terug te keren uit andere landen ondersteuning.

    Contact

    Houd je koncon e-mailadres in de gaten voor persoonlijke updates door directeur Henk van der Meulen, waarvan de hoofdlijnen ook op deze webpagina worden gedeeld. Tevens worden veel gestelde vragen onderaan deze pagina beantwoord en regelmatig aangevuld.

    Afstemming over de inhoud van de lessen vindt direct plaats met docenten en je afdelingshoofd of coördinator, wiens contactgegevens je vindt op deze pagina.

    Vragen over ICT graag richten aan ICT@hdkdenhaag.nl. Wees je bewust van de werkdruk die momenteel bij dit team ontstaat. Bezoek start.koncon.nl voor een overzicht van de digitale platformen die bij het Koninklijk Conservatorium in gebruik zijn. Via portal.office.com kan je direct met je @koncon.nl account inloggen in Microsoft Teams.

    Als je vragen hebt die niet beantwoord worden op deze pagina of in onderstaande 'veel gestelde vragen' lijst, neem dan contact op via onderstaand formulier, dan doen we ons best deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

    Algemeen - Vragen en antwoorden

    De actuele openingstijden van het gebouw vind je via deze link.

    De Taskforce van het KC en de School voor Jong Talent komt regelmatig bij elkaar om de situatie te volgen en indien nodig nieuwe beslissingen te nemen. Via koncon.nl/corona houden we iedereen op de hoogte, voegen we Frequently Asked Questions (FAQ's) toe en kunnen lezers vragen stellen via een formulier. Ouders van leerlingen van de School voor Jong Talent zullen, indien er nieuwe ontwikkelingen zijn, tevens via de mail bericht krijgen.

    (lichte) gezondheidsklachten, dan is het advies:

    1. Blijf thuis, en reis niet als je ziek bent.
    2. Medewerkers melden zich ziek bij hun leidinggevende en P&O via hr@hdkdenhaag.nl.
    3. Studenten melden zich ziek bij hun afdelingshoofd of coördinator.

    Als de klachten verergeren, met name luchtwegklachten:

    • Neem eerst telefonisch contact op met je huisarts en vertel over je recente reis en je symptomen. Vermijd contact met anderen.
    • Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.
    • Voor algemene vragen over corona bel je met het gratis landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1351.
    • Wil je getest worden, bel dan met 0800 - 1202.
    • Bij spoed in avond, nacht of weekend: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 346 9669

    Students - FAQ Travel and quarantine

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague. We are not able to offer an online only study programme to students in countries labelled as yellow.

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link, on which countries and regions are marked as yellow, orange and red, and what the exemptions on quarantine are.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Students arriving from a region or country with an exemption on the 10 day quarantine, must follow the education programme (offline and online) in The Hague.

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link, on which countries and regions are marked as yellow, orange and red, and what the exemptions on quarantine are.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    That depends. If you are traveling from a country or region marked as orange by the Dutch Foreign Ministry a 10 day quarantine period applies in most cases. There are exemptions though, so please check the current update of our Foreign Ministry through this link. Important, if you are not (yet) able to travel to The Netherlands or while arriving in The Netherlands need to go in to quarantine, fill in this form and you will be contacted by your department to find a temporary solution for following classes.

    Students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ or an ‘orange label without quarantine advise’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Please check the current update of our Foreign Ministry through this link. If the country you are travelling from is indeed exempt from quarantine, you are welcome to travel to The Hague and follow your lessons/schedule as instructed. If your country or region is not currently part of the exemption, please fill in this form and you will be contacted by your department to find a temporary solution for following classes.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    Please fill in this form and you will be contacted by your department to find a temporary solution for following classes. Be aware that students arriving from a region or country with a so called ‘yellow label’ must follow the education programme (offline and online) in The Hague. We are not able to offer an online only study programme to students in countries labelled as yellow.

    For Preparatory Year Bachelor, Preparatory Year Master, Bachelor, Master, Artist Certificate

    On the website of the Immigration and Naturalisation Service (IND), you can find a special web page with Frequently Asked Questions. Or contact our International Students Adviser.

    Students Classical - FAQ Travel and quarantine

    Classical department: Bachelor

    First, make sure that you report your planned arrival date through this form.

    You can follow part of the curriculum online:

    • Online: Main Subject, Training Orchestral Parts, StartUp, Tutoring and Portfolio, Alumni Events, Preparation for Professional Practice.
    • Courses partly online: Rhythm Class, Aural Skills and Analysis, Aural Skills and Improvisation, Keyboard Skills and Harmony, Musical Theory Elective, Music History, Critical Music Studies, Educational skills: Pedagogy.
    • Sometimes online in consultation with the teacher: Piano lessons Bachelor 1 for non-pianists, Historical Development, Educational Skills: Methods and didactic.
    • Not possible online: Coach pianist, Chamber Music, Masterclasses, Projects, First Year Choir, Entrepreneurial Bootcamp, Educational Skills: Ensemble Teaching.

    Please be aware that you might be confronted with a slight study delay, due to the regulations in place.


