Elaine - 'Dans is een samenwerking tussen mensen'

‘Dans is niet alleen het uitvoeren van pasjes die de choreograaf je leert, het is een samenwerking tussen mensen.’ Elaine studeert aan de Dansvakopleiding in het eerste jaar van het hbo. Ze vertelt over de combinatie van klassieke en moderne dans, het vinden van je persoonlijkheid als danser en de voorbereiding op een professionele carrière.

Uniek aan het onderwijs van de Dansvakopleiding Koninklijk Conservatorium is dat studenten worden opgeleid in een diversiteit aan stijlen, met de academische theaterdans (klassiek ballet) als stevig fundament. Elaine: ‘Sinds mijn 10e ben ik professioneel gaan trainen. De opleiding die ik deed, richtte zich vooral op moderne dans, en ik wilde dit graag combineren met meer klassiek. Daarom deed ik halverwege de tweede klas van de middelbare school auditie voor het Koninklijk Conservatorium. Ik werd aangenomen en sindsdien studeer ik aan de Dansvakopleiding. Mijn middelbare school deed ik op de School voor Jong Talent.’

Klassiek en modern
‘Vanwege mijn achtergrond ben ik heel breed opgeleid en kan ik me makkelijk aanpassen binnen een bepaalde school. Ik wil me graag op zoveel mogelijk vlakken ontwikkelen, en dat kan goed binnen dit programma dat zo duidelijk klassiek en modern combineert. Vanaf de hogere klassen van de middelbare school werk je ook heel intensief samen met Nederlands Dans Theater in het Young Talent Project, waarin je NDT-repertoire leert en uitvoert en samenwerkt met dansers, choreografen en repetitoren van NDT. Je leert danstechnisch heel veel, maar leert ook meer over hoe je je als danser verhoudt tot de mensen met wie je samenwerkt en hoe de dynamiek binnen een gezelschap werkt.’

Elaine: 'Ik wil me graag op zoveel mogelijk vlakken ontwikkelen, en dat kan goed binnen dit programma dat zo duidelijk klassiek en modern combineert.'

Samenwerking
Elaine vertelt dat het belangrijk is om je persoonlijkheid als danser te ontwikkelen. ‘Vragen aan jezelf wie je bent is niet makkelijk. Het is eng om jezelf te identificeren, maar het is goed om uit die comfort zone te stappen. Het delen van jouw visie als danser is de laatste decennia veel belangrijker geworden, en je hierin oefenen is dus ook een voorbereiding op je carrière. In de moderne danswereld is het steeds meer de norm dat je als danser samenwerkt met de choreograaf: samen zoek je naar creativiteit, en die waarborg je door openheid en dialoog. Dans is niet alleen het uitvoeren van pasjes die een choreograaf je leert: het is een samenwerking tussen mensen. Binnen heel klassieke opleidingen, of als je in de jongere klassen zit, volg je zoveel mogelijk je leraar, maar hoe verder je komt, hoe belangrijker het is om je eigen visie te hebben en je daarover uit te spreken. We worden door de opleiding gestimuleerd om hierover na te denken en ons hierin te ontwikkelen.’

Voorbereiding professionele carrière
Hoe verder je komt binnen de Dansvakopleiding, hoe meer je wordt voorbereid op de professionele carrière na je opleiding. ‘De opleiding bereidt je, vooral vanaf het tweede jaar, bijvoorbeeld voor op het doen van audities. We krijgen veel informatie, schrijven een auditieplan en er worden auditiefoto’s gemaakt. Dit jaar zijn er in verband met corona bijna geen audities bij gezelschappen, dus ik focus mij nu vooral op techniek en creatief bezig zijn in de studio. Ook probeer ik een zo goed mogelijk cv op te bouwen, bijvoorbeeld door zomercursussen in het buitenland te volgen, of mee te werken aan video’s. Uiteindelijk gaat het er bij een auditie altijd om wie de beste danser is, maar met je cv kun je al wel laten zien wie je als danser bent, en door veel ervaring op te doen bouw je al een netwerk op. En het helpt natuurlijk wel als mensen positief terugkijken op een eerdere samenwerking met jou. De school investeert in het opbouwen van dit netwerk, bijvoorbeeld door het organiseren van beurslessen, workshops, het uitnodigen van gastdocenten en natuurlijk ook door het Young Talent Project.’

Elaine: 'Hoe verder je komt binnen de Dansvakopleiding, hoe meer je wordt voorbereid op de professionele carrière na je opleiding.'

‘Ik ben dit jaar ook bezig om me breder te ontwikkelen in disciplines die je kunt combineren met dans. Bijvoorbeeld in samenwerkingen op het gebied van fotografie en film, of door te schrijven en op die manier mijn ideeën te delen met de buitenwereld. Na mijn opleiding ga ik het liefst bij een gezelschap dansen, maar je ziet ook steeds meer dansers die als freelancer met verschillende gezelschappen aan verschillende projecten werken. Dat vind ik ook zeker iets om over na te denken.’

Passie en wilskracht
‘Misschien is mijn passie voor dans alleen nog maar meer gegroeid in het afgelopen jaar dat ook in het teken stond van corona. Ik heb geleerd dat de studio’s, docenten, maar ook de livemuziek met piano niet vanzelfsprekend zijn, en terugkomen in de studio gaf zo’n grote motivatie, dat ik daardoor niet alleen harder maar misschien ook efficiënter ben gaan werken. Het was mooi om in te zien dat ik door hard te werken nog steeds mijn doelen kon bereiken. Als danser heb je heel veel wilskracht nodig, en voor mijn gevoel moet je gaan voor het hoogst haalbare. Als je je daarop focust, en voor ogen houdt wat er allemaal mogelijk is, krijg je daar alleen maar meer motivatie en discipline van.’

Geïnteresseerd? Lees op onze 'Apply now' pagina's meer over het Koninklijk Conservatorium en de Dansvakopleiding.