Mickael - "Ik wil muziekonderwijs leuk, laagdrempelig en inclusief maken"
12 januari 2023
Mickael, een jazzgitarist uit Cyprus, had nooit verwacht dat hij een liefde voor lesgeven zou vinden. Maar nadat hij zijn bachelor had afgerond en als muziekleraar op een basisschool had gewerkt, besefte hij dat hij een betere docent wilde worden. Daarom besloot hij een masteropleiding te volgen in Kodály, een methode van muziekonderwijs die de nadruk legt op zang en spel. Inmiddels is Mickael afgestudeerd.
"Ik wil muziekonderwijs leuk, laagdrempelig en inclusief maken", aldus Mickael. "Ik besloot op zoek te gaan naar een masteropleiding in het onderwijs. Het Kodály-programma gaf me de tools die ik nodig had en is zo leuk. Wie houdt er niet van spelen?"
Mickael schreef zich oorspronkelijk in voor een masteropleiding jazzgitaar bij Codarts, maar toen de eerste lockdown toesloeg, zat hij thuis met tijd om na te denken over zijn passies. Hij onderzocht onderwijsprogramma's en werd toegelaten tot zowel het Musician Educator als het Kodály programma in Den Haag. Hij koos uiteindelijk voor Kodály omdat het anders was dan wat hij kende en daarom een grotere uitdaging vormde.
De veelzijdigheid van de Kodály-methode
Naast zang en spel omvat het Kodály-programma een scala aan onderwerpen, waaronder repertoire, methodiek, analyse, solfège, koor en dirigeren. Volgens Mickael is de methode veelzijdig en kan het in elke omgeving worden gebruikt, niet alleen met kinderen.
"De Kodály-methode vereist niet veel materiaal, dus je kunt het doen waar je maar wilt," zei hij. "Je kunt het in alle situaties gebruiken, niet alleen bij kinderen. De methode is ook nuttig buiten het onderwijs en in niet-muzikale situaties. In de zomer was ik bijvoorbeeld in Italië met wat vrienden en zat ik rond een kampvuur. Ik stelde voor een Kodály-spel te spelen, en voor we het wisten zongen we de hele avond samen. Die kleine dingen zijn bevredigend en maken dat ik van deze specialisatie geniet. Het is zo leuk."
Mickael gelooft dat de Kodály-methode vooral praktisch is bij kinderen omdat het kan worden aangepast aan elk repertoire. "Als jazzmuzikant was ik een beetje snobistisch over klassieke muziek, maar ik heb geleerd dat het er gewoon om gaat hoe je het benadert," zei hij. "Als je het de kinderen aanbiedt via spelletjes, helpt het hen om zich er meer mee verbonden te voelen. Klassieke muziek heeft zoveel te bieden, vooral wat betreft structuur en harmonie."
Het combineren van traditionele Cypriotische volksmuziek en de Kodály-methode
Mickael gebruikt de Kodály-methode in zijn masteronderzoek naar traditionele Cypriotische volksmuziek. "Het is leuk om mee te spelen, en ik vind het belangrijk om traditie levend te houden," zei hij. Daarnaast helpt zijn begeleider hem om gefocust en op koers te blijven met zijn onderzoek.
Als docent vindt Mickael het belangrijk om zowel naar muziek als naar mensen te luisteren en om goed georganiseerd en gestructureerd les te geven. "De belangrijkste vaardigheid die je als docent moet ontwikkelen is het vermogen om te luisteren, niet alleen naar muziek maar ook naar mensen," zei hij. "Ik wil nog steeds beter worden in het georganiseerd en gestructureerd zijn in mijn lessen. In deze master heb ik geleerd dat het belangrijk is om een doel en een plan voor je lessen te hebben. Het helpt je leerlingen; hoe beter je georganiseerd en goed getraind bent, hoe minder stress je hebt."
Benaderbaar en empatisch
De Kodály-afdeling is klein, maar daardoor wel hecht. Zo kunnen ze elkaars lessen observeren en ondersteuning bieden als dat nodig is. "We kijken vaak bij elkaar lessen en helpen elkaar."
De docenten aan het Koninklijk Conservatorium zijn toegewijd. "Ze zien ons als individuen met potentieel. Naast hun focus op de academische vakken doen ze ook moeite om persoonlijk contact met ons te maken en tonen ze medeleven en empathie met ons, vergelijkbaar met de rol van een ouder."
Mickael heeft ontdekt dat het voor een effectieve leraar niet alleen belangrijk is om kennis te hebben, maar ook om benaderbaar en empathisch te zijn. "Ik heb het voorrecht om les te geven aan drie kinderen in een pleeggezin in de buurt van Den Haag, en dat is echt een bijzondere ervaring. Hoewel deze kinderen te maken hebben gehad met uitdagingen, zet ik me in om een sterke band met hen op te bouwen en hen te helpen contact te maken door middel van muziek en plezier."