    Classical department: Master

    First, make sure that you report your planned arrival date through this form.

    You can follow part of the curriculum online.

    • Online: Main Subject, Training Orchestral Parts, StartUp, Introduction to Research in the Arts, Master Circle, Introduction to Project Management
    • Not possible online: Coach Pianist, Projects and Chamber Music.

    Please be aware that you might be confronted with a slight study delay, due to the regulations in place.

    Studenten - Vragen en antwoorden

    In dit geval kan je de lessen zoveel mogelijk online volgen. Je krijgt in principe geen collegegeld terug.

    Je kunt met de lessen beginnen zodra je naar Nederland kunt komen. De lessen kun je in eerste instantie zoveel mogelijk online volgen.

    Je plek blijft niet gereserveerd, je zult opnieuw toelatingsexamen moeten doen.

    Alle informatie over het voldoen aan de Engelse taaltest vind je hier.

    Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vind je een speciale webpagina met veelgestelde vragen.

    Zet je studie zoveel mogelijk online voort en laat je via je gemeente niet uitschrijven uit de Basis Registratie Personen (BRP)!

    Heb je een Nederlandse verblijfsvergunning voor studie en heb je je al laten uitschrijven uit de BRP: geef dit z.s.m. door aan de International Students Adviser. Hij kan je tijdelijke vertrek naar het buitenland vanwege de Coronacrisis melden bij de IND, om te voorkomen dat je verblijfsvergunning wordt ingetrokken door de IND.

    Contactgegevens van ambassades en consulaten in Nederland zijn te vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

    Voor betaalbare maaltijden biedt de cateraar van de Koninklijke Academie ‘June’ in het Nutshuis afhaalmaaltijden aan voor studenten die een studentenkaart van de KA of het KC kunnen tonen voor de prijs van €2,50 (Ze kosten eigenlijk €5,00, maar de school draagt de helft bij). De locatie is ruim en biedt voldoende mogelijkheid om afstand te bewaren tot anderen.

    Voor formele communicatie en de communicatie vanuit de afdelingen en docenten gebruikt het Koninklijk Conservatorium je @koncon.nl account.

    Soms zien we dat @koncon.nl e-mailadressen worden doorgestuurd naar een persoonlijk e-mail adres dat niet meer geldig of vol is, of het @koncon.nl account als Spam markeert. Mogelijk mis je daardoor vitale informatie, nog relevanter vanwege de huidige corona crisis (COVID-19).

    We willen je vragen actief je @koncon.nl account in de gaten te houden, wat kan via outlook.office.com/mail. En er voor te zorgen dat er voldoende ruimte is in dit account, dus oude berichten op te ruimen.

    Je e-mailadres bestaat uit [studentnummer]@koncon.nl. Mocht je je wachtwoord vergeten zijn, bezoek dan de webpagina start.hdk.nl en klik op de optie ‘reset password’. Werkt dit voor jou niet, neem dan contact op met ICT@hdkdenhaag.nl.

    Het KC adviseert je onderstaande websites te raadplegen als je de laatste ontwikkelingen wilt volgen:

    De studentendecaan Elke de Roos biedt op het intranet informatie over hoe je in Nederland een huisarts vindt.

    Heb je nog geen huisarts en woon je in Den Haag ​dan kun je je kosteloos registreren bij de studentenhuisartsen van StudentDoc. Er is geen postcodebeleid en ook overstappen is zo geregeld. We raden iedereen met klem aan zich bij start van de studie te registreren als je nog geen huisarts hebt.

    Ook kan je bij spoed in avonden en weekenden bij de huisartsenpost terecht: Den Haag – Huisartsenpost Hadoks: 070 - 346 9669

    Voor het bezoeken van een huisarts zal je verzekerd moeten zijn. Via de volgende links vind je organisaties waar je je direct online kunt verzekeren, of zoek contact met International Students Adviser, Eugène Eijken:

    Vanwege de annulering van talrijke concerten en andere muzikale/culturele activiteiten, kunnen inzendingen voor CDO punten voor onvoltooide projecten van geval tot geval worden geaccepteerd (bijvoorbeeld als repetities of voorbereidingen voor een bepaalde activiteit al hebben plaatsgevonden). Voor vragen kun je contact opnemen met Dominy Clements via CDO@koncon.nl.

    Wijziging in bindend studieadvies (BSA)
    Aan het eind van het eerste studiejaar krijg je te maken met het bindend studie-advies (BSA). Als je in het eerste jaar minder dan 45 studiepunten hebt gehaald, krijg je een negatief bindend studie-advies. Dit betekent dat je de opleiding niet mag vervolgen.

    Krijg je te maken met persoonlijke omstandigheden (bijvoorbeeld ziekte of familie-omstandigheden) waardoor het niet lukt om 45 studiepunten te halen, is er de mogelijkheid om het studie-advies één keer op te schorten.

    Vanwege de coronamaatregelen wordt het voor sommige studenten moeilijk of zelfs onmogelijk om de 45 studiepunten te halen.

