Pietro - ‘De Master Muziek geeft me een volledige basis’

27 december 2020

Pietro is violist en zit in het tweede jaar van zijn Master Muziek. Hij vertelt over het artistieke onderzoek dat hij voor zijn master doet, en waardoor hij zich bewuster wordt van de keuzes die hij als uitvoerend musicus maakt.

‘Ik ben geboren in Verona in Italië, daar is mijn muzikale opleiding begonnen. Ik kom uit een familie van muzikanten, dus ik ben altijd in een muzikale omgeving geweest. Ik heb mijn diploma moderne viool gehaald aan het conservatorium van Verona, maar ik raakte ook geïnteresseerd in oude muziek en de Barokviool. Daarom heb ik vier jaar geleden besloten om naar Den Haag te komen en mijn studie te vervolgen aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium. Ik heb hier twee jaar van de bachelor gedaan en ben toen aan mijn master begonnen.’

Hoewel Pietro nu aan de afdeling Oude Muziek studeert, beschrijft hij zichzelf als een violist die geïnteresseerd is in heel divers repertoire. ‘Ik combineer twee werelden: de wereld van hedendaagse muziek met die van klassieke en oude muziek. Ik ben erg geïnteresseerd in de combinatie van deze twee muzikale talen. In de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat ik een grote passie heb voor orkestspel; spelen in een orkest of groot ensemble geeft me veel voldoening. Maar ik houd ook van kamermuziekprojecten, daarom speel ik ook in verschillende ensembles in Den Haag, samen met studenten en alumni van het Koninklijk Conservatorium.'

Pietro: 'De combinatie van spelen en onderzoek was voor mij een van de redenen om deze Master te kiezen.'

Master Project en Giuseppe Torelli
Het hoofddoel van de Master Muziek aan het Koninklijk Conservatorium is dat de studenten hun eigen Master Project ontwikkelen waarin ze artistieke ontwikkeling, onderzoek en professionele integratie combineren. ‘De combinatie van spelen en onderzoek was voor mij een van de redenen om deze Master te kiezen. Mijn project gaat over Giuseppe Torelli, een violist en componist die gedurende zijn leven beroemd was in heel Europa. Tegenwoordig wordt er zowel in concertprogramma’s als in de academische wereld weinig aandacht aan hem besteed. Met mijn onderzoek wil ik allereerst een reconstructie maken van het leven van deze musicus. Dan ga ik terug naar de geboorte van het genre waarvan hij als de vader wordt gezien (het solistische concerto, in het bijzonder voor de viool). Tot slot ga ik een Concerto analyseren, waarover lang is gediscussieerd door wie het is geschreven (Vivaldi of Torelli?).

Dit onderwerp geeft me de mogelijkheid dieper in de stijl en esthetiek van deze muziek te graven, waardoor ik me veel bewuster word van de keuzes die ik als uitvoerend musicus maak. Om dit aan te tonen en ook wat meer aandacht te geven aan deze componist en mijn onderzoeksresultaten, ga ik een evenement organiseren in Verona. Ik wil graag de academische/musicologische resultaten van mijn werk delen met docenten van het conservatorium in Verona en musicologen en hierover spreken in een ‘ronde tafel’ discussie, open voor de studenten van de universiteit en het conservatorium in Verona. Daarna ga ik Torelli’s muziek eindelijk weer terugbrengen naar zijn geboorteplaats: ik ga Vioolconcerto’s en andere muziek van hem uitvoeren. Ik hoop dat het me gaat lukken om dit plan waar te maken; het is in deze tijden erg moeilijk om dergelijke evenementen te organiseren.’

Pietro: 'Praten over je onderzoek, het delen met anderen, helpt je om uit je bubbel te komen.'

Kom uit je bubbel
Pietro merkt dat de wijze waarop het Master Project is georganiseerd hem goed helpt. ‘Alle studenten zitten in een Master Circle, waarin we onze resultaten en proces kunnen delen. Praten over je onderzoek, het delen met anderen, helpt je om uit je bubbel te komen. De sfeer tussen de studenten in onze afdeling, en eigenlijk in de hele school, is heel fijn. Ik heb veel mensen ontmoet die er alles aan doen om zo goed mogelijk te worden. Dat is erg inspirerend: we helpen elkaar om het beste te doen wat we kunnen. Je ziet het effect hiervan in de projecten die de school organiseert. Het niveau is heel hoog en de projecten vinden plaats op een professioneel level.'

Door deel uit te maken van de internationale gemeenschap die het Koninklijk Conservatorium is, is Pietro veranderd als persoon. ‘Deze gemeenschap heb ik hier voor het eerst ervaren. Het is zo’n diverse en internationale gemeenschap, en door mijn tijd hier te delen met anderen met een totaal andere achtergrond dan ik, heeft mijn geest zich geopend.’

Pietro: 'Door mijn tijd hier te delen met anderen met een totaal andere achtergrond dan ik, heeft mijn geest zich geopend.'

Nest
‘De Master Muziek geeft me een volledige basis; we ontwikkelen ons als performer, maar ontwikkelen ook onze onderzoeksvaardigheden. De school geeft ons veel input, maar het is vervolgens aan ons om er iets van te maken. Ik houd van een dergelijke omgeving waarin studenten kunnen experimenteren op alle gebieden van het muzikantschap. Dit helpt me bij het ontwikkelen van mijn artistieke identiteit. Ik kan de richting kiezen die het beste bij me past. Dit is ook een goede voorbereiding voor mijn professionele carrière. Ik voel me nooit beperkt of ‘in een kooi’. Het Koninklijk Conservatorium voelt meer als een nest, waarin je vrij bent om je vaardigheden te ontwikkelen en dan, als je er klaar voor bent, gewoon uit te vliegen.'

Geïnteresseerd? Ga naar onze 'Apply now' pagina's voor meer informatie over het Koninklijk Conservatorium, Master Research en de afdeling Oude Muziek.