Het toelatingsexamen bestaat uit een praktijk- en een theoriegedeelte. Beide gedeeltes moeten gehaald worden om voor een plek in aanmerking te komen.
Het praktijkexamen
Voor de eerste ronde van de auditie (voorselectie) vragen we je opnames van de onderstaande werken in te sturen. Elk werk mag een aparte opname zijn.
Als je door bent naar de tweede ronde, kan je dezelfde werken voorbereiden. Graag een programma meenemen zodat de jury weet wat je voorbereid hebt. De auditie duurt 15-20 minuten.
Snaredrum
Technische vaardigheden
Opbouwen in snelheid van de open roffel (rrll) en single-paradiddles, beginnend in een langzaam tempo.
Etudes
Kies één etude, bijvoorbeeld:
- Ch. Wilcoxon, Rudimental Swing Solo’s: Rolling in Rhythm (tempo 120–144)
- M. Peters, Intermediate nr. 30 of nr. 32, of Advanced nr. 9
- G. Whaley, Rhythmic Patterns of Contemporary Music nr. 24
- J. Delécluse, Douze études nr. 1 of Test Claire
Timpani
Horen en solfège
• Goed gehoor en kennis van intervallen en akkoorden.
• Intervallen zuiver kunnen zingen.
Technische vaardigheden
• RLRL-alternating roll in pp, mf, f en ff.
Etudes
Speel twee verschillende etudes met signatuur uit het orkestrepertoire.
Voorbeelden uit het repertoire
- R. Hochrainer, Etuden für Timpani (nr. 47 t/m 54)
- N. Woud, Symphonic Studies for Solo Timpani (nr. 1, 2, 8, 10)
- H. Knauer, Paukenstudien (nr. 66, 67)
Marimba
Kies één solowerk voor vier mallets, bijvoorbeeld:
- E. Sammut, Rotation 1
- C.O. Musser, Prelude of een etude naar keuze
- R. Gipson, Monograph IV
Voor de live auditie kan je uitvoering worden afgebroken.
Vibrafoon
In plaats van marimba mag je ook een werk voor solo-vibrafoon of etude voor vier mallets spelen, bijvoorbeeld:
- D. Friedman, Vibraphone Technique
- E. Séjourné, 19 Etudes
Voor de live auditie kan je uitvoering worden afgebroken.
Multipercussion (alleen voor de video-auditie)
Kies één werk of een deel daarvan, bijvoorbeeld:
- L. Glassock, Motion
- M. Peters, Rondo for 4 Tom Toms
- E. Kopetzki, Wild Garden
- M. Kitazume, Side by Side (fragment: p. 3–4)
- K. Volans, Asanga (fragment: maten 78–136)
Voor alle suggesties geldt: werken van vergelijkbaar of hoger niveau zijn ook goed.
De beoordeling van het praktische gedeelte van het toelatingsexamen wordt mede beïnvloed door (samenhang tussen) de volgende factoren:
- reeds genoten muziek(vak)onderwijs
- ontwikkelingsprognose
- beroepsperspectief
- technische realisatie
- muzikale expressie
Klik hier voor proefexamens theorie.