    Net als andere hogescholen in Nederland volgen wij het beleid van de Vereniging Hogescholen en geven daarom alle Bachelor 1 studenten die op 31 augustus 2020 geen 45 studiepunten hebben behaald geen negatief bindend studie-advies. Dit wordt uitgesteld naar volgend collegejaar. Dat houdt in dat alle Bachelor 1 studenten hun studie kunnen voortzetten. De studenten die 45 studiepunten of meer hebben gehaald, krijgen uiteraard wel meteen een positief studie-advies.

    Wat betekent dit nu voor jou?
    Behoor jij tot de groep die aan het einde van het studiejaar minder dan 45 punten heeft gehaald dan wordt het BSA een jaar opgeschort. Je kunt je studie vervolgen maar je krijgt in het tweede jaar alsnog te maken met het BSA. De norm die dan gehanteerd wordt, is het behalen van de propedeuse. Lukt het je niet om aan het eind van het tweede studiejaar je propedeuse te behalen, krijg je alsnog een negatief studie-advies en zul je de opleiding moeten staken. Het is dus belangrijk dat je in je tweede jaar het behalen van de propedeusevakken voor laat gaan.

    Uiteraard worden eventuele persoonlijke omstandigheden die gevolgen hebben voor je studievoortgang mogelijk meegewogen. Neem in geval van nieuwe studievertraging altijd contact op met de studentendecaan. Je kunt haar ook raadplegen als je vragen hebt over het BSA.

    Docenten en stafmedewerkers - Vragen en antwoorden

    Een bureaustoel of beeldscherm op de goede hoogte, het zijn dingen die thuis niet altijd vanzelfsprekend zijn. Toch is het belangrijk om ook tijdens het thuiswerken een goede werkomgeving te creëren.

    Je werkplek goed instellen kan met deze adviezen. Tips die ook van pas komen als je weer vanuit het Koninklijk Conservatorium kunt werken.

    Afwisseling
    Het is voor zowel je productiviteit als je lichaam belangrijk om niet te lang aaneengesloten te werken. Afwisseling kan op verschillende manieren: afwisseling van werkhouding, werktaken, regelmatig even wegkijken van het beeldscherm, nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden). Gebruik maken van pauzesoftware kan hierbij helpen.

    Muziek en klimaat
    Onrustige muziek kan je concentratie verstoren, maar achtergrondmuziek kan je concentratie ook versterken. Zorg ook voor een goed klimaat in je huis. Het is individueel, maar rond de twintig graden is vaak een goede temperatuur. Je doet zittend werk waardoor je niet opwarmt, en dan moet het wel comfortabel zijn.

    Sneltoetsen
    Maak meer gebruik van Windows sneltoetsen, in plaats van de muis.

    Beperkt het gebruik van tablet en smartphone
    Zowel wat betreft totale duur per dag als de aaneengesloten duur. Voer taken die op een vaste werkplek gedaan kunnen worden daar ook uit. Wie met een laptop werkt, kan het beste een los toetsenbord en een losse muis gebruiken. Een andere tip is om hierbij je stoel goed aan te schuiven. Als je ver van je tafel of bureau zit, werk je met gestrekte armen. Dat geeft een hoge belasting voor je nek en schouders.

    Overal een goede werkplek.
    Zitten en het gebruik van beeldschermen komt vaak ook in privétijd voor. Daarbij gelden dezelfde risico’s. Het is dus ook na werktijd belangrijk af te wisselen en alert te zijn op signalen.

    De salarisbetalingen voor de medewerkers in loondienst lopen geen gevaar en worden regulier uitbetaald.

    We vragen Freelancers te overleggen met het hoofd van de afdeling waar ze voor werken, of en zo ja hoe het werk op afstand kan worden voortgezet. Wanneer het werk geheel of gedeeltelijk wordt voortgezet, dan kunnen de gewerkte uren op de gebruikelijke wijze worden gefactureerd.

    Gemaakte afspraken over in- en uitdiensttreding, tijdelijke taakuitbreidingen, vergoedingen en aanpassingen in de jaartaak worden allemaal verwerkt.

    De schriftelijke bevestiging van afspraken en arbeidsovereenkomsten kan echter vertraging oplopen. Medewerkers die dit betreft, worden hierover via email geïnformeerd.

    Medewerkers die thuis werken hoeven zich niet ziek te melden wanneer er in een normale situatie geen aanleiding zou zijn om zich ziek te melden. ‘Echte’ ziekmeldingen worden gedaan met een email aan het afdelingshoofd en aan HR@hdkdenhaag.nl.

    De geplande spreekuren bij de bedrijfsarts gaan gewoon door. Mocht je verkouden zijn, hoesten of koorts hebben, dan kan het spreekuurcontact worden omgezet in een telefonisch consult.

    Wanneer een in de komende weken geplande vakantie is geannuleerd, kunnen de toegekende vakantie-uren worden teruggeboekt. Geef dit svp door aan je afdelingshoofd en aan P&O via HR@hdkdenhaag.nl.